Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10D - bästa ISO-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Har just börjat fota på M-läget (vilket är lättare än vad jag trodde - iom att man får hjälp av ljusmätningen...:). Det "enda" som förbryllar mig just nu är ISO. Har fått för mig att ISO 100 är det man skall köra på pga lägst brus osv. Men istället för att "tro" så vill jag kolla mer er om vilket ISO-tal som egentligen är mest optimalt på K10D. Givetvis får man ju anpassa det lite utefter ljusförhållanden, men säg för vanliga dagsbilder, vilket ISO kör ni med då?

Vilket ISO skall man inte gå över med tanke på brus?

Tillägg: Detta är ju ganska viktigt för mig just nu när jag står i valet och kvalet om vilken optik jag skall köpa. Tamrons 28-75/2.8 eller Pentax 17-70/4?? Om man höjer ISO't ett snäpp så spelar inte 3.8 eller 4 någon större roll (förutom för skärpedjupet...) Eller?
 
Kör oftast iso 200, det krävs djuuuup pixeldykning för att kunna skilja det från iso100. Kan även tillåta mig gå upp på 400 utan någon större ångest eftersom jag hellre tar en aningens mer brus (vilket jag dessutom har blivit bättre på att dölja i efterbehandlingen) än rörelse/skakoskärpa som oftast totalförstör hela bilden.

800 mnja ok då om nöden kräver det, kanske kan bli hyffsat med lite tur. 1600 nä nu kommer det nog inte bli så bra.
 
basvärdet på K10's sensor är IS0 100, så det är det som ger bäst resultat när ljuset räcker till. jag använder oftast ISO 100 så länge det går. har ställt in så att ISO't går att justera i tredjedels steg, då kan man öka känsligheten med små steg så slipper man öka för mkt.


btw, om du väljer mellan de två objektiven så bord einte bländaren vara det som avgör, det skiljer ju 10mm i brännvidden, det är i mina ögon en större skillnad. så länge du inte är allergisk mot vidvinkel i vilket fall:p
 
Tack för era svar! Då vet jag att det inte är jättefarligt att höga ISOt lite för att slippa längre slutartider osv. :) Har just läst till mig att man i M-läge kan justera ISOt genom att hålla inne OK-knappen. :D Finns det någon sådan snabbväg för vitbalans? (fotar iofs raw men ändå)...

Nu när jag börjat med M-läget så har jag börjat drömma om en kamera där man kan ställa in allt direkt på kameran - där vitbalans, iso, bländare och slutartid har egna knappar/rattar/spakar. Finns det någon sådan Pentax? Eller måste man till Canikon för att få det? Är det minst D300 som gäller då?
 
bengt luthman skrev:
btw, om du väljer mellan de två objektiven så bord einte bländaren vara det som avgör, det skiljer ju 10mm i brännvidden, det är i mina ögon en större skillnad. så länge du inte är allergisk mot vidvinkel i vilket fall:p

Jag har lite ångest om vad jag skall välja (som du kan se i en annan tråd...). DA*50-135 finns fortfarande som ett stort vill-ha och då känns t.ex en 28-75/17-70 lite för "stort".
 
Dra för persiennerna och provfota olika iso så ser du själv vad som är dåligt bra och bäst för dig.
 
snysop skrev:
Tack för era svar! Då vet jag att det inte är jättefarligt att höga ISOt lite för att slippa längre slutartider osv. :) Har just läst till mig att man i M-läge kan justera ISOt genom att hålla inne OK-knappen. :D Finns det någon sådan snabbväg för vitbalans? (fotar iofs raw men ändå)...

Nu när jag börjat med M-läget så har jag börjat drömma om en kamera där man kan ställa in allt direkt på kameran - där vitbalans, iso, bländare och slutartid har egna knappar/rattar/spakar. Finns det någon sådan Pentax? Eller måste man till Canikon för att få det? Är det minst D300 som gäller då?

Du kan ställa ISO med OK-knappen i alla lägen, inte bara i M-läget. Sedan så har ju Pentax bländar och slutartidsrattar på kameran. Kör du i P-läget så byter ju kameran automatiskt till bländarautomatik när du rör tiden och till slutarautomatik när du rör bländaren, och så återgår du till vanlig Programläge när du trycker gröna knappen. Kameran bibehåller tids- respektive bländarautomatik i P-läget även mellan tagningarna.

Så ISO, bländare och slutartid har egna rattar/knappar på K10D. Du kan programmera om den till att fungera på många olika sätt.

Gällande vitbalansen så tycker jag att den automatiska fungerar ypperligt utomhus, har aldrig behövt ställa om den. Inomhus så täcker den inte glödlampsljus (vilket står i handboken).

Men du kan enkelt ställa in User-läget på inomhusmiljö om du vill och låta de andra lägena vara för utomhus, då växlar du genom att flytta läges-ratten till vänster. Det är bara en fråga om programmering och inställning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.