Annons

K10D test

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det RAW eller JPEG?
Och är det RAW, vilken RAW omvandlare?
Detta med tonkurvor och kalibrering... av och till dyker diskussioner upp på dpreview angående ACR ej ge sjyssta ansiktsfärger med DNG-filer från K10D.
Själv så kör jag LightZone och har justerat den medföljande tonkurvan för K10D, originalkurvan hade för hög kontrast i lågdagrarna så jag lättade upp det och nu ser det ut som jag vill ha det.
Här tas K10D's tonkurva upp med den inbyggda JPEG-omvandlingen:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DIMATEST.HTM

Hälsar
R
 
Det ser ut att vara väl mycket kontrast i Pentaxbilden, är det en jpeg skulle nog en lägre inställning för kontrastkurvan i kameran ge bättre resultat.

K10 sägs ju ha en kurva som gynnar ljusa ansiktstoner, en jämförelse där vore också intressant.
 
Ang bildexempel Canon o Pentax

...så är det rawfiler båda 2 körsa i senaste versionen av ACR. Jag lämnade dem med avsikt "flat", dvs gjorde ingen justering. Däremot gör ju ACR en liten autojustering när bilden öppnas. Jag körde jpeg+raw. Båda kamerornas jpegfiler visade samma tonomfång o kontrast som rawfilerna.

Pentaxen har sin egen profil i senaste ACR som faktiskt heter Pentax K10D. Den användes istället för 3.7 som ACR ville tilldela den. Men inget hände direkt.

Kunde lagt på fyllnadsljus och lättat skuggorna, men högdagrarna saknade information på sina ställen. Om jag kör PEF eller DNG spelar ingen större roll.

Färginställningen på båda kamerorna var Adobe RGB, skärpa 0,kontrast 0. Jag kan göra en bearbetad rawfil från Pentaxbilden om en stund och skicka, men jag lade ut bilderna för att visa att Pentaxen inte är så lämplig som presskamera pga för mycket efterarbete när det är bråttom.
 
Re: Ang bildexempel Canon o Pentax

Photocon skrev:
...så är det rawfiler båda 2 körsa i senaste Pentaxen har sin egen profil i senaste ACR som faktiskt heter Pentax K10D. Den användes istället för 3.7 som ACR ville tilldela den. Men inget hände direkt.


Tetsade du med ACR 3.7? Jag upplever att Pentax Photolab ger större kontrast än ACR 2.4 i defaultinställning.

Imatesten På IR ger ju K10 ett mycket bra dynamiskt omfång i raw och i högsta kvaliten men hur det skall tolkas när man läser vidare känns lite oklart.
 
Re: Ang bildexempel Canon o Pentax

Photocon skrev:
Båda kamerornas jpegfiler visade samma tonomfång o kontrast som rawfilerna.

Pentaxen har sin egen profil i senaste ACR som faktiskt heter Pentax K10D. Den användes istället för 3.7 som ACR ville tilldela den. Men inget hände direkt.

Jag har ingen erfarenhet av senaste ACR med K10D profil, men i LightZone så ger dess K10D profil enligt mig för hög kontrast i svärtan så jag har ljusat upp den, jämfört med JPEG-bilderna direkt från kameran så upplever jag nu lättare svärta.

Tycker detta bara är en fråga om inställningar och när man väl hittat det som passar en själv så är det ju bara att spara profilen så att den används automatiskt.

Hälsar
R
 
För att det inte ska uppstå missförstånd nu så är det LightZone version 2,4 på Mac som jag kör. Jag har inte uppgraderat till 3:an än och vet inte om den medföljande K10D-profilen har ändrats.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
raskolnikov skrev:
vad är ACR?

ACR är Adobe Camera Raw- en rawkonverterare som finns i Photoshop CS, CS2 o CS3 samt i Adobe Photoshop Elements (från version 3 och uppåt).

För övrigt har jag pysslat lite med K10D-bilden som tidigare visats obearbetad. Har använt ACR och sänkt kontrast och mättnad. Har använt lite fyllnadsljus för att lätta i skuggorna och mixtrat så att den gula byggnaden fått nästan korrekt färg. Nu är den ganska lik Canonbilden, förutom i högdagern där ingen bildinfo fanns att hämta.

LA
 

Bilagor

  • pentax2.jpg
    pentax2.jpg
    67.8 KB · Visningar: 393
Funderar över om ACR *K10D profilen* gör något med bilden och det är överraskande att ingen ytterligare information alls gick att få fram i högdagrarna. Har du möjlighet att maila rawfilen tittar jag gärna på den med en äldre version av ACR. [email protected]
 
Det är som redan nämts väl mycket kontrast i pentax bilden, med mörka skuggor och utfrätt himlen som följd. Det är ju självklart inte bra.

Men vid tester av objektiv så prisar man de objektiv som ger hög kontrast, hur går detta ihop?
 
papi skrev:
Funderar över om ACR *K10D profilen* gör något med bilden och det är överraskande att ingen ytterligare information alls gick att få fram i högdagrarna. Har du möjlighet att maila rawfilen tittar jag gärna på den med en äldre version av ACR. [email protected]

Jomenvisst ska jag försöka göra det. Har mycket slött bredband (mobilt). Ska försöka sända under dagen. Det är en DNG-fil och det är det som förvånar mig mest. DNG är ju Adobes "eget format".

Mvh/Lennart
 
Roland Mabo skrev:
Är det inte så att även vid DNG så används K10D-profilen?

Hälsar
R

Jo, den är s k "embedded" därav den nästan dubbelt så stora filen vd DNG jämfört med PEF. Man kan i DNG-converter välja att ta bort inbäddade filer. Hälsn/LA
 
Photocon skrev:
Jo, den är s k "embedded" därav den nästan dubbelt så stora filen vd DNG jämfört med PEF. Man kan i DNG-converter välja att ta bort inbäddade filer. Hälsn/LA

PEF-formatet i K10D är komprimerat, "lossless compression", medan DNG från kameran inte är komprimerad (och mig veterligen så är inte DNG från PhotoBrowser komprimerat, däremot ska man kunna få komprimerad DNG genom Adobes DNG-converter). Det är därför storleken skiljer mellan K10D's PEF och DNG.
(K10D's PEF är i storlek som PEF från min *ist DS, och då är DS:en på 6Mp och K10D på 10Mp, men DS:ens PEF är okomprimerad).

Med "profil" menar jag de modellspecifika förinställningar som omvandlaren gör när en råformatsfil öppnas, och dessa inställngar följer med råformatsomvandlaren och är inte specifikt i råfilen.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
PEF-formatet i K10D är komprimerat, "lossless compression", medan DNG från kameran inte är komprimerad (och mig veterligen så är inte DNG från PhotoBrowser komprimerat, däremot ska man kunna få komprimerad DNG genom Adobes DNG-converter). Det är därför storleken skiljer mellan K10D's PEF och DNG.
(K10D's PEF är i storlek som PEF från min *ist DS, och då är DS:en på 6Mp och K10D på 10Mp, men DS:ens PEF är okomprimerad).

Med "profil" menar jag de modellspecifika förinställningar som omvandlaren gör när en råformatsfil öppnas, och dessa inställngar följer med råformatsomvandlaren och är inte specifikt i råfilen.

Hälsar
R

Självklart har du rätt. Jag förenklade det hela för mycket och menade givetvis INTE att hela PEF-filen låg inbäddad i en DNG-fil. Däremot just profilen. Så det var bra att du klargjorde det för alla på det korrekta sättet.

Har förresten försökt skicka en DNG-fil till herr Pihl på den adressen han angav, men den är på 16,2 Mb och jag har fått den i retur 2 ggr nu. Ska försöka en 3:e gång

Hälsn/Lennart
 
Adressen är rätt så då är den nog för stor tyvärr. Har inte haft det problemet tidigare men 16 mb är ju en hel del. Synd att det inte gick men tack för att du försökte. mvh Patrick
 
Synd, vore intressant at se resultatet. Om detta fortfarande är intressant till helgen kan jag slänga upp en sida på en server någonstans dit filen kan uppladdas och sedan nerladdas, det är oftast enda lösningen för så stora filer, elternativt kan ni ju köra med MSN eller något liknande program.
 
quarc skrev:
Synd, vore intressant at se resultatet. Om detta fortfarande är intressant till helgen kan jag slänga upp en sida på en server någonstans dit filen kan uppladdas och sedan nerladdas, det är oftast enda lösningen för så stora filer, elternativt kan ni ju köra med MSN eller något liknande program.


Skulle vara fint om det går att ordna Peter.

Annars har jag kollat och det finns ingen begränsning på inkommande mails storlek här. Kan det kanske vara så att din utgående mail har storleksbegränsningar Lennart?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.