Annons

K-3 nya funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)
På den officiella webbplatsen finns fyra sidor som sammanfattar kamerans funktioner

http://www.ricoh-imaging.co.jp/english/products/k-3/feature/

Den är verkligen fullspäckad med förbättringar. Några höjdare för mig är 8.3 bps, dubbla SD-magasin med möjlighet att lagra RAW + JPEG på separata kort, fjärrstyrning via wi-fi, focus peaking och 4K-intervall film.

Det ska bli spännande att se det nya AF-systemet och ljusmätaren i praktiken.

Det låter onekligen som det börjar bli dax att uppgradera. Hoppas verkligen att autofokusen lever upp till sitt löfte.

//Lars

Det verkar som man skulle ha väntat på K3 istället för K5IIs.
Var rädd för att K3an inte skulle vara lika i handhavande,
men växling med K5an verkar funka bra.
Nya batterigreppet är en "ersättare" till gamla...
Har funderat på DB G4, men nu får vi se om 5an är kompatibel med K5.
Är sugen.

K7an var på sitt sätt ett avstamp för 645an med tex gemensam processor
och K3an verkar vara en modell för en digital LX.

Nei D-BG5 passer ikke til K-5. Stålpinnene som stikker inn i bunn på kamera er av en annen tykkelse på D-BG5 for å hindre dette.

OK, men synd att dom inte är kompatibla.
Vi får se om jag köper en K3a, för K5 och K5IIs hänger bra på magen tillsammans.
Å andra sidan är K3 mycket prisvärd med tex fjärrstyrning.
En småbildskamera från Pentax blir nog snarare en digital Super A än en LX.
Men jag har nu vant mig med APS formatet...

Mycket bra sökare!
Fantastiskt snabb slutare.
Tung och gedigen.
Helt annat slutar/spegelljud. Känns som om kameran kör på dubbla spänningen.
AF blixsnabb, och så vitt jag kunde bedöma mycket säker, men det var relativt bra belysning.
Nya programväljaren var precis som jag hoppdes. Knappen i mitten sitter kvar med samma funktion som tidigare, men man kan koppla bort den med vredet under knappen så att väljaren kan snurra fritt.
För att välja mätmetod, håll in nya mätknappen och snurra på bakre hjulet.
För att byta AF modell, håll in nya AF-knappen. Bakre hjulet väljer antal fokuspunkter, främre väljer mellan AFA AFS och AFC
Två SD-kortplatser. Via snabbmeny kan man enkelt välja att skriva till båda, skriva DNG och JPG på olika, eller lägga korten i serie.
Batterigreppet var som jag trodde nästan kompatibelt, dock hade man gjort ett av stiften större så att det nya greppet inte passar på gamla kameror. Dock skulle det kunna innebära att det gamla greppet passar på den nya kameran, men det kunde jag inte testa idag. Iom att knappar bytt plats är det nog rätt irriterande att använda det gamla greppet, men om man man gör det för att få en slutare tilll, eller för att få mer batterikapacitet kanske det kan funka (men jag kunde som sagt var inte testa...)
Astrotracer fanns med i menyerna, så verkar stödjas som tidigare...men helt säker kan man inte vara.
Självklart mycket gedigen känsla på kameran.

Bilagor

• ego_med_K-3.jpg
    ego_med_K-3.jpg
    39.6 KB · Visningar: 45
Jag kan inte säga så mycket, kameran var en tidigt beta med väldigt tidig SW.
Pentax vill inte att några bilder tagna med kameran kommer ut, mtt snabbt intryck är som sagt att kameran levererar samma skärpa och brusnivåer på pixelnivå som K5IIs, men jag skall kika lite mer i detalj på detta under dagen. Men med tanke på att det nu är 24 istället för 16Mp så är det imponerande. Den totala bildkvaliteten verkar alltså högre.
Något som verkar väldigt positivt och väl måste ses som att Ricoh gjort ett strålande jobb med Pentax, är att de första kamerorna sägs komma till Fotokungen redan om drygt en vecka. Det är givetvis ett datum som kan komma att ändras, och det är också oklart om det är en kamera, eller om det kommer ett par pallar. Det verkar i alla fall som att man producerat kameran under en period, och nu avslutar med att lägga in senaste firmwaren nu vid lanseringen.
Eftersom väldigt mycket av hårdvaran är helt ny, skulle jag gissa på att det kommer FW-upgrades inom några månader som som lägger till ännu mer funktionalitet, saker som man inte hunnit med ännu, men det är bara en gissning från min sida.
Kameran jag testade hade inte WiFi-kortet installerat. Det är ett område där jag tror att att det kan komma att tillkomma mer funktionalitet. Eftersom det blir ett helt nytt koncept kommer säkert en hel del nya idéer komma när kameran väl är ute.

Kameran jag testade hade inte WiFi-kortet installerat. Det är ett område där jag tror att att det kan komma att tillkomma mer funktionalitet. Eftersom det blir ett helt nytt koncept kommer säkert en hel del nya idéer komma när kameran väl är ute.

Jag är mest euforisk över K-3:an men det finns några "VARFÖR?". En av dessa är att man istället för inbyggd hårdvara satsar på ett FLU-card. Nu har jag inte testat K-3 och FLU-card ännu men jag är tveksam. Kortet finnas bara med 8/16 Gb och istället för EN applikation så har man TIO olika. Visserligen så gillar jag funktioner som "Auto Server Upload", "GeoTag" och "Upload 2 Flickr" men varför inte samla allt i en app?! Hur som helst så hoppas jag att jag måste ändra min uppfattning om detta.

Mycket bra sökare!
Fantastiskt snabb slutare.
Tung och gedigen.
Helt annat slutar/spegelljud. Känns som om kameran kör på dubbla spänningen.
AF blixsnabb, och så vitt jag kunde bedöma mycket säker, men det var relativt bra belysning.

*klipp*

Självklart mycket gedigen känsla på kameran.

Härligt! Precis vad man ville läsa! Allt, precis allt låter som en önskedröm. Om nu bara AF:en verkligen är så bra att den även lämpar sig väl för sportfoto och sålunda klarar av när det går undan, även i sämre ljus,, då är köpet klart för min del.

Ca 23 bilder med råfil.
Eh... jo 23 / 8 = 2,875 sek.

Nu verkar det som att inte plånboken slipper ifrån...

Jag är mest euforisk över K-3:an men det finns några "VARFÖR?". En av dessa är att man istället för inbyggd hårdvara satsar på ett FLU-card. Nu har jag inte testat K-3 och FLU-card ännu men jag är tveksam. Kortet finnas bara med 8/16 Gb och istället för EN applikation så har man TIO olika. Visserligen så gillar jag funktioner som "Auto Server Upload", "GeoTag" och "Upload 2 Flickr" men varför inte samla allt i en app?! Hur som helst så hoppas jag att jag måste ändra min uppfattning om detta.

Samidigt som jag vill ha både WiFi och 3/4G i kameran så tillhör jag dem som är lite orolig för att all radiostrålning kan orsaka störningar i bilden. Så om något sådant funnits i kameran hade jag velat haft en tydlig off-knapp. Så för mig är det en ganska smart lösning att göra som de gör. Jag har givetvis beställt kortet, men jag kan välja att inte ha det i kameran när jag inte behöver det.
En annan fördel tror jag kan vara att man kan uppgradera kortet allt eftersom. Tekniken för WiFi utvecklas fortfarande, och kanske kan man även tänka sig 4G eller bluetooth kort framöver också. Det viktigaste är att det blir fullständigt integrerat i kameran och att det finns bra appar, helst ett öppet interface så vem som helst kan bygga appar. Även om det kommer nya kameragenerationer hela tiden, så håller ju faktiskt kamerorna väldigt länge. Ingen av mina hus har slutat fungera, så att kunna byta ut radiodelen är inte så¨dumt....men i verkligheten så kommer naturligtvis inte FW att uppdateras för gamla kameror så det kanske ändå inte har så mycket värde.
Troligen så förenklar det också Pentax utveckling en hel del, de kan helst släppa den delen och låta FW-folket lösa problemet. Och de har större flexibilitet att om de inte riktigt är färrdiga vid lansering, så kan de fortsätta jobba och lansera en ny firmware till när kortet finns på marknaden...

Men jag tror, och det har jag inga som helst belägg för: att Pentax nya blixsko, liksom den nya batterigreppskontakten nog kan hantera stora informationsmängder och blixtar med inbyggd wifi, 4G och GPS nog är helt möjliga framöver. Man kan även tänka sig ett batterigrepp med liknande funktioner, och kanske separat batteri för allt detta också. Allt handlar nog om hur mycket pengar Ricoh är villiga att investera. Just nu verkar de satsa rejält (blixtar, uppgraderade objektiv, och en helt ny kamera= K-3), så vi får hoppas det fortsätter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar