Annons

K10D extra brusig?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Har alltid tyckt att mina bilder blivit väldigt brusiga, drar mig väldigt mycket från att använda t.om mer än ISO200, tycker t.om ISO100 blir alldeles för brusigt.

Denna bilden t.ex ser ju ok ut i så litet format, men är helt omöjligt att göra förstoringar då man ser bruset alldeles för tydligt.

ISO100, Pentax 16-45/f4:

http://www.frm.nu/dump/60/8825983411.jpg

100% crop

http://www.frm.nu/dump/60/1himmel.jpg

Eller blir himlar alltid såhär brusiga i denna prisklassen av kameror? Samma med nattfoton, helt oanvändbara, allt mörkt blir bara en stor brusfest.
 
Kör du RAW?

Svårt att se vari bruset består exakt. Kör du RAW eller jpg? Vilken bildkvalité är inställd i kameran..? Vilken nivå har du på kamerans brusreducering? Vilka program efterbehandlar du i?
k 10 D är helt ok upp till 800 ISO där sticker bruset en del. Men kör man i RAW och pillar en del i konverterare så går det att öka på ISO lite till..
Lägg gärna upp en icke komprimerad bild med all exif info så får vi analysera mer noga....
 
nog ser det tokigt ut,
detta är crop på iso 1600 med k10d.ingen brus reducering.
 

Bilagor

  • _igp1031ttt.jpg
    _igp1031ttt.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,423
Jag har inte upplevt något brusproblem på låga ISO tal med min K10D. Min gissning är att det kan vara något relaterat till kretskortet i din kamera som ökar på brusnivån och jag rekommenderar därför att du lämnar in den för en genomgång av Pentax, för jag tror definitivt att det är något fel på den. Kanske dåliga lödningar eller något liknande som orsakar krypströmmar och andra fasligheter.
 
Den är fotad i RAW, bara sparad i JPEG på högsta upplösningen..

Ska lägga upp lite mer exempel så blir det lättare att avgöra om nåt är fel kanske.
 
BobDylan skrev:
Har alltid tyckt att mina bilder blivit väldigt brusiga, drar mig väldigt mycket från att använda t.om mer än ISO200, tycker t.om ISO100 blir alldeles för brusigt.

Denna bilden t.ex ser ju ok ut i så litet format, men är helt omöjligt att göra förstoringar då man ser bruset alldeles för tydligt.

ISO100, Pentax 16-45/f4:

http://www.frm.nu/dump/60/8825983411.jpg

100% crop

http://www.frm.nu/dump/60/1himmel.jpg

Eller blir himlar alltid såhär brusiga i denna prisklassen av kameror? Samma med nattfoton, helt oanvändbara, allt mörkt blir bara en stor brusfest.

Ser inget brus alls i de där exemplen du länkar till.
I 100% cropbilden ser man jpeg artefakter inget annat.
 
Vilken RAW-omvandlare kör du med? Blir det samma resultat i olika RAW-omvandlare?
Jag hävdar bestämt att en K10D som brusar på ISO 100 eller 200 vid normala slutartider, alltså ej längre än 1 sekund, är det något fel på.

Däremot så är det normalt att mörka väldigt himlar brusar, för det är i mörka partier som brus uppträder.
 
Här är en bild jag har med mycket himmel.
 

Bilagor

  • imgp0601brus.jpg
    imgp0601brus.jpg
    67.5 KB · Visningar: 1,367
Och är är ett utsnitt från himlen. ISO 100.
 

Bilagor

  • imgp0601crop.jpg
    imgp0601crop.jpg
    54.7 KB · Visningar: 1,364
Nej nu hittar jag ju inga som är lätt att se brus i såklart, men ska lägga upp så fort jag redigerar nån.

Här en från inatt, men är 71" slutartid, så just denna kanske inte är så konstigt? Eller är denna sämre än nattbilder ska vara också?

brus2.jpg


Från denna:

brus.jpg
 
Nattbilder på långa slutartider brusar därför att sensorn blir varm när den ska vara igång så länge och det adderar brus. Därför finns en inbyggd brusreducering att använda. Prova med den inkopplad och urkopplad och se om det gör någon skillnad för dig. Notera dock att den fungerar genom att den lägger på en mörk ruta, och den får samma exponeringstid som den riktiga exponeringen så med brusreducering påslagen så blir alltså den effektiva exponeringstiden dubbelt så lång.
 
laddade ner bilderna och som Lasse säger om artefakter,så påminner det om när jag hadde bildprogramet FastStone som förstörde bilderna..
eller det råkar inte bara vara så att programet sparar i någon taskig jpeg komprimering eller att du sparar om i jpeg flera gånger?
 
när jag jämförde cropar mellan bilder så syntes artefakter mer i bilder som var förminskande eller lite beskärda och sparade med faststone.
 
Jaja, men så länge man bara kollar bilderna lär ju inget hända, tycker att det funkar ganska bra till att jämföra bilder med om man vill se vilken man ska behålla av flera lika tex...
 
Pröva att konvertera till andra format

Kan vara intressant och se om du får samma resultat om du sparar ner rawfilen som okomprimerad tiff resp adobe psd....
 
så tänkte bara visa hur det kan te sig i windows mot annat program.bilden på vindsnurran in inzoomad helt i windows sen är det lika zoomat med acdsee och sedan skärmdumpar på det.
 

Bilagor

  • windows.jpg
    windows.jpg
    77.8 KB · Visningar: 645
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.