Re: Re: Hallelujah
papi skrev:
Ja den är här nu! Ledsen att det blev så mycket jobb att få iväg den.Varken jag eller min version av ACR kan få fram speciellt mycket mer information i himlen. Det enda hade väl varit som Mikael föreslår att exponera lite försiktigare och lyft resten av bilden istället. Oftast tycker jag ändå K10 exponerar så man kan klara en himmel, men att man då också får jobba lite med bilden i efterhand. mvh Patrick
Visst är det så. Som jag skrivit innan så hade jag gärna haft en pentax K10D. För en kamera i den prisklassen får man en ganska unik byggkvalitet, väldigt smarta finesser (bl a vitbalansen som man se hur den påverkar senast tagna bild plus att man kan välja färgtemperatur i efterhand), en hyfsad bildstabilisering, tätat batterifack o minneskortutrymme m m.
Självklart är det så att jag hade fått andra resultat med den om jag vant mig vid den under en längre tid. Då hade jag ställt in tonkurvor och sedan vetat på ett annat sätt hur kameran reagerat i olika situationer. Här körde jag den med flerzonsmätning på samma sätt som om det varit en Canon 30D/400D eller en Nikon D200.
Och det gav inte så bra resultat.
Å andra sidan har jag tagit detaljerade bilder med K10D som blivit väldigt bra exponerade i mer diffust ljus (typ slöjad sol) som verkligen lyfter fram nästan unika toner i bilden och just påminner om lite mättade diapositiv när de är som bäst. Men kameran känns lite för osäker för mig, tyvärr. Väldigt trevlig optik dessutom: Körde den med DA 16-45/4.0 med det där smarta motljusskyddet som tillåter att man kommer åt att rotera cirkulärt polfilter.
Så jag förstår alla som tycker om den här kameran. Den har en egen personlighet på det där odefinierbara sättet. Många av dagens dslr känns ju lite könlösa i mitt tycke. Men inte pentaxen.
Slutligen blir det väl så att man många gånger sitter och och betraktar resultatet på enpixelnivå i datorn. Det är egentligen inte förrän man sitter med välgjord utprintning i näven som man har facit i hand.
Det finns andra intressanta kameror som kommit lite i skymundan. Fick för första gången se en jätteutskrift från Sigmas nya SD14 med Foveon, 3 sensorer som tillsammans gör 14 mp. Såg helt fantastiskt ut i färgövergångar och detaljåtergivning. Jag vet inte om det berodde på fotografens skicklighet, eller den som printat den eller just på foveontekniken. Men den kameran kan ju inte vara dålig i vilket fall. Troligtvis kommer den att få en mycket begränsad kundkrets.
Ha det bra själv och tack för att du tog dig tid att kolla filen. /Lennart