Annons

Körkortsbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Vet att det finns nånstans på nätet, men hittar inte beskrivningen.

Hur skall Körkorts/ID-Korts bilden se ut (det där med örat skall synas osv)?

/Jocce

zlice skrev:
Vad är skillnaden på dessa fotokriterier?

Jag skaffade nytt pass för någon månad sedan och processen var helt datoriserad. Bilden togs på plats med kamerautrustning direkt ansluten till dator och jag kunde sedan se exakt hur mitt pass skulle se ut på skärmen, med namntecknig och allt.

Alltså gick det inte att ha med sig något eget foto (antar jag). Vet inte om alla pass-stationer har samma utrustning/metod men det var i alla fall smidigt att inte behöva tänka på att ta med foton.

Mvh
Anders

Har inte 100% koll på varför det är så men jag har för mig att det helt enkelt är för att det skall vara helt säkert att det är rätt person på rätt pass.

/Micke

PS. En liten kul grej i sammanhanget är att det på körkortspappren inte står att det skall vara på du på kortet. Det står bara att kortet skall vara "välliknande". Jag har iaf sett en del tvillingar som gott och väl varit "välliknande" och använt den andres kort... ;o). Onödigt men kul DS

orisis skrev:
hmmm alla bilder till körkortet tas väl av vägverket nu för tiden?

Precis. Sedan några år tillbaka tas porträttbilden till körkortet av vägverket alldeles innan du skriver teoriprovet.

Jag gissar att det är liknande för pass, att bilden tas då du lämnar in ansökningarna.

Men när körkortet gått ut och det är dags för nytt (ska få mitt tredje nu.. hua) så kan man ta bilden själv...

Jesper

Så sant så!

Attans, det är snart dags för min lapp att förnyas oxå. Jag som är så ung och snygg på mitt kort ;)

När du ska förnya körkortet får du ett brev om det och det står på lappen hur fotot ska vara, mått mellan ögon och haka osv. Jag fotade själv och skrev ut på min usla skrivare och det accepterades utan knussel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar