Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D Super eller Olympus E-410, snälla! hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

groow

Avslutat medlemskap
Jag har väldig ångest.
Vet inte vad jag ska göra eller köpa.

Efter att ha blivit erbjuden en beg. Canon EOS 20D och nästan bestämt mig för att köpa den har jag nu gjort en hel omvändning.

Jag vill ha en ny och prisvärd digital systemkamera med GARANTI, vilket jag inte kommer få om jag köper en 3 år gammal 20D.

Så nu står valet mellan Pentax K100D Super och Olympus E-410.
Vilken är bäst helt enkelt? Vilken tar finast bilder.
Vad är plus och vad är minus på kamerorna.

Förlåt, är amatör, men desperat ute efter en systemkamera då jag är trött på att bli begränsad av min vanliga digitalkamera.

SNÄLLA! HJÄLP MIG!!!
 
Pentaxen: Bättre på hög ISO
Inbyggd anti-skak (stor fördel!)

Olympus: Väldigt liten!
Live view?

Jag skulle utan tveka ta Pentaxen pga inbyggd anti-skak, helt klart. Är så otroligt skönt att ha tillgång till det.
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av Pentax men däremot av Olympus E-410. Jag valde den för att jag uppskattar det lilla formatet och för att jag fann att den kändes bra för min del. Har inte saknat bildstabilisator då jag aldrig har haft en kamera med sådan utrustning. Däremot har jag lång erfarenhet av att använda olika systemkameror utan bildstabilisator och lärt mig att hantera kamera och även lärt mig kamerans begränsningar.

Mitt råd är att du tar dig till någon affär som har dessa kameror i lager och känner på dem. Känn efter hur du når de olika reglagen. Se på hur du upplever reglagens handhavanden etc. Både Pentax och Olympus är bra kameror precis som Canon, Nikon och Sony för att ta ett antal exempel.

Kom ihåg att det är inte kameran som tar bra eller dåliga bilder. Den saken sköter den som håller i kamerna om. Kameran är blott ett redskap. Och det är bara du som kan avgöra vilken kamera som känns bäst för dig att arbeta med.

Så tag det lugnt, kolla lite olika kameror och tänk igenom det hela innan du slår till. Det är bättre att det får ta lite tid än att du gör en förhastad affär som du inte blir nöjd med. Ägna sedan tid åt att lära dig kameran, läs bruksanvisningen med kameran till hands och fotografera mycket så att allt sitter i ryggmärgen så kommer bilderna. Lycka till!
 
Gunnar har helt rätt. Det bästa du kan göra är att glida ner till handlar´n och pilla lite på kamerorna. Jag hade samma problem som du för ett år sedan, exakt. Lallade iväg till Fotokungen och pillade på D50, 400D och K100D. Det blev Pentaxen, den kändes bäst och faktumet att det fanns bildstab avgjorde.

Har inte heller ngn erfarenhet av Olympus men en vettig sak kan vara att kolla upp hur begagnatmarknaden är på de båda. Alltså tillgången på beggade objektiv, för när du väl köper en systemkamera kommer du ALLTID att vilja ha en ny glugg. Tro mig :)
 
Olympus och Pentax har olika format på bilden 4:3 resp 3:2. E410 har en lite annorlunda utformning av huset än andra digitala systemkameror så Gunnars råd att försöka hålla i bägge innan köp är nog inte så dumt. Det är synd att 410 inte har bildstabilisering men som jag försår kan man iaf använda några objektiv med inbyggd stabilisering från tex Leica.
 
Både Olympus E-410 och Pentax K100D super är komeror som ger oerhört mycket för pengarna. Generellt så ger alla systemkameror oerhört bra bildkvalitet, med små skillnader.

Expert säljer E-410 med dubbla objektiv för under 5000:-, så om du har tajt budget så är det svårslaget. http://www.expert.se/product/product.aspx?identifier=138469

Ett motsvarande kit med Pentax K100D super kostar 6400:-.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K100Ds18200B

Några skillnader mellan Pentax K10D och Olympus E-410.
- E-410 är mindre och lättare och saknar "riktigt" grepp. Det gör kameran väldigt kompakt, men kan kännas svår att hålla i. K100D har ett större grepp för bättre komfort.
- Olympus använder AF-motor i alla sina objektiv, medans Pentax använder kamerans AF-motor på de flesta objektiv. Olympus AF borde därför vara tystare.
- E-410 använder "specialbatteri", medan K100D använder standard AA-batterier.
- Optiska sökaren är större hos K100D.
- E-410 har 3 fokuspunkter och K100D har 11.
- E-410 har live view vilket K100D saknar.
- K100D har bildstabilisering viket E-410 saknar.
- Olympus objektivutbud är ganska begränsat, speciellt vad gäller objektiv med fast brännvidd.

Det är väldigt mycket en smaksak vilket system man gillar bäst, men som Pentax-ägare känns det som jag valt rätt system.
 
Tack för alla era svar.
Ska ta mig ner till Fotoaffären idag och känna på några modeller :D

Men nu har jag börjat snegla lite på K10D, visserligen måste jag köpa den utan objektiv (pengarna som tryter), men objektiven verkar inte vara så fasligt dyra till Pentax?

Är K10D överlägsen både K100D S och E-410?

Vad gör K10D bra? :)
 
Jag blir GALEN!!!

Nu står det mellan K100D Super och REBEL XT EOS 350D.
Vilken bör jag välja, kan någon snälla hjälpa mig.

K10D är borta ur leken pga ekonmiska skäl och E-410 för att jag tillslut valde K100D Super...

Men så hittade jag REBEL XT EOS 350D...

Hur är den kontra K100D Super?

Plus? Minus?

Snälla, HJÄLP!
 
Canon 350D står sig mkt bra bildkvalité mässigt, men har lite tunt grepp för höger handen. Personligen skulle jag inte köpa in mig i ett mindre system som Pentax Har även sett lite halv sköna exempel på extremt brusiga bilder vid längre exponeringar med K100D.

350D 4700 kr hos komplett.se
K100D 4700 kr hos fotokungen.se

Bra återförsäljare båda två och kitoptik ingår. Bara å välja å vraka för att kunna fota.
 
Tackar!

Har hittat 350D för 3300kr och K100D Super för 4000kr.
Både med 18-55mm objektiv.

Bör jag ta 350D?

Någon annan som har några åsikter?
 
Nu har även EOS 400D blandat sig i...

Så engång för alla... hjälp en amatör välja.

Antingen K100D Super, EOS 350D eller EOS 400D.


Jag måste välja en av dom, men jag vet inte vilken.

HJÄLP!
 
Kolla lite på vad priserna är på de objektiv du tror du kommer bli intresserad av också.
Det du ska jämföra då är också vad du får betala för ett objektiv från canon med IS (eller annat mårke med IS) mot ett från Pentax eller annat märke. De till Pentax har du alltid bilstabilisering till. Det blir viktigare om du ska fota med tele för handhåller du då blir det större risk för skakningsoskärpa.

Jag velade ett bra tag men bestämde mig för lilla Pentax. Har inte ångrat mig men jag tror inte jag ångrat mig vilket märke jag valt.

Bilder kan bli brusiga oavsett kamera om man inte vet vad man gör...

Vänta och ta ett djupt andetag och inse att du inte har bråttom.

Pentax kommer ju med en k200d nu och det borde göra att du kanske kan hitta en beg 100 rätt så billigt.

Eller vänta o spara lite till om det är så att den kamera du vill ha är lite för dyr just nu. Risken finns att du ångraar dig annars.

Jag tänkte köpa k10d först men hade inte pengar så tänkte ta en k100d. Men sen valde jag att vänta lite o spara ihop till en kamera jag verkligen ville ha.

Jag har hört att kitobjektivet till Pentax ska vara bättre än andra kitobjektiv.

The Pentax SMC DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL is a surprisingly good kit zoom although it has its weaknesses specifically at 18mm. The center and border performance is fine here but the extreme corners are somewhat soft. Pronounced vignetting and reduced contrast are also present at f/3.5. At 35mm and 55mm the situation is much better. CAs are very well controlled. The build quality is good for a kit zoom and a level up from the rest of the gang such as the Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 or Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 ED. All-in-all a good offer from a price/value perspective but naturally there're better lenses out there ... with a much higher price tag.
Optical Quality: 2,5
Mechanical Quality: 3
Price/Performance: 4,5

av 5 möjliga


canon

In lens land there's no such thing as a free lunch and the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II is an example for that. Under controlled conditions (stopping down two stops at 18mm) the lens can provide very decent results - certainly more than enough for casual users who are the target group anyway. However, technically the resolution is mediocre all-in-all and at 18mm @ f/3.5 it's downright poor. Distortions and vignetting are very high at the wide-end but no big issue at the tele end. The construction quality is soso at best. In its price range there're few alternatives in Canon EOS mount and they probably aren't better either. However, serious users looking for a good quality lens should save a little longer and look elsewhere.
Optical Quality: 1,5
Mechanical Quality: 1
Price/Performance: 2

av 5 möjliga

18-55 med IS har betyg 3,5 , 2 och 5

www.photozone.de sidan har väldigt många tester av väldigt många olika objektiv.

Som sagt, till Pentax har du alltid bildstabilisering, till canon kostar det mycket mer och du har det bara på det du köper.

plus att du aldrig kan använda liknande till canon

http://www.photozone.de/Reviews/Pen...x-smc-da-40mm-f28-limited-review--test-report
 
Canons 350D har riktigt bra bildkvalité MEN en förbenat liten sökare vilket gör att det är svårt att fokusera manuellt samt att displayen är dålig och visar inte korrekt färg. Så det blir lite av en överraskning varje gång man kommer hem och ser bilderna i datorn. :eek:)
 
Men det är jobbigt.

Skakreducering eller ej, är det så viktigt?

Vilken tar finast bilder av K100D Super och EOS 400D?

Om du blev pistolhotad och var tvungen att välja en, vilken skulle du välja av K100D Super och EOS 400D?
 
Jag skulle valt Pentaxen, även utan pistolhot! ;o) Och jag har hållit i både K100D och K10D och de är riktigt mysiga att hantera båda två.

När det gäller objektiv så behöver du ju bara hitta det/de som täcker just ditt behov. Om det sedan finns massvis av objektiv för ett visst märke är rätt ointressant om du inte har massvis med pengar att strö omkring dig förstås... och det tar tid att lära känna sin utrustning och sina objektiv och det går ju bara att använda ett objektiv i taget i alla fall. :eek:)
 
Senast ändrad:
Blir nog en Pentax, antingen K10D eller K100D Super :)

Får se vad pengarna säger.
 
Blev ett K100D Super kit för 4000kr från computeruniverse.net ^^

Tänkte ta och sakta men säkert börja spara till en K200D som jag antagligen köper till hösten/vintern :)
 
groow skrev:
Tänkte ta och sakta men säkert börja spara till en K200D som jag antagligen köper till hösten/vintern :)
Det låter vettigt... dessutom har du ju ett objektiv då redan och behöver kanske bara huset. :eek:)
 
Sans skrev:
Det låter vettigt... dessutom har du ju ett objektiv då redan och behöver kanske bara huset. :eek:)

Ja, precis vad jag tänkte :)

Finns det någon tråd där man kan lägga upp sina bilder så att ni kan få se min utveckling? ^^
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.