raskolnikov skrev:
nackdelen med bildfilerna från K10D är att de är informationsfattiga i lågdagrarna. Detta är dock en styrka vid modellfoto då den är generös i de ljusa partierna. Men då jag plåtar mycket press är detta en svaghet. Svårt att lyfta fram mörka delar utan att de får ett äckligt gulsnorgrönt stick. Nikon är betydligt bättre på detta, canon har jag aldrig testat. Nikons kameror upplever jag dock som mindre färgsäkra, speciellt när det kommer till grönt, har aldrig fattat varför... Men jag vill snarast se ngt riktigt ordentligt från pentax för att jag inte ska glida över till Canon som vad jag hört inte verkar lida ngr som helst direkta brister. Eller vad säger ni, vad är nackdelen med Canon?
Kör du mycket pressbilder har väl Canon inga svagheter alls. Och det har inte Nikon heller i det sammanhanget. Nikon brusar lite mer än Canon vid iso 800 och däröver. Kör du raw är skillnaderna vid likvärdig optik mellan C och N försumbara.
Men vid pressjobb lämnar man ju ofta jpegfiler eftersom det ska gå undan. Canon kan då överdriva röda punkter mer än Nikon på standardinställning. Men kontrast, ton o dyl ställer man ju in o justerar i personliga inställningar på båda märkena.
Tycker inte Canon har några som helst svagheter vad gäller pressjobb vad gäller exponering, snabbhet och hyfsad färgåtergivning. Men jag upplever Nikons blixtsystem som pålitligare, dock!
Men jag skulle inte använda Pentax K10D som presskamera. Den har många förtjänster, men inom den branschen är den, enligt mitt privata sätt att se det kombinerade med min ganska långa erfarenhet av pressfoto, klart distanserad av Canon och Nikon. Och det beror mycket på att färgerna blir lite udda ibland och tiden inte alltid räcker för en massa efterbearbetning.
Men jag reserverar mig för att jag är så himla inkörd på just Canon och Nikon att jag kanske är orättvis mot K10D p g a att jag inte har samma vana från den.
Men förmodligen fixar Pentax till det problemet. Jag minns med fasa Nikon D1 och "gula hinnan" som lade sig över de flesta bilder för några år sedan. Då var Canon helt outstanding med sin 1D och 1Ds samt med 10D. Sedan har det jämnat ut sig mellan de märkena, tycker jag.
Mvh/Lennart