Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kör ni med backupkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
En fråga av nyfikenhet.
Jag har aldrig vågat gå ut på jobb med endast ett hus, fast på två år har det ju bara skett en gång att jag haft behovet av andrahuset.

Vilket tycker ni är smartast? Att köpa två bara riktigt bra hus för att alltid ha backup eller att köpa ett superproffsigt hus som kanske är mer än behovet oftast och köra på bara det?

Tyvärr är det inte aktuellt att handla, men nyfiken på hur andra tänker är jag ändå..

Jag hade EOS 10D och lånade en EOS 300D som back-up när jag hade uppdrag.
Sen skaffade jag EOS 20D och behöll EOS 10D som back-up, skönt att slippa låna.

Det är en stor fördel att kamerahusen är så pass lika, så att det är problemfritt att växla.

Mellanformatsjobb: småbildutrustning som backup
Småbildsjobb: annan småbilskamera som backup
Digitaljobb: småbildskamera för film som backup
Alltid extra ljusmätare, blixt etc.

Jag har hittills aldrig behövt sätta in reservutrustningen, men den dagen kommer säkert.

Om jag hade det som jobb skulle jag absolut ha två hus, men reservhuset kan vara av enklare sort, bara du har kläm på hur det fungerar om det skulle behövas. Vissa sessioner kan du inte återkomma o ta, sånt är inte bra för ryktet i en tuff bransch.

Funderar på en D7D som backup för såna lägen där svagt ljus råder o motiven rör sej (dvs Sverige oktober-februari).

Analog som man är så kör jag alltid uppdrag med F5:an som huvudkamera. Dock skulle jag aldrig knalla iväg utan någon form av backup. I dagsläget är det en liten smidig FM2N som hänger med. Tar lite plats, vänger minimalt och fungerar alltid.

Lika bra att vara på säkra sidan...

Då konstaterar jag, ingen hittills utan backup ;)

Själv kör jag småbild med backup av exakt samma småbildshus, och digital "storebror" med backup av digital "lillebror".
Mellanformatet har jag avslutat då det höll på att damma igen helt på hyllan..

Fast sedan funderade jag på detta med två småbild och två digitala..
Man hade ju kunna slängt på några kronor till och köpt något bättre ändå vad gäller båda typerna och backat upp det ena med det andra i stället för att sitta med två av varje kanske? Så ofta verkar inte backupen komma till användning ändå..

Har du behövt det någon gång Kim som bara kör digitalt?

lottae skrev:
Har du behövt det någon gång Kim som bara kör digitalt?
Behövt är kanske att ta i, men det har tveklöst varit praktiskt att inte behöva byta objektiv ibland :D

17-40 på det ena huset och 28-75:an på den andra exempelvis.

Har två D100 med två blixtar. Den ena har jag vidvinkelzoom 18-35mm på och den andra 24-120mm. Slipper byta hela tiden då.
Sedan är det fiffigt att ha två kamerahus då man kan pressa på den ena och köra blixt på den andra. Det sitter i sedan den tiden jag körde film; har alltid kört med två F4, två F3 osv.

Hej
Jag kör med fuji s 2 pro och som backup nikon f 90 x + film. Har ännu inte behövt använda båda, men känner mig lite nervös för att det skulle hända något med fujin. Fick erfara nyligen att blixten gick i golvet och till den hade jag ingen backup. Fick köra med kamerans inbyggda - inte kul men eftersom det bara var ett moment kvar så löste det sig - fast massa extra jobb i datorn blev det också för att fixa till det.
Jag hoppas ändå kunna köra så ett tag med filmkameran som backup, jag gillar den mycket också. För jag tror att det kommer inte dröja länge innan jag vill ha en bättre kamera och tekniken går så snabbt och då kan fujin bli backupen.
Hoppas allt är bra med dej Lotta.
Kram wiwi

Använder 300D som huvudkamera och Ixus i som backup. Ibland har jag även med mig en liten kodak-kompakt digitalkamera på en mp. Bara ifall... Två DSLR hus varken kan eller vill jag släpa med mig hela tiden. Man skulle missa alltför många bilder pga av den tunga utrusningen.

/A\

Det e ju skillnad för oss som hobbyfotar o den som gör det för att få bröd på bordet, då har man inte råd att chansa.

jag kör två D100 och när jag är ensam och plåtar dokumentärt på bröllop tex. så kör jag med en kamera på vardera axel, vidvinkel på den ena och tele på den andra och ev. en blixt på den ena.
funkar suvve.
dom kompletterar varann perfekt eftersom det är samma modell och skulle den ena banga så har jag den andra kvar.

sagan skrev:
Jag hade EOS 10D och lånade en EOS 300D som back-up när jag hade uppdrag.
Sen skaffade jag EOS 20D och behöll EOS 10D som back-up, skönt att slippa låna.

Det är en stor fördel att kamerahusen är så pass lika, så att det är problemfritt att växla.

Jag har en 10D, och kommer att köpa ett 20D hus.
Obehagligt om kameran lägger av när man är 20 - 60 mil hemifrån för att plåta.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto