Annons

K10D men piratobjektiv, vädertätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Hallå pentaxmänniskor.
Hur gör ni som har K10D men inget vädertätat objektiv? Jag har nämligen för avsikt att köpa en K10D och en av sakerna som lockar med den är ju just vädertätningen. Jag kommer dock inte ha råd med ett vädertätat objektiv i första taget.. så, trär ni en plastpåse över objektivet på något sätt eller behandlar ni kameran som om den inte hade någon vädertätning alls? Hur ömtåliga är objektiven egentligen?

Jag kan inte svara om "piratobjektiv", men Pentax har sagt om sin DA serie att de redan har en ok vädertätning för de saknar bländarring och därmed kan väta ej tränga in den vägen. Inte samma vädertätning som DA Star serien, men inte helt uselt heller.

Troligen borde "piratobjektiv" utan bländarring också fungera ok.

Hälsar
R

Okej, DA serien fungerar alltså ok? men vad jag sett så är den väl också relativt dyr.. Vilka objektiv är det som saknar bländarring då, heter de något speciellt? Eller är man helt enkelt hänvisad till DA och DA Star.. är noobe på pentax :)

DA serien är väl inte sååå dyr, beroende på vad du är ute efter.

18-55, som ofta kommer som kitzoom med K100D och K10D ligger på ca 1850. Den lite dyrare normalzoomen 16-45 ligger runt 4 lax. 50-200´an får du för ca 2.200 kr. Och det fasta 40 mm´s får du för strax under 3 lax. Sen finns det självklart dyrare gluggar i DA serien.

kolla lite på Pentax´hemsida och typ cyberphoto.

www.pentax.se
www.cyberphoto.se

Aaah, jag såg nu att det stod DA där ja, men då är ju allting löst, underbart att höra.. :)
Men jag tar det lite lugnare när jag bara har DA och inte DA Star så ska det gå bra?

DA serien är inte alls dyr, inte om du jämför med motsvarande objektiv från andra märkestillverkare som Canon och Nikon.

Alla DA och FA J objektiv saknar bländarring.
De håller knappast för ösregn, men duggregn ska inte vara något problem.

Hälsar
R

Hampus Lindvall skrev:
Aaah, jag såg nu att det stod DA där ja, men då är ju allting löst, underbart att höra.. :)
Men jag tar det lite lugnare när jag bara har DA och inte DA Star så ska det gå bra?
Jo, typ så. Men en vädertätad kamera är inte precis vattentät, så testa INTE att fota under vatten eller dylikt. Inte ens med DA Star objektiv.

Men jag har K10:an med DA 18-55 och inte är jag överdrivet försiktig. Lite duggregn eller så backar jag inte för. Men det är klart, man får ju torka av kameran om den blir blöt så att det inte kryper in.

Det är inte meningen att man ska dyka med den nej... :) Men regn klarar väderskyddet. Även att bli spolad under vatten (det har testats), dock tror jag knappast någon fotograferar under sådana förhållanden för det blir ju bara en dimma framför kameran. Det syns inget! Väderskyddet är mer till som en extra säkerhet, och så klarar det ju sand och damm och sot så bra vilket är viktigt i tredje världen som saknar avgasrening.

Hälsar
R

Den där extra säkerheten känns bra att ha när det ändå är såhär dyra grejer..
well, om en vecka har jag en sprillans ny pentax k10d :) längtar deluxe.. fick sålt min olympus idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar