Blixtsymbolen blinkar därför att kameran rekommenderar att blixt används för den valda ljussituationen, detta för att undvika skakningsoskärpa. Blixten kan även blinka för att tala om att du har en motljussituation, och blixt kan rädda motljussituationer.
När du vrider på främre ratten I P läget så ändrar du exponeringen, vilket du ändrar beror på om främre ratten är ställd för att påverka tiden eller att påverka bländaren. Utångsläget är tiden har jag för mig (och bländaren på bakre).
Hursomhelst, om blixten slutar blinka så har du helt enkelt vridit till en exponering där tiden ligger över den brytpunkt där kameran vill ha blixt.
Det är klart att inställningsvärdena fladdrar i P läget, kameran ställer både bländaren och tiden. Den avläser ljuset hela tiden aktivt, när ljuset ändras, beroende på vad du pekar kameran på, så fladdrar bländaren och tiden. När du rör en ratt, så låser du ett av exponeringsvärdena, antingen bländaren eller tiden. Rör du bländaren så går kameran över till tidsautomatik, dvs - fast bländare, rörlig tid. Rör du tiden så går kameran över till bländarautomatik - fast tid, rörlig bländare. Om du vill hoppa ur det fasta som du har ställt in, så kan du trycka "gröna knappen" så blir det full programautomatik igen.
En skillnad som finns mellan Pentax och andra märken, som brukar förvirra de som är vana vid andra kameror, är att ljusmätningen är aktiv medan den är aktiverad. Alltså, när du trycker ner slutaren halvvägs på andra kameror så aktiveras mätningen och låses, ljusmätningen tar ett värde och sedan låser den värdet. Detta värde är låst så länge som du har slutaren halvvägs nertryckt.
Pentax fungerar inte så, ljustmätningen är frikopplad, den är ej låst. Den mäter hela tiden under den tid som den är satt att mäta (du kan ställa in aktiveringslängden, jag har för mig att grundinställningen är att mätaren är aktiv i 10 sek efter att du har rört slutaren eller gröna knappen eller vridit exponeringsknapp).
(Vill du låsa värdet så trycker du AE-L knappen).
Så var det på min Pentax P30 från 1988 också...
Hälsar
R
Hälsar
R