Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

k20 brus och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Hej, min k20 tar bilder som är ljusare i under och överkant vid högt iso. även med objektivlocket på. syns ganska tydligt från iso 3200 och uppåt, i 6400 är det väldigt mkt ljusare uppe och nere. är det vanligt eller är något galet?

Har börjat få problem med min blixt, men det hör inte till det andra. Igår upptäckte jag att blixten inte synkar med kameran alla gånger, tror att kameran hinner ta bilden innan blixten går av, är inte alltid så, testade slå av och på blixten och kameran och problemet var kvar. sedan pillade jag lite på blixtens inställningar och då synkade den rätt igen utan att jag gjort något särskilt. Provade slutartider kring 1/20 och den missade ändå. Använde ett gammalt objektiv med manuell bländare.
Blixten är en soligor, tror den heter 420. Låter det som att felet sitter i blixten eller kameran?

En av mina blixtar är en sådan Solingor. Kan säga att jag aldrig använde den i något automatläge på kameran. Det är bara manuellt som funkar. Blir tyvärr så med billiga tredjepartstillverkare ibland. Har svårt att tro att det skulle bero på objektivet. Kör själv ofta med gamla manuella objektiv utan problem. Har du kollat att du inte har några konstiga inställningar i själva kamerans blixtinställning?

Att du får ljusa kanter vid höga iso vet inte jag vad det kan bero på. Iso 3200 och uppåt ganska extremt på K20D, som ju inte är någon jättebra högisokamera. Jag brukar sträcka mig till max iso 2000. Men det räcker gott och väl för mig.

Fotar en del i ISO3200 och ISO6400, dock i B&W läge, men har aldrig upptäckt att bilderna skulle vara ljusare i över och underkant...

Har du garanti kvar kan det vara läge att kolla om detta är ett fabrikationsfel...

Jag har en Sigma DG500 super och det händer att den ibland tappar kommunikationen med kameran och då hjälper det normalt att slå av och på kamera och blixt. Ibland måste man dock lossa blixten från kameran och sätta på den igen.

Tjena Johan!

jag hade en sådan, fast den som heter Dörr, vilket tydligen är samma blixt. Den rackaren fick jag aldrig att synka när den satt på huset. Kändes väldigt random i sin funktion. Jag använde den mest som slav en bit bort, så att den triggades av den interna blixten på kamerahuset. Det blev en del roliga effekter på det viset och roliga bilder men tyvärr inte så användbart.
Jag tror det som sagt är nåt man får dras med med tredjepartsblixtara.

Är det inte Cyberphoto som på den blixten varnar för att man inte ska dra åt den för hårt, för att den då tappar kontakten med kameran?

Björn
Inte just på Dörrblixten. Det är inte så att kommunikationen inte funkar mot K20, utan att programvarorna inte lirar bra ihop. Det kan funka någorlunda när man har blixten riktad rakt fram, men slår man den i till exempel taket så underexponerar den något gruvligt.

Soligor/Dörr (det är samma blixt) fungerar sådär på nyare Pentax kameror - vi har haft trådar i detta forum förut om just detta. De är billiga och har en billig funktionalitet...

Metz fungerar bra!
Sigma kan fungera bra, men Sigma har lite varierande kvalitet från exemplar till exemplar.

Detta med ojämnt exponerad yta även fast ytan är jämn och blank - låter som ett kameraproblem, tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar