Annons

Kör vissa proffsfotografer med...

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
... digitala kompaktkameror? Eller kör de bara med system eller systemdigital?

Tänkte mig vissa yrkesgrupper är det ju säkert en fördel med en liten kamera, t.ex. journalister och liknande
 
Jag tror det är rätt vanligt, för journalister som tar lite bilder själva och också som komplement till stora kamerasystemet för fotografer. Proffsen är nog mindre "snobbiga" än hobbyfotografer och använder alla tillgängliga verktyg för att få jobbet gjort.
 
Senast redigerad av en moderator:
Några förslag:

Mäklare som tar bilder på hus till försäljning
Skadereglerare som dokumenterar försäkringsärenden
 
Undrar egentligen vad för grejer som krävs för att ta såkallade "proffsbilder"

jag menar, hur enkla grejer kan det vara egentligen?

Om man tittar på bilderna från kameror för under 2000:- tycker man ju att det blir förvånansvärt bra resultat!
 
För "vanliga" bilder, dvs sådana som inte ställer några extrema krav på kort skärpedjup, väldigt lång brännvidd, låg ljusnivå, etc (dvs sådant som en dSLR är bättre på) så kan en kompaktkamera göra riktigt bra ifrån sig idag. Skillnaden mot en SLR minskar.

Däremot så funkar en P&S ju inte så bra för tuffare uppdrag som sport, flygande fåglar, dåligt belysta konserter, etc.
 
Men om fotografen kör t.ex. politiska porträtt på stan och sådant, det borde väl funka med en kompakt?
 
Möjligen är det svårt att alltid få tillräckligt kort skärpedjup men bortsett från det så kan det säkert fungera bra.
 
Mycket vanligt med kompakter!

Antingen som reservkamera om något skulle gå åt pipan, men ofta också för reportagebilder (typ vanliga tidningsbilder på folk ute på stan) eller där man faktiskt inte känner sig bekväm med en stor dslr.

Många redaktioner har ex Canon PS G5/G6 som reporterkameror till sina skribenter (när forograf inte finns tillgänglig att följa med).

Tror många skulle bli förvånade över hur många riktigt BRA pressbilder som tas med kompakter.

Själv plåtade jag ett helt mittuppslag och ytterligare en sida på ett midsommarfirande med enbart en liten Canon IXUS för 3 år sedan. Totalt 23 bilder publicerades, även stämningsbilder och en del svårare motiv. Skönt att slippa släpa på en 1D eller liknande och stor zoom då (Men jag hade den liggande i bilen när jag for från ställe till ställe och plåtade firandet).

Men det går ssv inte med vilken kompakt som helst. Upplösningen spelar inte så stor roll (2-3 mp räcker för pressbruk o 5 är bra att ha om man vill beskära mycket). Just Canons G-serie var bra för detta.

Men de här kamerorna går ssv bort sig när det gäller önskvärda korta skärpedjup, och vid dåligt ljusförhållande med snabbt rörliga motiv.
Brusar mycket vid iso högre än 100-200.

Fast oerhört användbara i många sammanhang
 
Taka skrev:
... digitala kompaktkameror? Eller kör de bara med system eller systemdigital?

Tänkte mig vissa yrkesgrupper är det ju säkert en fördel med en liten kamera, t.ex. journalister och liknande
Många äventyrare, exempelvis bergsklättrare, brukar ju använda sig av kompaktkameror.

När man står uppe på ett berg är det inga problem att dra fram väskan och sätta på något vidvinkelobjektiv på en D2X, men om man hänger från en bergvägg är det inte lika smidigt (tanken att tappa vad som helst ur ens kameraväska är rätt skrämmande)... Istället använder sig vissa av "proffsiga kompaktkameror", typ analoga Ricoh GR1 eller Ricoh GR Digital. Kan tänka mig att nya Samsung NV10 är jämförbar med GR Digital.

En känd klättrare/fotograf har en omfattande hemsida där han skriver om allt från bergsklättring till fotografering och kameror/tillbehör. Om någon är intresserad kan jag langa fram adressen...
 
Kan berätta att anledningen till att jag frågade var mest för att få fram om bildkvalitén duger till att bli publicerad. Inte att jag har den ambitionen (Jag är musiker, det räcker) men det är ju lite spännande att veta att man får bra bildkvalité :)
 
Oh ja, dagens kompakter, och även "gårdagens" duger väldigt bra till att producera bilder för publicering.

Om man tar hänsyn till vissa begränsningar som redan tagits upp i forumet. Men kompakterna har ju oxå många fördelar.

mvh/LA
 
"Megapixel-mässigt" är det inga som helst problem. Jag har fått ett par förstasidor i tabloidformat publicerade, och det var i båda fallen croppade bilder från en Nikon D2H på 4MP.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.