erro.se
Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
"Utgå" - "Återgå" och "Annulera" är alla korrekta ord som används i ett korrekt sammanhang. Det är personligt vilken "vikt" ord har. Ska man säga automobil, bil, kärra, transportfordon, smörlåda med fyra hjul eller sossecontainer? Säger man hej, goddag, var hälsad, bäste bror, tjena, morsning, svejanhejsan, du, dö, ah ba, hallå? Visst, vi kan säga att den svenskan som används i K10D är mer typ "kanslisvenska" eller "universitetssvenska", det är skriftspråk snarare än talspråk, det har en proper klang snarare än det slängiga streettugget på söder. Språk går det mode i. Ta detta med "Du" och "Ni" exempelvis. Det är ungefär med tio-årsintervaller som "Ni" brukar komma tillbaka, just när man lärt sig att man ska dua alla. Och när man har lärt sig använda "Ni" igen så är det inne att dua alla igen. Håhåjaha... Att Pentax ej håller koll på vilken språkkultur som gäller just nu, tycker jag är förståeligt. Men visst kan man önska sig fler språkval! Kanslisvenska, Rinkebysvenska, södersnack, Lidingömål, Skånska. Sedan är ju detta åldersbetingad. En kamera som ställde in språket efter åldern på användaren, det vore något det!
Hälsar
R
Ja, jo, tjena... En kamera ska kanske inte anpassa sig efter Rinkebysvenska...
Vi har väl haft denna diskussion i en annan tråd vill jag minnas. Jag menar bara: varför konstra till det med "udda" ord som anullera och utgå, när det finns mera "standardiserade" ord som ångra och tillbaka. Nåja.