Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
K-3, preview
- Trådstartare erikssou
- Start datum
erikssou
Aktiv medlem
Hmm, google är din vän.
Fann detta: http://www.cnet.com/uk/how-to/how-to-use-the-depth-of-field-preview-button-on-your-dslr/
Är det nåt som ni använder?
Fann detta: http://www.cnet.com/uk/how-to/how-to-use-the-depth-of-field-preview-button-on-your-dslr/
Är det nåt som ni använder?
Oquist
Avslutat medlemskap
Digital prewiewär att man tar en bild som inte sparas på minneskortet för att kolla att allt ser bra ut innan man tar den riktiga bilden.
Kan kanske vara en kvarleva från den tiden då minneskort var jättedyra.
Som en parentes så kanske den "kvarlevan" inte är så pjåkig, man slipper ju radera testbilderna senare.
Bofoto2
Aktiv medlem
Du väljer i inställningarna vilken du vill ha optisk nedbländning (har alltid funnits på avancerade systemkameror). Det innebär att du ser skärpedjupet i sökaren(om det inte blir för mörkt) och du ser vad som finns i skärpa eller hur oskarpt vissa avstånd blir.
Väljer du istället digital förhandsvisning visas bilden på skärmen. Med K3an kan du sen trycka på "if" knappen om du vill spara bilden, du väljer Jpeg eller råfil. Om tex ljusförhållandena ändrats så kan ju förhandsbilden vara bättre.
Väljer du istället digital förhandsvisning visas bilden på skärmen. Med K3an kan du sen trycka på "if" knappen om du vill spara bilden, du väljer Jpeg eller råfil. Om tex ljusförhållandena ändrats så kan ju förhandsbilden vara bättre.
Bofoto2
Aktiv medlem
Vad är poängen jämfört med att ta en bild och titta på den (förutom utrymme då)?
Inte mycket. Bilden ligger kvar på skärmen tills man rör nån knapp (men jag använder det av nån anledning...).
afe
Aktiv medlem
Inte mycket. Bilden ligger kvar på skärmen tills man rör nån knapp (men jag använder det av nån anledning...).
Det kan ju som sagt vara en kvarleva från tiden då minneskort var små och dyra, men det var ganska så ordentligt länge sedan ...
patrick.ericson
Aktiv medlem
Skärpedjupskontroll - Dedikerad knapp/slide
Hej!
Det är en funktion för att kontrollera vilket skärpedjup du får med en särskild bländare.
Fick se poängen idag när jag skulle fotografera en frostig pinne i motljus och kontrollerade skärpedjupet och fick se den fantastiska "bokeh:n". Har nog inte tänkt att det skulle funka i Liveview utan har bara använt den i vanillaview.
Funktionen fanns även på K-50 men då fick man lägga den på en speciell knapp, ex RAW/FX men här är det redan fixat
Mvh Patrick
Hej!
Det är en funktion för att kontrollera vilket skärpedjup du får med en särskild bländare.
Fick se poängen idag när jag skulle fotografera en frostig pinne i motljus och kontrollerade skärpedjupet och fick se den fantastiska "bokeh:n". Har nog inte tänkt att det skulle funka i Liveview utan har bara använt den i vanillaview.
Funktionen fanns även på K-50 men då fick man lägga den på en speciell knapp, ex RAW/FX men här är det redan fixat
Mvh Patrick
Bilagor
afe
Aktiv medlem
Hej!
Mvh Patrick
Och vad är poängen jämfört med att ta en bild och titta på den?
patrick.ericson
Aktiv medlem
Nja, nu blev jag osäker men man behöver inte ta ögat från sökaren för att kontrollera vad som ligger inom skärpedjupet innan man knäpper av bilden. Eller gällde frågan endast Liveview?
Mvh Patrick
Mvh Patrick
afe
Aktiv medlem
Nja, nu blev jag osäker men man behöver inte ta ögat från sökaren för att kontrollera vad som ligger inom skärpedjupet innan man knäpper av bilden. Eller gällde frågan endast Liveview?
Mvh Patrick
Med Digital Preview blir det svårt att se bilden i sökaren på en Pentax K-3
patrick.ericson
Aktiv medlem
Så sant. Jag svarade nog mer på frågan om skärpedjupskontrollen, eftersom bländaren är som symbol på det läget
Och även om Pentaxen är fantastisk så har jag inte hittat funktionen för digital preview i sökaren heller :-D
//P
Och även om Pentaxen är fantastisk så har jag inte hittat funktionen för digital preview i sökaren heller :-D
//P
x-country
Aktiv medlem
Och vad är poängen jämfört med att ta en bild och titta på den?
Poängen är just att du SLIPPER ta en bild och sedan visa den. Istället så ser du resultatet live på skärmen. I live view visas alltid maximal bländare och det är ju praktiskt vid fokusering men det är ju också väldigt praktiskt att kunna justera bländaren och se det direkt. Tänk dig att du ska ta ett landskapsfoto. Kameran står på stativ. För att få full kontroll på skärpa och skärpedjup använder du live view. Du justerar fokus och väljer bländare. Sedan väljer du previewläget och ser skärpedjupet innan du tar bilden.
afe
Aktiv medlem
Poängen är just att du SLIPPER ta en bild och sedan visa den. Istället så ser du resultatet live på skärmen. I live view visas alltid maximal bländare och det är ju praktiskt vid fokusering men det är ju också väldigt praktiskt att kunna justera bländaren och se det direkt. Tänk dig att du ska ta ett landskapsfoto. Kameran står på stativ. För att få full kontroll på skärpa och skärpedjup använder du live view. Du justerar fokus och väljer bländare. Sedan väljer du previewläget och ser skärpedjupet innan du tar bilden.
Ok ... det känns ungefär som att jag skulle kunna ta en bild och kolla den, men visst
Oquist
Avslutat medlemskap
Du slipper att ha en inställning som visar förhandsgranskning inställd på en tid som gör att du hinner med att kolla på bilden tillräckligt länge alt. Så slipper du gå i i bildvisningen i kameran för att kolla. Och sedan så slipper du rensa ett antal provbilder i efterhand.Ok ... det känns ungefär som att jag skulle kunna ta en bild och kolla den, men visst
Kanske finns andra fördelar också.
Det är en funktion som kan vara bra att ha om man använder den men inte direkt är i vägen om man inre använder den.