Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det inte presskonferens den 24/1 ?

15.1 är kanske sensorns RAW-upplösning, det behövs ju en del extra pixlar på kanterna för att kunna räkna "rätt"...
 
Vänta med köp

Då skall jag kanske vänta med ett köp av K10D då? Men jag undrar i vad för prisklass den hamnar i. Man kan ju få en K10D för 6900 KIT.
 
Nemesis skrev:
Var det inte presskonferens den 24/1 ?

15.1 är kanske sensorns RAW-upplösning, det behövs ju en del extra pixlar på kanterna för att kunna räkna "rätt"...

Tror jag också. Jag har sett K10D:s upplösning överdrivas på samma sätt, alltså antalet sensorpixlar.
 
Re: Vänta med köp

Thomparompa skrev:
Då skall jag kanske vänta med ett köp av K10D då? Men jag undrar i vad för prisklass den hamnar i. Man kan ju få en K10D för 6900 KIT.
Preliminärpris -- med kitobjektiv -- har tydligen satts till 1299 euro av en handlare i tyskland.
Men det är bara tre dagar kvar tills vi vet säkert. Både spec och pris.

Inget är som väntans tider.

-- MW
 
Skärmen!?

2,7 tum och inte speciellt högupplöst!? Lite synd kan jag tycka!

Det som kommer att hålla mig kvar vid Pentax nu är om Autofokusen är "trevligare" (man kan läsa in mycket i det ordet) och att den såklart presterar OK vid höga ISO.

Hoppas hoppas hoppas att fokusen blir Bra!
 
Jag känner mig lite besviken på 3:an längst ner i vänstra kolumnen.
Frågan är hur tillförlitliga (och kompletta) dessa uppgifter är?
 
Läste motsvarande tråd på DPR där en person hävdar att han testat K20&K200 och att specen iaf till del felaktig.
 
utom att det är en CMOS-sensor på omkring 14Mpix, så är det mesta förmodligen vilda spekulationer.

För en gångs skull så verkar alla inblandade som verkligen vet något kunna hålla tätt.

-- MW
 
madsochmarja skrev:
Når var det vi tror den släpps?

En fotograf som är inblandad i lanseringen har lovat att skicka ut bilder på fredag då hans NDA tar slut på torsday 24/1 io presskonferensen. Eller rättare sagt presskonfereserna. Det blir en i Paris och en någonstans i Kina om jag förstått det hela riktigt. Kanske är det ännu fler, borde väl vara en i Japan också kan man tro, kanske även USA.

Så väldigt mycket tyder på att vi kommer att veta på fredag. men det är klart, datum kan ju ändras, men det blir svårt att ändra detta med alla inbjuda. Det var många som trodde Pentax skulle ändra datum när Canon annonserade att de skulle ha sin presskonferens på samma dag, men Pentax verkar vara väldigt säkra på att deras nyheter är större än vad Canon har att komma med, och räknar tydligen med att synas ändå. Och det låter ju väldigt lovande. Också det faktum att det verkar som att man kommer att avsevärt höja priset på K20 gentemot K10 tyder ju på att man har något riktigt bra på gång.

Men med allt detta sagt skall man komma ihåg att allt vi vet är rykten, och en del av dessa kan mycket väl vara spridda av Pentax för att dölja den riktiga nyheten. Att Sasung kommer med GX-20 behöver inte alls betyda att Pentax kommer med K20. Kanske blir det en helmanuell K1000D med fullformatsensor eller någon annat som ingen väntar sig .-) Jag måste säga att jag är mycket imponerad av hur lite som läckt än så länge.
 
Magnus W skrev:
utom att det är en CMOS-sensor på omkring 14Mpix, så är det mesta förmodligen vilda spekulationer.

För en gångs skull så verkar alla inblandade som verkligen vet något kunna hålla tätt.

-- MW

Jag håller med om att mycket tyder på att det är en 14M CMOS, men det är inte att betrakta som helt säkert tror jag. Personligen tror och hoppas jag att man kommer att utnyttja att sensorn kan röra sig, dvs möjligheten att ta multiexponeringar med sensorn i olika lägen för att antingen öka upplösningen, typ 4*14M vore ju inte så illa. Tror en eller annan naturfotograf skulle uppskatta möjligheten att plocka 56MP ur en småbildskamera. Sedan om det ens går att göra objektiv som klara den upplösningen på liten yta, det är ju en annan fråga :)
Dessutom genom att flytta sensorn närmare och längre ifrån objektivet så kan man även ta multipla bilder med olika skärpeplan. Men lite tung datorbearbetning så skulle man sedan kunna flytta sunt skärpan som man vill ha den i datorn.
För att något av detta skall var möjligt krävs dock korta slutartider, vilket kräver hög ISO, så om de fått till ISO 6400 med rimligt brus, då tror jag vi kommer att få riktigt mycket mer godsaker.....men allt detta är bara mina spekulationer baserat på vad jag ansett borde varit möjligt i flera år nu.

Vi har fått det bekräftat också att övre ISO ej är 3200, så många hoppas på 6400, men det kan ju också vara 1600. Såg 25400 någonstans, men då måste man nog bryta mot en eler anan naturlag om det inte bara skall bli brus på sådana bilder.
 
Är tveksam till att flytta sensorn för ökad upplösning är så himla användbart. Det kräver absolut stillastående motiv för att funka, löv som rör sig, vatten, moln, rullande bilar, människor eller djur faller bort direkt. Döda saker i studio kan ju funka men det är en rejält begränsad användning.
Fanns en Richo kamera som hade detta för länge sedan, blev väl ingen hit direkt.
 
Gimbal skrev:
Är tveksam till att flytta sensorn för ökad upplösning är så himla användbart. Det kräver absolut stillastående motiv för att funka, löv som rör sig, vatten, moln, rullande bilar, människor eller djur faller bort direkt. Döda saker i studio kan ju funka men det är en rejält begränsad användning.
Fanns en Richo kamera som hade detta för länge sedan, blev väl ingen hit direkt.
Det beror ju på hur korta slutartider den klarar, därav mitt krav att den måste vara bra på höga ISO. Antag att sensorn har en inbyggd buffer för 4 bilder. Sensorn flyttas redan idag på mycket kort tid. Så ett exempel där vi kan använda 1/500 slutartid. Sammanlagt blir detta 4/500. Till detta måste läggas tiden det tar att flytta sensorn, alternativt flyttas inte sensorn alls utan kameran håller reda på hur mycket du darrat sedan senaste bilden. Låt säga att sensorn behöver flyttas och att det tar 1/100 sekund. Sammanlagt får vi nu för 3 förslyttningar 3/100 + 4/500 = 15/500 + 4/500 = 19/500 ~ 20/500 = 1/25 Visst det är för lång tid i många fall, men klart användbart i andra. Och som sagt var, jag är inne på att istället för att flytta sensorn, bara mäta den naturliga förflyttningen av kameran (nog skakar den en halv pixel även på stativ), och då får man ju ner tiden rejält. Detta kräver dock att sensorn klarar av att ta flera bilder i följd, utan användning av den externa slutaren, det skulle bli för långsamt. Mindre än 3 dagar till så får vi se vad det blev :)
 
madsochmarja skrev:
Släpper pentax några objektiv ihop med k20d?
Ryktet säger 3 nya, men eftersom allt annat är så hemligt kan det mycket väl vara fler (eller färre).

200/2.8
300/4
är väl troliga kandidater. Frågan är om det kommer en 17-70 SDM som ersätter 16-45 eller om den ersätter 18-55. Pentax borde väl också komma med ett hus utan fokusmotor för att spara pengar på huset och då måste det ju finnas SDM-objektiv.
 
madsochmarja skrev:
Släpper pentax några objektiv ihop med k20d?
Det blir påstått at det kommer en 18-55 mk II.
I tillegg håper og tror jeg på DA* 60-250, DA* 200 og DA* 300.

En oppdatert roadmap med noen ekstra to come nyheter hadde heller ikke skadet :)

Mvh Tim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.