ANNONS
Annons

K10D; "Bekräfta" i manualen, vad menas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
I manualen till min K10D, sid 147, står hur man ska fotografera med standardprogrammet P.

1. Ställ funktionsratten på P.
2. Bekräfta slutartid och bländarvärde i sökaren och på datapanelen.

Vad menas under punkten 2? Hur ska jag "bekräfta"? Först trodde jag att "Bekräfta" betydde "Kameran visar" men nu börjar jag tro att Pentax vill att användaren ska göra något, men vad?

"Bekräfta" kommer igen här och var i manualen. Bl a att blixtsymbolen blinkar för nåt som har med "bekräfta" att göra.

P läget i K10D är ej som andra kamerors P läge.
I P läget kan du nämligen ändra den föreslagna bländaren eller tiden (kameran ändrar då det andra värdet automatiskt för att bibehålla samma exponeringsvärde). "Bekräfta" menar här helt enkelt att om du är nöjd med kamerans val av bländare och slutartid, så är det ok att ta bilden, om du ej är nöjd med kamerans val så kan du ändra. Så "bekräfta" är helt enkelt en uppmaning till dig att titta i sökaren eller på LCD panelen för att få reda på vald bländare och tid.

Det är så jag kör P läget.

Hälsar
R

Jo jag håller med dig att det bör betyda att "kameran visar".

Fast i just tid & bländare så kan det vara så att du önskar en annan bländare än den av kameran valda.
Jag använder inte Pentax men du bör kunna vrida på ngn ratt om du vill ändra kamerans förvalda förslag. Att göra så ändrar alltså inte exponeringen utan du styr bländarvärdet eller tiden till ett värde du vill ha.

Man vrider på en ratt för att ändra bländaren och den andra på att ändra tiden, kameran ändrar det som man ej vrider på automatiskt (det är alltså ett automatiskt skifte till tids- respektive bländarautomatik, utan att ändra P läget). Exakt vilka rattar som gör vad beror på den inställning man har i C Specialinställningar. Man kan ställa in så framratten styr bländaren och bakratten styr tiden, eller tvärtom. Man kan också ställa in så att man har traditiionellt programskifte på en ratt och då exponeringskompensation eller ISO inställning på den andra ratten. (programskifte innebär att man väljer mellan ett antal förinställda bländar- och tidskombinationer).

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
P läget i K10D är ej som andra kamerors P läge.
I P läget kan du nämligen ändra den föreslagna bländaren eller tiden (kameran ändrar då det andra värdet automatiskt för att bibehålla samma exponeringsvärde).

Nåja... Nu är detta inget unikt för Pentax. Brukar i folkmun kallas Programshift och det finns en hel del andra märken som har detta.

Men svenska manualer brukar ha oerhört svårt att sätta rätt ord på tekniska förklaringar, tyvärr.

Jag tror den dåliga svenska översättningen beror på den lika kryptiska översättningen av den engelska manualen.

"confirm the shutter speed and aperture..."

Programskifte är ej samma sak som HyperProgram.
Du kan ställa in så P läget är ett traditionellt Program skifte som andra kameror, detta görs i C Specialinställningar. I utgångsinställningen så har P HyperProgram.

Skillnaden mellan programskifte och HyperProgram, är att i programskifte så bläddrar du mellan en förinlagd kombination av bländare och slutartider, medan i HyperProgram så växlar kameran mellan tids- och bländarautomatik i samma läge. Rör du bländaren, så ändrar kameran tiden, rör du tiden så ändrar kameran bländaren. Detta görs aktivt, "live". Det är ej en låst mätning, utan mätvärdena (på det som hanteras automatiskt) förändras efter ljussituationen så länge som mätaren är aktiverad. Om du vill få nya utgångsvärden från kameran så trycker du ner den "gröna knappen". Om du ställer in, exempelvis, bländare 8 på P läget (HyperProgram) så behåller kameran bländare 8 även när ljussituationen ändras, och den förändrar tiden. Om du istället för HyperProgram har ställt in kameran på programskifte så ges ingen prioritet till bländare eller tid, utan kan ändra båda värdena beroende på ljussituationen (och givetvis vald programkurva, på MTF läget så kan den ge ett intryck av att vara mer bländar-optimerat, och på Action-kurvan tycks den vara mer tids-optimerad).

Sony/Konica-Minolta är det som kommer närmast Pentax idé om HyperProgram. Canon och Nikon har traditionellt programskifte, som du alltså kan ställa in K10D till att också ha.

För att verkligen få en inblick i och förståelse för skillnaden mellan HyperProgram och programskifte, så rekommenderar jag att man provar båda inställningarna och använder kameran ett tag. Då blir det uppenbart för en. Det är lättare att upptäcka skillnaden i praktiken än det är för mig att förklara i text.

Hälsar
R

Erik Schalin skrev:
Översättningen var det väl inget fel på?
Den englska översättningen tror jag inte är helt korrekt och baseras säkert på ett japanskt manuskript. Hade den engelska manualen varit bättre så hade säkert den svenska manualen varit bättre också.

Jag tror att det borde stå något i stil med.
"The camera confirms the shutter speed and aperture..."

Intressant information, men......

Verkligen intressant information! Jag printar ut och tar med mig.

Men är "bekräfta" BARA en usel översättning från japanska till engelska och sen till svenska?

Blixtsymbolen blinkar ända tills jag vridit på främre ratten. (P i grundinställning programrad 1). Och enligt manualen så är "bekräfta" en av de rätt många funktioner som blixtsymbolen är länkad till.

Det är ett av skälen till min fråga. Ett annat är att inställningsvärdena ibland fladdrar rätt vilt innan jag vidtar åtgärden ifråga. Man kanske SKA ratta eller trycka eller nåt för att kameran ska bli nöjd?

Blixtsymbolen blinkar därför att kameran rekommenderar att blixt används för den valda ljussituationen, detta för att undvika skakningsoskärpa. Blixten kan även blinka för att tala om att du har en motljussituation, och blixt kan rädda motljussituationer.

När du vrider på främre ratten I P läget så ändrar du exponeringen, vilket du ändrar beror på om främre ratten är ställd för att påverka tiden eller att påverka bländaren. Utångsläget är tiden har jag för mig (och bländaren på bakre).

Hursomhelst, om blixten slutar blinka så har du helt enkelt vridit till en exponering där tiden ligger över den brytpunkt där kameran vill ha blixt.

Det är klart att inställningsvärdena fladdrar i P läget, kameran ställer både bländaren och tiden. Den avläser ljuset hela tiden aktivt, när ljuset ändras, beroende på vad du pekar kameran på, så fladdrar bländaren och tiden. När du rör en ratt, så låser du ett av exponeringsvärdena, antingen bländaren eller tiden. Rör du bländaren så går kameran över till tidsautomatik, dvs - fast bländare, rörlig tid. Rör du tiden så går kameran över till bländarautomatik - fast tid, rörlig bländare. Om du vill hoppa ur det fasta som du har ställt in, så kan du trycka "gröna knappen" så blir det full programautomatik igen.

En skillnad som finns mellan Pentax och andra märken, som brukar förvirra de som är vana vid andra kameror, är att ljusmätningen är aktiv medan den är aktiverad. Alltså, när du trycker ner slutaren halvvägs på andra kameror så aktiveras mätningen och låses, ljusmätningen tar ett värde och sedan låser den värdet. Detta värde är låst så länge som du har slutaren halvvägs nertryckt.

Pentax fungerar inte så, ljustmätningen är frikopplad, den är ej låst. Den mäter hela tiden under den tid som den är satt att mäta (du kan ställa in aktiveringslängden, jag har för mig att grundinställningen är att mätaren är aktiv i 10 sek efter att du har rört slutaren eller gröna knappen eller vridit exponeringsknapp).
(Vill du låsa värdet så trycker du AE-L knappen).

Så var det på min Pentax P30 från 1988 också...

Hälsar
R

Hälsar
R

Senast ändrad:
Min K10D låser

1. Manualen sid 222 anger att blinkande blixt betyder:

"Använd blixt eller objektivet kan inte användas, slutartid, bekräfta känslighet, bländarvärde, e-ratt aktiverad indikering."

Det där med att bekräfta känslighet borde väl betyda något?

2. Kollade nu på kameran. Min K10D låser fokus och exponering då jag trycker ner avtryckaren halvvägs.

Gud ske lov för det skulle jag vilja säga! Jag använder mest centrumvägd exponering. Riktar in kameran så att det blir lagom exponerat och fokuserat och komponerar sen om bilden.

3. Min förra Pentax från 1959 är fortfarande i bra skick (efter ett slutarbyte). Den saknar grön knapp och f ö nästan allt utom förmågan att ta bra bilder.........

Det går givetvis att ställa in så att exponeringen låses när man trycker in slutaravtrycket halvvägs, det gör man i C Specialinställningar - men det är ej grundinställningen.
(heter "AE-L med AF låst", exponeringen låses när autofokusen låses, utgångsläget är "Av").

On kameran önskar blixt i en ljussituation, och om den är ställd på lågt ISO, så kan man ställa in en högre ISO - alltså en högre känslighet, och då kan det hända att kameran inte längre tycker att blixten behövs.

"bekräfta" i detta sammanhang med blinkande blixtsymbol innebär helt enkelt att kameran undrar om du verkligen vill köra på de aktuella inställningarna för den tycker att du borde köra på andra inställningar (som att använda blixten när ljusnivåerna är låga - alternativt öka ISO värdet). Du "bekräftar" att du vill köra på det som är genom att ta bilden, eller så ändrar du inställningarna eller fäller upp blixten.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Jag tycker det är kanon att man kan separera fokuseringen från exponeringsmätningen.

Jag använder oftast fokuspunkten i mitten, fokuserar där jag vill ha fokus och komponerar sedan om bilden. Med exponeringsmätningen frånkopplad från fokuslåset så får jag ju sedan mätningen gjord på den slutliga bilden, även om fokus råkar ligga nere i högra hörnet.

Detta har jag inte haft på tidigare kameror, utan där har fokus och exponeringsmätning låsts samtidigt, vilket gjort att jag förut ofta fått använda exponeringskompensering eftersom den slutliga bildens ljushet ofta skiljer sig från den felkomponerade "fokusbilden".

Sen det där med "bekräfta"...

Jag tycker den svenska översättningen är rätt sunkig rent allmänt, både i manualen och i kamerans menyer. Så jag har helt enkelt gått över till engelska.

erro.se skrev:
Sen det där med "bekräfta"...

Jag tycker den svenska översättningen är rätt sunkig rent allmänt, både i manualen och i kamerans menyer. Så jag har helt enkelt gått över till engelska.
Men det var den engelska versionen som var sunkig, översättningen är korrekt. I alla fall i detta specifika fallet.

Ja, i detta specifika fall. Jag menar att Pentax svenska är sunkig rent allmänt och at jag därför gått över till engelska. "Återta" och "Utgå" känns lätt krystat i menyerna...

Jag kör med exponeringen kopplad till vald fokuspunkt, och jag har valt att ej köra den gamla fokusera-mitten-komponera-om-metoden - för jag tycker det är slöseri att bara använda den i mitten när man har en kamera med 11 fokuspunkter, dessutom blir skärpan högre när man först komponerar bilden och sedan väljer den fokuspunkt som ligger där fokus ligger (med minimal omkomponering av bilden). När man komponerar om bilden, så ändrar man avståndet mellan kameran och det man fokuserade på, i många fall täcks detta visserligen av skärpedjupet (iaf på lite längre avstånd) men även om du har ett stort skärpedjup så finns det ju en punkt inom detta skärpedjup som är absolut skarpt och restan är nästan skarpt.

Hälsar
R

"Utgå" - "Återgå" och "Annulera" är alla korrekta ord som används i ett korrekt sammanhang. Det är personligt vilken "vikt" ord har. Ska man säga automobil, bil, kärra, transportfordon, smörlåda med fyra hjul eller sossecontainer? Säger man hej, goddag, var hälsad, bäste bror, tjena, morsning, svejanhejsan, du, dö, ah ba, hallå? Visst, vi kan säga att den svenskan som används i K10D är mer typ "kanslisvenska" eller "universitetssvenska", det är skriftspråk snarare än talspråk, det har en proper klang snarare än det slängiga streettugget på söder. Språk går det mode i. Ta detta med "Du" och "Ni" exempelvis. Det är ungefär med tio-årsintervaller som "Ni" brukar komma tillbaka, just när man lärt sig att man ska dua alla. Och när man har lärt sig använda "Ni" igen så är det inne att dua alla igen. Håhåjaha... :) Att Pentax ej håller koll på vilken språkkultur som gäller just nu, tycker jag är förståeligt. Men visst kan man önska sig fler språkval! Kanslisvenska, Rinkebysvenska, södersnack, Lidingömål, Skånska. Sedan är ju detta åldersbetingad. En kamera som ställde in språket efter åldern på användaren, det vore något det!

:)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Jag kör med exponeringen kopplad till vald fokuspunkt, och jag har valt att ej köra den gamla fokusera-mitten-komponera-om-metoden - för jag tycker det är slöseri att bara använda den i mitten när man har en kamera med 11 fokuspunkter, dessutom blir skärpan högre när man först komponerar bilden och sedan väljer den fokuspunkt som ligger där fokus ligger (med minimal omkomponering av bilden). När man komponerar om bilden, så ändrar man avståndet mellan kameran och det man fokuserade på, i många fall täcks detta visserligen av skärpedjupet (iaf på lite längre avstånd) men även om du har ett stort skärpedjup så finns det ju en punkt inom detta skärpedjup som är absolut skarpt och restan är nästan skarpt.

Hälsar
R

Om jag fokuserar "med eftertanke" så använder jag förstås en valbar fokuspunkt så att jag behöver komponera om så lite som möjligt. Men om jag vill ta vanliga, snabba vardagsbilder tycker jag det är enklare att veta att jag har mittpunkten vald. Då går det snabbt att fokusera och rikta om. Allt beror förstås på situationen.

Det där med att koppla exponeringen till fokuspunkten har jag dock aldrig riktigt fattat vitsen med. Vad är det som säger att det jag fokuserar på är medelgrått? Om det är något som är mörkt eller ljust så borde det ju innebära att bilden blir över- eller underexponerad.

Jag använder för övrigt centrumvägd mätning och kompenserar +/- enligt vad min erfarenhet säger mig. Tycker det funkar snabbt, enkelt och tillräckligt bra. Jag har då exponeringskompensering direkt på den bakre ratten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar