Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kör ni kryptering på erat nät?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejhej... jag undrar hur många det är som egentligen kör helt öppna trådlösa nät hemma i villorna...

Hur mågna broadcastar sitt SSID?
Hur många kör högkryptering typ WPA-PSK?
Hur många vet inte vad jag pratar om?
 
Mitt tips är att strunta i cryptering för att dom som vet vad dom håller på med kan endå avläsa det du gör.

vad jag rekomenderar dig att göra är att aktivera MAC-adress-filter som gör att endast tillagda mac-addresser får använda wlanet

vill du itne att folk skall kunna avlyssna ditt nätverk får du installera crypterad VPNtunnel.
 
Jag broadcastar mitt SSID, jag krypterar inte, men jag har maclåst min router. Varför? Jag bor med två, kanske tre hus inom räckhåll. Jag känner alla grannrna. Känns överflödigt att göra mer än så. Jag har tom övervägt att köra helt öppet eftersom det alltid stökar lite när någon ska koppla upp, det är smidigt med öppna nät.
Mina maskiner är tilltäppta enligt konstens alla regler, så även om man kommer in på mitt nät så ska man kunan hyggligt mycket för att komma åt något. Jag bevakar regelmässigt mina loggar så att jag ser vad som händer.
Men skulle jag bo i ett hyreshus skulle jag agera helt annorlunda!
 
Jag rekommenderar att inte broadcasta sitt SSID och att köra med bästa krypteringen. Man motar kanske inte alla hackare men de allra flesta och framför allt alla script-kiddies.
 
jag glömde skriva vad jag själv kör,

Jag kört helt öppet wlan.

för dom som försöker använda det :) dom kommer bara åt internet genom det, begränsat till 5kb upp och ner.

själv har jag VPN-tunnlar från alla datorer som gör att jag kommer åt andra datorer på nätverket samt full hastighet på internet.

det smidiga med VPN är att jag kommer åt mina datorer vart jag än är, är jag hos någon annan eller leechar någons wlan så kommer jag åt allt jag vill :)

Men såhär gör bara en äkta geek! :p
 
Damme skrev:
Mitt tips är att strunta i cryptering för att dom som vet vad dom håller på med kan endå avläsa det du gör.

vad jag rekomenderar dig att göra är att aktivera MAC-adress-filter som gör att endast tillagda mac-addresser får använda wlanet

vill du itne att folk skall kunna avlyssna ditt nätverk får du installera crypterad VPNtunnel.

Kör redan macadressfilter.
Sedan blev det lite överkurs... kan du förklara närmare?
 
Mitt wlan hemma räcker knappt utanför huset (villa), så det är helt öppet, har du tur så kommer du åt min dator om du står utanför mitt fönster precis ;)

ps. vi skriver svenska va? då heter det krypterat ;)
 
Sitter på trådlöst nätverk i norge (Dessutom på en camping, kanske inte säkraste stället...), med nyss inköpt laptop, PB G4... Hur funkar macadressfilter och hur får man tag på det? Vad är det första jag bör göra?
Jag är helt lost vad gäller datorer...

Bör

Michael: Bra intiativ:)

*/Mandi
 
I routern/accesspunkten finns det väl inbyggt, bara o knappa in MAC adressen till din dator (är det ifconfig på mac för att ändra/läsa sånt?)
 
mandi skrev:
Sitter på trådlöst nätverk i norge, med nyss inköpt laptop, PB G4... Hur funkar macadressfilter och hur får man tag på det? Vad är det första jag bör göra?
Jag är helt lost vad gäller datorer...

Michael: Bra intiativ:)

*/Mandi

Du... här blir det nog en blind som leder en blind är jag rädd :)

anslut mot routern med en ipadress typ 192.168.0.1. Borde finnas under typ wireless settings eller liknande. Typ leta efter något som heter Access list eller liknande och klicka ON... Bara skriv in MACadressen som din trådlösa fnurrgrej har... står typ i putteliten text på saken ifråga :)
 
Damme skrev:
jag glömde skriva vad jag själv kör,

Jag kört helt öppet wlan.

för dom som försöker använda det :) dom kommer bara åt internet genom det, begränsat till 5kb upp och ner.

själv har jag VPN-tunnlar från alla datorer som gör att jag kommer åt andra datorer på nätverket samt full hastighet på internet.

det smidiga med VPN är att jag kommer åt mina datorer vart jag än är, är jag hos någon annan eller leechar någons wlan så kommer jag åt allt jag vill :)

Men såhär gör bara en äkta geek! :p

Nyfiket frågat.. Vad har du för utrustning för detta??

/Peter
 
mandi skrev:
Hhehe, fnurrgrej??

Och vad händer när jag gjort det som jag inte förstår hur man gör?

Då kan bara den enheten ansluta till din accesspunkt eller router. Kanon :)

Man kan se på Macadressen som ett unikt ID för en viss enhet... När du försöker ansluta kollar routern om du finns med på listan över godkända macaddresser och finns du inte det så kommer du inte åt den...

Som typ en gästlista på krogen eller nått.
 
hailstorm skrev:
Då kan bara den enheten ansluta till din accesspunkt eller router. Kanon :)

Man kan se på Macadressen som ett unikt ID för en viss enhet... När du försöker ansluta kollar routern om du finns med på listan över godkända macaddresser och finns du inte det så kommer du inte åt den...

Som typ en gästlista på krogen eller nått.

ok... skyddar det min dator eller nätverket, säkert en puckad fråga... det är ju min dator jag vill skydda, campingen får sköta sitt....
 
mandi skrev:
Tack Michael.
Jag väntar nog tills ngn steps in...
Jag har ingen usbadapter...

1: Sitter du på en bärbar?

Om inte har du 2 alternativ som jag ser det... ett instickskort(?) alternativt en USBsticka. Alternativt ett integrerat på moderkortet på din stationära/bärbara.

FÖR att datorn ska kunna kommunicera med ROUTERN så måste du ha någon slags sändare/mottagare... det är den som har en speciell MACadress.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.