Annons

K-bajonett till k100d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag funderar på att köpa ett begagnat objektiv till min K100D.
Objektivet har K-bajonett och då undrar jag om det passar till min kamera?
Har sökt men inte hittat svaret på min fråga, så därför frågar jag här och hoppas att nån här vet svaret.
 
K-bajonett

Alla Pentax objektiv från 1975 och framåt passar på K100D. Du får lite olika automatik beroende på vilken version av K-bajonetten det är, på www.pentax.se kan du hitta all info om de olika varianterna på K-fattningen. Själv använder jag några "riktigt" gamla objektiv som jag köpte till min K2 1976-77. Se upp för vissa andra tillverkares K-fattning, de är "nästan" kompatibla

/Mats
 
Nästan kompatibelt

Sigma passar, har själv två Sigma objektiv. Tredje parts tillverkarnas objektiv passar, däremot finns/fanns det någon/några kameratillverkare som sa sig använda Pentax K-fattning. Deras objektiv passar på äldre Pentaxhus

/Mats
 
Re: Re: K-bajonett

Fotograf Tobbe skrev:
Det är ett sigma-objektiv till pentaxkameror, betyder det att det kan vara "nästan" kompatibelt?

Sigma funkar bra. Jag har hört att vissa Ricoh kan vara problem eftersom objektiven kan fastna. Ricohs objektiv var tydligen inte Pentax-K, såg bara likadna ut och passade från början, men när sedan pentax utvecklade vidare (autofokus t.ex.) då blev det problem.
 
Nja, alla Sigma med K-fattning passar inte K100D.. Jag filade lite lätt på farsans gamla Sigma-zoom igår för att få det att fungera tillsammans med min K100. Passade däremot på en P30..

Det var den fasta klacken bredvid bländarreglaget som var placerat längre bort jämfört med Pentax objektiv. Lätt fixat iofs, ni ser vart jag filat..
 

Bilagor

  • k-bajonett (custom).jpg
    k-bajonett (custom).jpg
    15.9 KB · Visningar: 525
..och så här ser hela objektivet ut, 70-210 1:4.5. Ingen aning om beteckningen och säkert gammalt som gatan..
 

Bilagor

  • sigma zoom (custom).jpg
    sigma zoom (custom).jpg
    18.5 KB · Visningar: 527
Re: Re: Re: K-bajonett

quarc skrev:
Sigma funkar bra. Jag har hört att vissa Ricoh kan vara problem eftersom objektiven kan fastna. Ricohs objektiv var tydligen inte Pentax-K, såg bara likadna ut och passade från början, men när sedan pentax utvecklade vidare (autofokus t.ex.) då blev det problem.

Nja...
Ricoh gjorde sin egen fattning - KP/AR.
Detta är Ricohs fattning och ej K-fattning.
De är väldigt lika, samma fysiska dimensioner och så vidare. Men, skillnaden är att Ricohs version har en elektrisk kontakt (för att möjliggöra programautomatik och bländarautomatik), den sitter på ett helt annat ställe än Pentax kontakt för samma sak. Den sitter där autofokuspinnen sitter och på grund av det så kan den fastna.

När Ricoh ville erbjuda automatisk exponering/programautomatik på sina kameror, så gjorde de den egen lösning istället för att köpa en licens för Pentax KA fattning. Objektiv för Ricohs lösning kan monteras på Pentax manuella kameror (i grunden var det smart tänkt av Ricoh, kompatibelt, men ändå tillräcklig mycket skillnad så de slapp betala Pentax pengar...), men eftersom Ricoh inte hade någon aning om autofokuskonceptet då (och de hade ju heller inte köpt en officiell licens till fattningen) så uppstod problem när Pentax lanserade sin autofokusserie.

Detta är alltså inget nytt problem, utan detta gäller alla Pentax autofokuskameror, oavsett om det är en digital sensor eller en filmrulle som sitter i. Objektiv från Ricoh, eller som är gjorda för Ricohs fattning (Sigma gjorde några stycken faktiskt) kan få problem.

Objektiv som följer Pentax standard helt och fullt, fungerar.

Hälsar
R
 
Fredrik: även mitt vivitar 70-210/3,5 hade en sådan klack som var längre än Pentax egna som jag var tvungen att fila ner innan den passade på min DS. Tror inte att det är helt ovanligt, men lätt åtgärdat. Däremot så vill jag starkt rekommendera folk att montera av bajonetten innan ni börjar fila i den, risken finns annars att man får metallspån i objektivet eller råkar fila i linserna istället.

Men för att svara på den ursprungliga frågan. Ja, rent mekaniskt så ska de passa. Autofokusobjektiv funkar fullt ut (F, FA, DA). A-objektiv har ingen autofokus men funkar fullt ut med manuell fokus. M- och K-objektiven ger däremot ingen automatisk ljusmätning utan måste bländas ner med en knapptryckning för att mäta exponeringen, tidsautomatik funkar faktisk, men enbart på största bländare.
 
För att förtydliga ytterligare - Pentax digitala systemkameror saknar den mekaniska avkänningslänken till bländarringen på objektiven. Detta gör att när man använder bländarringen så har kameran ingen susning om vad det är för bländare man ställer in. Detta gäller *alla objektiv* med bländarring, alltså även autofokusobjektiven med bländarring.

Objektiv som har en bländarring med 'A' position, har möjlighet att använda en elektrisk koppling. När bländaren är ställd på 'A' läget (låsbart!) så styrs bländaren helt från kameran, den elektriska koppling entalar helt sonika om bländarens startvärde för objektivet. Pentax introducerade denna elektriska koppling i och med den manuellt fokuserade A serien som kom 1982.

För objektiv som saknar A-läge på bländarringen, så måste man ställa kameran till Manuellt exponeringsläge och där aktivera den HyperManuella funktionen. På alla kameror, förutom *ist D och K10D, görs detta genom att man trycker AE-L knappen i manuellt läge. (På *ist D och K10D finns det en särskild grön knapp för denna funktion).
Då bländar kameran ner till vald bländare och kameran kan således avläsa bländaren genom ljusmätning genom objektivet, värdet lagras och kameran ställer tiden automatiskt - en tid som du givetvis sedan kan ändra om du så önskar.

Det finns autofokusobjektiv utan A-läge, som soft fokus optiken. (FA 85 f/2.8 Soft focus och FA 28 f/2.8 Soft focus). På soft fokus objektiven så styrs graden av softningseffekten av bländarringen, softning är aktiv till och med bländare f/8 (eller var det f/5.6? jag minns inte riktigt). Över denna så är den urkopplad. Av detta skäl så har dessa objektiv ej A-läge på bländarringen och de behöver därför användas med samma trick (AE-L eller gröna knappen).

Hälsar
R
 
Bra förtydligande Roland. Då kanske det blir lite enklare att använda med mindre bländare. Har bara provat det inomhus och då med största bländare..
 
Tack Roland

Tack Roland, du lär mej mer om Pentax än alla fototidningar tillsammans å nu väntar jag bara på att K10 ligger på diskarna...
Vet inte vad du jobbar med, men du borde vara kundkontakt på Pentax i Uppsala
 
Richo, Sigma.....

Dom tidiga Richo objektiven (+ övriga märken med k-bajonett) som ej är autofokus eller har programautomatik passar på Pentax.
Men undantag finns tydligen (se inlägg ovan).
Pentax hade inte patent på k-bajonetten, så det fanns kompatibla kameror/objektiv från tex Cosina, Richo, Petri och Vivitar.
På 80-talet kom programautomatik och autofokus, då tog (dumt nog) Pentax patent på den "utökade" fattningen som medfor att alla utom Richo slutade med systemkameror och några också med objektiv.
Följaktligen bör dom flesta icke Pentax-objektiv med k-bajonett vara kompatibla med Pentax digitalkameror.
Eller var det för att dom andra tillverkarna inte följde Pentax k-bajonettstandarden exakt som Pentax tog beslutet att patentera den nya fattningen.
Pentax kanske besparade oss ett kaos av olika k-bajonettfattningar?
 
Senast ändrad:
Re: Richo, Sigma.....

Bo Erik Andersson (Bofoto2) skrev:
Dom tidiga Richo objektiven (+ övriga märken med k-bajonett) som ej är autofokus eller har programautomatik passar på Pentax.
....

Det är sant, det finns Ricoh objektiv för den vanliga K-fattningen, även känd som "Universal K" och de saknar elektrisk kontakt. De ska funka.
Men objektiv för Ricoh KP/AR funkar ej, de bygger på K-fattningen men med eget icke-standard tillägg.

>Eller var det för att dom andra tillverkarna inte >följde Pentax k-bajonettstandarden exakt som Pentax >tog beslutet att patentera den nya fattningen.
>Pentax kanske besparade oss ett kaos av olika >k-bajonettfattningar?

Det finns variationer i K-standarden, vilket visas i denna tråd där man filat på bländarklacken... Så det är ju bra med en riktig patenterad standard. Dock, Sigma har ej köpt licens för den patenterade K-fattningen och de släpper fortfarande objektiv för Pentax. De funkar, men kan ge lustig information till Pentax Photo Browser... :)

Hälsar
R
 
Nu har jag fått mitt objektiv. Det är ett "Sigma Zoom 80-200mm 1:4.5-5.6 Macro".
Jag vet att det finns betydligt bättre objektiv, men jag fick det billigt och har aldrig haft ett objektiv med så bra zoom, så det här blir ett tillfälligt objektiv att testa med. Senare ska jag nog köpa ett med autofokus och bättre ljusstyrka.

När jag satte på det på kameran började det blinka "Av--" på displayen och det gick inte att fota, vilket läge på program-ratten jag än valde. Jag testade att ta lös det och sedan sätta dit det igen, men det funkade fortfarande inte.
Efter ett tag kom jag fram till att objektivet "kortslöt" stiften till kameran.
Jag skar till en tunn tejp-bit så att den passade på motsvarande plats på objektivet som stiften sitter på kameran. Nu "kortsluts" stiften inte längre och det går att fota.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.