Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K-7 och gammal optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Hej

Har funderingar i att köpa en K-7:a.
Nu undrar jag: har en K10D sedan tidigare och dessa har problem med gammal optik och överexponering, dvs den mäter inte helt rätt.
Hur är det med K-7? Har någon testat denna med gammal optik? Funkar det bra?

Låt mig gärna också få veta hur ni trivs med K-7:an.

/Anders
 
Funkar kanon för mig.. åtminstone när jag kör i M och mäter på gröna knappen.. AV läget underexponerar lite ibland.. men till skillnad från min K200 så verkar den faktiskt ta med att man inte kör objektivet vidöppet..
 
Problemet alla moderna kameror har är att exponeringen mäts genom mattskivan och en modern mattskiva är inte linjär. Dvs exponeringen är inte direkt proportionell mot den uppmätta ljusmängden, utan påverkas kraftigt av vilken spridning ljuset har (vilken bländare som används vid mätning, alltså objektivets största bländare). Detta kommer sig av att mattskivorna för att bli extra ljusstarka har små rörformade element som även fungerar som bländare (ca F4). Om kameran visste vilken bländare som objektivet på kameran har borde den kunna kompensera för detta ganska bra, men den informationen överförs int och kan inte heller matas in. Jag tycker dock att problemet blivit mindre. Kanske gör man några smarta antaganden beroende på brännvidd vilket objektiv som troligen sitter på huset?
 
Jag har inte använt K7:an så ofta med äldre optik men kan konstatera att med måttlig nerbländning fungerar det ok. Man kan behöva korrigera ibland. Det fungerar i alla fall bättre än med K10 (med originalmattskiva). Vad gäller AV-läget så mäter den väl alltid med full bländaröppning därav underexponeringen om man valt att blända ner (om jag inte minns helt fel).

I övrigt trivs jag väldigt bra med K7:an.

//Lars
 
Vad gäller AV-läget så mäter den väl alltid med full bländaröppning därav underexponeringen om man valt att blända ner (om jag inte minns helt fel).

Fast med ett gammalt (m42) objektiv där man sätter bländaren manuellt så kan den ju inte mäta med mer än det man satt den till.. äldre K fattade objektiv utan A läget så stämmer det nog dock.. då verkar det som huset mäter vidöppet för att sen trigga bländaren när man plåtar.. så jag brukar använda M och grön knapp på mitt gamla k-fattade medans AV funkar finfint på mina betydligt äldre
skruv Tak's.. :)
 
Det stämmer bra. Missade att ta upp det. Alla M42 har ju inte den finessen.
Risken är bara att man får mätfel om man bländar ner mycket. Oftast överexponering som följd.

//Lars
 
Läste ett test på pentaxforums.com just då k-7an hade släppts där de testade just det här. Och de kom fram till att k7an var betydligt bättre än sina föregångare.

Det blev problem först när man bländat ner ordentligt
 
Jag tycker det fungerar riktigt bra över lag. På min kamera sitter det oftast ett gammalt pentax 50mm 1,7. Beror lite på vilket objektiv det är också.
 
Jag gjorde en snabbkoll med SMC-200/4. Mellan bländare 4 och 16 skiljer det nästan ett steg som max (16 = - 1 steg). Vid bländare 22 -32 ökar felet markant. Så vid normal fotografering så är det inget större problem. Andra objektiv kan få helt andra resultat.

//Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.