Kolla lite på vad priserna är på de objektiv du tror du kommer bli intresserad av också.
Det du ska jämföra då är också vad du får betala för ett objektiv från canon med IS (eller annat mårke med IS) mot ett från Pentax eller annat märke. De till Pentax har du alltid bilstabilisering till. Det blir viktigare om du ska fota med tele för handhåller du då blir det större risk för skakningsoskärpa.
Jag velade ett bra tag men bestämde mig för lilla Pentax. Har inte ångrat mig men jag tror inte jag ångrat mig vilket märke jag valt.
Bilder kan bli brusiga oavsett kamera om man inte vet vad man gör...
Vänta och ta ett djupt andetag och inse att du inte har bråttom.
Pentax kommer ju med en k200d nu och det borde göra att du kanske kan hitta en beg 100 rätt så billigt.
Eller vänta o spara lite till om det är så att den kamera du vill ha är lite för dyr just nu. Risken finns att du ångraar dig annars.
Jag tänkte köpa k10d först men hade inte pengar så tänkte ta en k100d. Men sen valde jag att vänta lite o spara ihop till en kamera jag verkligen ville ha.
Jag har hört att kitobjektivet till Pentax ska vara bättre än andra kitobjektiv.
The Pentax SMC DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL is a surprisingly good kit zoom although it has its weaknesses specifically at 18mm. The center and border performance is fine here but the extreme corners are somewhat soft. Pronounced vignetting and reduced contrast are also present at f/3.5. At 35mm and 55mm the situation is much better. CAs are very well controlled. The build quality is good for a kit zoom and a level up from the rest of the gang such as the Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 or Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 ED. All-in-all a good offer from a price/value perspective but naturally there're better lenses out there ... with a much higher price tag.
Optical Quality: 2,5
Mechanical Quality: 3
Price/Performance: 4,5
av 5 möjliga
canon
In lens land there's no such thing as a free lunch and the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II is an example for that. Under controlled conditions (stopping down two stops at 18mm) the lens can provide very decent results - certainly more than enough for casual users who are the target group anyway. However, technically the resolution is mediocre all-in-all and at 18mm @ f/3.5 it's downright poor. Distortions and vignetting are very high at the wide-end but no big issue at the tele end. The construction quality is soso at best. In its price range there're few alternatives in Canon EOS mount and they probably aren't better either. However, serious users looking for a good quality lens should save a little longer and look elsewhere.
Optical Quality: 1,5
Mechanical Quality: 1
Price/Performance: 2
av 5 möjliga
18-55 med IS har betyg 3,5 , 2 och 5
www.photozone.de sidan har väldigt många tester av väldigt många olika objektiv.
Som sagt, till Pentax har du alltid bildstabilisering, till canon kostar det mycket mer och du har det bara på det du köper.
plus att du aldrig kan använda liknande till canon
http://www.photozone.de/Reviews/Pen...x-smc-da-40mm-f28-limited-review--test-report