Annons

K-x eller K20

Produkter
(logga in för att koppla)

Supasonic

Medlem
Hej!

Skall ge bort en kamera i present till en duktig amatör. Har svårt att bestämma mig för en K20 eller en K-x. K20 är ca 1000kr dyrare just nu men den kanske är bättre än K-x även om den är äldre? Vad har ni för synpunkter!

hejej

.s

K-x har lite modernare teknik, men K20D är i grunden en mer avancerad och robust kamera. K20D är mer anpassad för en avancerad användare med bland annat fler direktknappar, större sökare och är vädertätad.

K-x är mer avsedd för nybörjare, är mindre, har lägre brus i höga ISO, snabbare seriebildshastighet och (förmodligen) snabbare autofokus, bättre live-view och kan filma.

Uppgraderade mig precis från k10 till k20. Kollade även på k-x, den verkar vara en bra kamera, men den har inte lika många dedikerade knappar som k20 samt att den inte är vädertätad. Tycker det känns skönt att kunna ta med kameran överallt utan att behöva oroa sig.

Enligt dpreview har k20 något lägre brus än k-7. http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page16.asp

k20 är skönare att hålla i, k-x har snabbare seriebildstagning. osvosv

K-x är en betydligt nyare kamera, och dess sensor verkar leverera en fantastisk bildkvalitet, hög dynamik och lite brus. K-x är en betydligt mer avancerad kamera, men med äldre teknik. Det beror helt på vad du menar med en glad amatör. Om du med glad amatör menar någon som tills nyligen fotat med kompaktkamera, då är K-x det självklara valet. Om du menar någon som redan fotat systemkamera, eller kanske till och med fotat med film, då är K20 rätt val. Nu finns det ju alltid de som hävdar att det finns ett grönt program även på K20, och visst gör det det, men det är inte avsett för ägaren till kameran, utan ett program man kan använda när någon annan skall fota med den (...vill du jag skall ta en bild på dig så du kommer med på en bild också...). Om man inte tänker ta kontroll över sina bilder finns det ingen anledning att välja K20, förutom att den är tätad, men om man primärt är ute efter en tätad men ändå billig kamera kanske man skall kolla efter en K200?

Kolla t.ex. den här färska tråden och imponeras av brusnivån på dessa K-x bilder

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=114458
/PA

Han som skall få den har fotat mycket med film tidigare, zeissoptik, haft eget mörkrum, rullat och framkallat allt själv... ja ni hajar.

Shit va svårt det är att bestämma sig :)

hejej

.s

Dom är ganska likvärdiga tycker jag. Tycker mest det är huset som skiljer dom åt - dvs. om man tycker vädertätning och tillgången till fler knappar + 2 stycken funktionshjul är viktigt så ska man gå på K20D.

Annars tycker jag K-x väger tyngre - billigare pris, nyare teknik, filmfunktion etc.

Inte vet jag om jag kan bidra med något i beslutsångesten, men jag har också fotograferat med systemkameror på den analoga tiden, haft mörkrum och framkallat själv. Efter att ha mellanlandat med en digital kompaktkamera några år står jag nu i valet och kvalet om jag skall slå till på en DSLR. Pentax får det bli för jag har gamla objektiv som går återanvända och sedan verkar K-x motsvara ungefär de krav jag har på en kamera. Funderar inte ens på någon äldre pentaxmodell, K20 är helt ute ur bilden för min del. Var nyss och kände på K-x:en, inte lika gjuten i handen som K-7, men inte alls oäven. Man kan inte få allt till det priset och sedan verkar den ha en helt underbar sensor för min typ av fotografering. Skall vänta och se om den dyker upp i dubbelkit med 18-55 och 55-300, vilket av utländska priser att döma verkar som ett prisvärt paket. Men det är ju som jag resonerar, skulle aldrig komma på idén att köpa en zeisslins. Tur inte alla är som jag :)

Valet står mellan hur avancerade direktkontrollmöjligheter man vill ha (K-20) och en lite enklare kamera med betydligt bättre brusegenskaper (K-x).

Man ska inte underskatta värdet av ett lite mindre, kompaktare format (K-x) beroende på personen som ska använda kameran. Jag hade länge två kameror, en lite tyngre betydligt mer avancerad med betydligt mer direktkontroller och en lite lättare mer "portabel" - men med betydligt enklare användarinterface och färre knappar. Eftersom jag bara oftast inte fotograferar riktigt snabba saker som kräver snabba beslut resulterade detta i att jag ofta valde att bära med mig den enklare mindre kameran (som alltså i stort sett var med ALLTID). Även om den hade "lägre bildkvalitet"! Och jag är ganska petig.

I detta fallet är det inte en så - utan den enklare och lättare kameran har HÖGRE bildkvalitet...

Är mer direktfunktioner värt det? Det beror helt på hur mycket "helmanuellt handpåläggande" personen som ska ha kamera kommer vilja göra. Är det tveksamt - välj den mindre avancerade kameran. K-x.
Det är inte lätt attt välja :)

Och PS...
Har han kvar sin Zeiss-optik så säg åt honom/henne att det finns gott om möjligheter att använda denna på Pentaxen via adapters... :) Inte heller här ser jag några jättenackdelar med K-x, K-20 har nog störst fördel i kontrollerna när man kör med helautomatiska elektriska objektiv av lite nyare slag.

En snabbinstruktion i något lämpligt raw-omvandlingsprogramm låter som en perfekt "bonus" att inkludera i presenten!
DS.

Alltså, det skrivs mycket om det här med direktkontroller. The_SuedeII är ju också inne på detta, och att om man inte fotograferar mestadels snabba saker som dessutom kräver snabba beslut och ominställningar, så är det nog egentligen ingen större sak att behöva bläddra sig in i en meny för att komma åt någon inställning. För egen del tror jag detta är ett av de mindre bekymren vid min fotograferingstyp och personliga stil. Allt är relativt, det går relativt fort att bläddra sig in i en meny, inget som stör mig som sagt. Men igen, alla är olika :)

K-x har mindre sökare, skulle inte vilja använda den med manuell fokusering. Det borde väga tungt för de flesta med gamla objektiv. Att fokusera genom live view är inte heller så spännande, kanske går om man vänjer sig. Dock endast testat det med k-7 och den har bättre skärm.

Jag skall låta det vara osagt hur det fungerar att fokusera manuellt med K-x. Av vad jag provat ser det ut att fungera helt ok, men jag har inte detaljgranskat några bilder på skärm ännu. Skall bli spännande att se hur det egentligen fungerar. Över förväntan av vad jag sett hittills. Men jag har som sagt inte sett allt.

För mig så är det inget och fundera på, ta k20d
jag gillar inte alls detta nya att inte ha någon topp display

Toppdisplay? Det måste vara något nytt, har aldrig haft en kamera med toppdisplay, men det är säkert bra ;)

Det är väll lite vana
Alla like digitala systemkameror hade det
och de flesta digitala systemkameror har det
Så man vill att den ska finnas.

Sedan så är det dumt att man måste lära om. Om man köpt en k-x och vill gå upp på en dyrare sedan, sitter alt fel.
Det gäller även om man ska låna en systemkamera av en vän,
och denna har ratten på andra sidan

Finns säkert fördelar att ha ratten på höger sida men jag gillar dem inte

Avsaknad av Separat infodisplay och högerstäd ratt förekommer oftast på de billiga system kamerorna
Detta har inte gällt på Pentax förut men nu gör de det tyvärr

Bra tråd

Hej!

Har läst igenom alla inlägg. Riktigt bra synpunkter ni kommit med allihopa. Kul att ha ett så välfungerande forum. Kul också att det verkar finnas en del pentaxentusiaster där ute. Jag har bestämt mig för en k-x. Framförallt för att sensorn verkar bättre och kameran har modernarne funktioner, tex film (som jag tror att han kommer att använda)

tack för alla tips!!

.s

Det är väll lite vana
Alla like digitala systemkameror hade det
och de flesta digitala systemkameror har det
Så man vill att den ska finnas.

Nja, många kameror som använde film saknar infoskärm på ovansidan. Canon, Nikon och Pentax har alla haft sådana modeller.

Sedan så är det dumt att man måste lära om. Om man köpt en k-x och vill gå upp på en dyrare sedan, sitter alt fel.

Så har det ju alltid varit när man byter mellan olika modeller, att användargränsnitten skiljer sig åt på grund av att kamerornas funktioner skiljer sig åt. Ingen stor sak tycker jag, viktigt är att man lär sig hantera den kameran som man har.

Det gäller även om man ska låna en systemkamera av en vän,

Alla tillverkare har olika användargränsnitt för rattar och knappar.

Finns säkert fördelar att ha ratten på höger sida men jag gillar dem inte

Idén är att förenkla och snabba upp handhavandet av kameran.
Normalt håller man kameran i höger hand och använder vänster hand för att hålla under objektivet som ett stöd, där fingrarna på vänster hand sköter zooming och fokusjustering.

Med programväljaren till vänster måste du byta handgrepp på kameran för att ställa om programmet och sen återgå till det tidigare handgreppet när du ska fota igen. Detta innebär även att du tvingas flytta ögat från sökaren.

Med programratten på höger sida så kan du ändra program utan att ändra handgreppet, och du kan bibehålla ögats kontakt med den optiska sökaren.
Detta är en stor fördel när man vill ändra mellan olika program snabbt.

Avsaknad av Separat infodisplay och högerstäd ratt förekommer oftast på de billiga system kamerorna
Detta har inte gällt på Pentax förut men nu gör de det tyvärr
[/quote]

Pentax *ist, för 24x36 film, saknar toppdisplay. Och den har programväljaren på höger sida. Detta redan 2003.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar