Annons

Köpval av kamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Anettan84

Ny medlem
Hej på er!
Är helt grön vad gäller systemkameror och har nu hittat en Nikon jag vill köpa. Jag kommer mest fota natur, djur och landskap. Men lite djur på nära håll. Vill kunna zooma in objektet (typ en älg på långt håll).

Har hittat en Nikon D5200 med objektivet 18-105 VR hos fotokungen.com för 6800 kr. Vad säger ni proffs? Är den bra för mig som är nybörjare, som senare kommer köpa ännu ett objektiv för större zoom?

Kommer även ha med den upp på vandring till Kungsleden nu i augusti 2014.

Mvh Anettan84

Hej på er!
Är helt grön vad gäller systemkameror och har nu hittat en Nikon jag vill köpa. Jag kommer mest fota natur, djur och landskap. Men lite djur på nära håll. Vill kunna zooma in objektet (typ en älg på långt håll).

Har hittat en Nikon D5200 med objektivet 18-105 VR hos fotokungen.com för 6800 kr. Vad säger ni proffs? Är den bra för mig som är nybörjare, som senare kommer köpa ännu ett objektiv för större zoom?

Kommer även ha med den upp på vandring till Kungsleden nu i augusti 2014.

Mvh Anettan84

Hej!

Det är en bra kamera och ett mycket användbart objektiv. Saken är att i stort sett alla paket med kamera + objektiv i den prisklassen är rätt bra, så det är svårt att misslyckas.

Det finns en nyare version av den kameran, D5300, där de största skillnaderna är att den nyare har inbyggd GPS och inbyggd wifi. En sådan kostar ungefär 1500 kronor till.

Men generellt spelar det i praktiken ganska liten roll vilken kamera du köper i den prisklassen, oavsett fabrikat eller modell kommer du få en kamera som kan ge mycket fina bilder. Sedan finns det skillnader i vilka finesser de har och hur de är att hålla i och arbeta med (formen + knappar och liknande). Där handlar det mer om skillnad i smak än skillnad i kvalitet.

Om du skall ut på fjällvandring kan det vara en bra idé med ett reservbatteri. Nu brukar man kunna ta ca 500-1000 bilder på en laddning med sådana här kameror, så det är inget måste. Men som extra trygghet :)

Skillnader

Det är mycket större skillnader på fotograferna än på kameror. Det bästa är att du lär dig så mycket du kan på nätet, kurser eller fotoböcker än att fundera och jämföra olika instegskameror, som vanligen är bra mycket mer kapabla än deras ägare.
Det finns än länk här på Fotosidan till bilder tagna med mobiler. Där kan du se att fotografen är mycket viktigare än kameran.

http://mobilephotoawards.com/3rd-annual-mobile-photography-awards-winners-honorable-mentions/

Det är en nyttig erfarenhet för oss prylnissar!

Senast ändrad:
Jag har en d5200 med detta objektiv, och är kalasnöjd till allround.

Köper du den hos kameradoktorn så får du med väska och minneskort också, vilket kan vara användbart :)

Jag skulle hellre köpa en begagnad kamera som klarar de gamla AF -objektiven. Bortsett från att man inte får den höga ISO-kapaciteten som nyare kameror har så har man ett mycket större utbud av begagnade objektiv att botanisera bland till överkomliga priser. Bra Af-s objektiv är dyra med ett par undantag. Men hur många tycker foto är skoj i längden om man bara har ett 50mm/1,8?

Jag skulle hellre köpa en begagnad kamera som klarar de gamla AF -objektiven. Bortsett från att man inte får den höga ISO-kapaciteten som nyare kameror har så har man ett mycket större utbud av begagnade objektiv att botanisera bland till överkomliga priser. Bra Af-s objektiv är dyra med ett par undantag. Men hur många tycker foto är skoj i längden om man bara har ett 50mm/1,8?

Nu skräms du väl i onödan? Det finns ett bra utbud av objektiv som passar fint till Nikons "lilla" serie av kameror.

Till Anettan84: det vi diskuterar är att det finns gamla objektiv som kräver en liten motor i kameran för att ge automatisk fokus. Har du en mer avancerad kamera (D80/D90/D200/D300/D7000/D7100) så kan du använda mycket flera (gamla) objektiv. Jag tycker inte att det är ett problem, det finns gott om moderna objektiv, så du behöver inte vara orolig! Tycker jag.

Per.

PS. Nikon D5200 med 18-105 är en mycket bra kombination; du blir säkert nöjd!

Jag kan generellt hålla med om principen att begagnat är en bra idé, det är generellt det mest prisvärda sättet att köpa både kameror och objektiv. Det är något jag tycker alla som känner sig tveksamma bör kika på - en stor fördel med att köpa behagnat är att om man ångrar sig kan man oftast sälja igen efter ett halvår eller ett år med en ganska minimal förlust (gäller i synnerhet objektiv). Man kan se det som ett rätt billigt sätt att prova en kamera eller ett objektiv i några månader :)

Nu finns det dessutom ett rätt hyfsat utbud av begagnade kameror och som har ungefär lika bra egenskaper i svagt ljus ("hög iso-kapacitet") som de nya. Ett Nikon-exempel är D7000 som är lätt att hitta begagnad och dessutom har inbyggd fokusmotor.

Det där med inbyggd fokusmotor börjar väl ändå bli ganska överspelat som argument? Kikade snabbt på Cyberphoto och de har 33 olika objektiv till Nikon med inbyggda fokusmotorer för under 5000 kronor och det finns över 60 objektiv med inbyggd fokusmotor för under 10000 kronor. Så här har det sett ut i några år nu och det innebär att det numera också finns ett mycket stort utbud av begagnade objektiv med inbyggda fokusmotorer till vettiga priser.

Ska du skaffa tele senare välj något hus med inbyggd fokusmotor om du ska ha nikon. Telen är dyra och du kommer att vilja handla begagnat. Leta efter hus som D7000, D7100, D300. Dessa har dessutom fler riktiga fysiska kontroller för ofta använda funktioner vilket gör dem lättare att använda än instegskameror som D5xxx/D3xxx där fler funktioner är undangömda i kamerans menysystem. Dessutom har de bättre sökare, och är troligen tätare mot väder och vind än instegskamerorna.

Ska du använda tele finns det även skäl att titta på vad Canon har att erbjuda eftersom de har två "billiga" telen för under 15.000 nya nämligen 100-400 och ett fast 400 varav det fasta är lite skarpare och sannolikt billigast. Nikons billigaste motsvarighet blir deras 80-400 för drygt 20.000 nytt.

Bra hus från Canon för djur och natur skulle kunna vara en begagnad Canon 7D som har snabb autofokus och bra bildfrekvens vilket gör den lämplig för snabba motiv som djur och sport.

Hej!

Det är en bra kamera och ett mycket användbart objektiv. Saken är att i stort sett alla paket med kamera + objektiv i den prisklassen är rätt bra, så det är svårt att misslyckas.

Det finns en nyare version av den kameran, D5300, där de största skillnaderna är att den nyare har inbyggd GPS och inbyggd wifi. En sådan kostar ungefär 1500 kronor till.

Men generellt spelar det i praktiken ganska liten roll vilken kamera du köper i den prisklassen, oavsett fabrikat eller modell kommer du få en kamera som kan ge mycket fina bilder. Sedan finns det skillnader i vilka finesser de har och hur de är att hålla i och arbeta med (formen + knappar och liknande). Där handlar det mer om skillnad i smak än skillnad i kvalitet.

Om du skall ut på fjällvandring kan det vara en bra idé med ett reservbatteri. Nu brukar man kunna ta ca 500-1000 bilder på en laddning med sådana här kameror, så det är inget måste. Men som extra trygghet :)

Skulle nog säga att den största skillnaden för D5300 är avsaknaden av antialiasfilter Grovt förenklat är antialiasfiltrets funktion är att göra bilden oskarpare, så att den tar bort de skarpa delar av bilden som är för fina för att kunna avbildas korrekt med en sensor med låg pixeltäthet. Hade man inte tagit bort dem hade det resulterat i moire effekter. Har man stor pixeltäthet som D5300/D7100 blir risken för moire mindre och man kan ta bort filtret och få skarpare bilder förutsatt att objektivet är tillräckligt skarpt. Annars håller jag med om att i stort sett allt man kan hitta på marknaden ger tillräckligt bra bilder, men det här skulle faktiskt kunna märkas i t.ex. en detaljrik landskapsbild.

Precis som Grevture beskriver i första svaret kommer du få en kalasbra kamera hur du än gör. Bildkvaliteten skiljer inte synbart mellan olika kameror i den prisklassen utan bara vissa andra egenskaper skiljer dem åt.

Med det sagt hade jag i ditt läge gått på D5200. Av den mycket enkla anledningen att den har 24 mpix jämfört med d7000 som har 16 mpix. Du beskriver att du vill fota djur och i framtiden eventuellt vill köpa ett objektiv med större zoom. Men fram tills dess (och även då) kan du ju "fuska" fram mer zoom i bilderna genom att beskära dem och då kan den extra upplösningen vara väldigt bra att ha.´

Det blir ju även i framtiden billigare att använda "mindre zoom" på en kamera med många mpix och beskära mycket, jämfört med "mer zoom" på en kamera med få mpix och beskära mindre.

Slutsats: Köp en d5200 med 18-105 och du kommer vara hur nöjd som helst!

Som nybörjare är nog D5300 bättre än 7xxx modellerna.
Jag har fotat ett år med D40X och har kikat på d7100 och d5300 men jag måste säga att med alla inställningar och saker man kan göra på d7100 är den väääldigt svår att hitta inställningarna i.. Jag stod en hel timme och letade efter var jag skulle hitta seriefotograferings inställningen, för att inte prata om hur man ställer focus. 5300 var betydligt lättare att förstå sig på och har dessutom en guid som vägleder dig och förklarar hur olika saker funkar.

De rekommenderade också på en Nikon sida att man hellre skulle starta med 5xxx eller 3xxx eftersom 7xxx är rätt svår att komma underfund med och jag håller med där.

Jag tror att du kommer att vara väldigt nöjd med 5300 och den räcker gott och väl i början, bildkvalitén är lika bra som på 7100.
Sedan då du lärt dig den kan du fundera på en mer avancerad modell.
:)

Jag har fotat ett år med D40X och har kikat på d7100 och d5300 men jag måste säga att med alla inställningar och saker man kan göra på d7100 är den väääldigt svår att hitta inställningarna i.. Jag stod en hel timme och letade efter var jag skulle hitta seriefotograferings inställningen, för att inte prata om hur man ställer focus. 5300 var betydligt lättare att förstå sig på och har dessutom en guid som vägleder dig och förklarar hur olika saker funkar.

De rekommenderade också på en Nikon sida att man hellre skulle starta med 5xxx eller 3xxx eftersom 7xxx är rätt svår att komma underfund med och jag håller med där.

Jag tror att du kommer att vara väldigt nöjd med 5300 och den räcker gott och väl i början, bildkvalitén är lika bra som på 7100.

Om man har börjat med en instegsmodell så är det ett besvärligt steg att gå upp till en "riktig" systemkamera eftersom man har vant sig vid att allt går att ändra i menyerna. När jag bytte upp mig från D5100 till D7100 så letade jag, precis som du, förgäves efter inställningen för gaffling i menyn. Det var först efter att jag tittat i manualen som jag insåg att jag skulle använda den lilla knappen som det står BKT på. Lär man sig en D7xxx kamera från början så är den mycket lättare att hantera än om man förväntar sig att den fungerar som en D5100 eller en D40x.

Om man har börjat med en instegsmodell så är det ett besvärligt steg att gå upp till en "riktig" systemkamera eftersom man har vant sig vid att allt går att ändra i menyerna. När jag bytte upp mig från D5100 till D7100 så letade jag, precis som du, förgäves efter inställningen för gaffling i menyn. Det var först efter att jag tittat i manualen som jag insåg att jag skulle använda den lilla knappen som det står BKT på. Lär man sig en D7xxx kamera från början så är den mycket lättare att hantera än om man förväntar sig att den fungerar som en D5100 eller en D40x.

De flesta har nytta av att läsa i instruktionsboken och inte bara ögna genom Quick start guiden. Annars betalar man för en massa funktioner som man aldrig skulle upptäcka annars.

Skulle nog säga att oavsett om man väljer proffskamera i 60.000 kronorsklassen eller instegskamera är de ungefär lika svåra/enkla att hantera. Om det är någon skillnad skulle jag nog paradoxalt nog säga att det är instegskamerorna som är svårast, eftersom mycket styrs av menyer medan lite mer påkostade modeller har riktiga fysiska reglage för vanligt använda funktioner. Fysiska reglage innebär att man så att säga kan ställa in med muskelminnet vilket gör att det blir mer snabbarbetat.

Självfallet innebär lite fler finnesser på dyrare modeller att det blir några sidor mer i manualen, men det är något man kommer över första veckan, medan problemet med menyrotandet på en kamara där man sparat in på reglagen består hela kamerans livstid. Vad det gäller Nikons rekommendation så är det klart att de rekommenderar en instegskamer, chansen är då stor att de får sälja en kamera till när nybörjaren byter upp sig inom en snar framtid, istället för att välja något som man kan känna sig nöjd med betydligt längre.

Vad det gäller bildkvalitet är det dock inget fel på instegskamerona. Är ljuset bra kan den utan vidare mäta sig med proffsmodellerna. Det som skiljer är när ljuset blir svagt. Då blir den mindre sensorstorleken avgörande. För att man ska se någon egentlig skillnad räcker det inte att byta från D5300 till D7100 man behöver byta till Dd600 eller något annat med större sensor för att få någta större skillnader. Sådana saker som avsaknad av antialiasfilter kan spela in och syns säkert om motivet är rätt och man har mycket bra optik. Om det syns med de enkla kitzoomar som skickas med de flesta instegskameror är mera osäkert, men jag kan mycket väl tänka mig att det går att se skillnad om man har någon skarp optik med fast brännvidd som t.ex.Nikons 50/1.8 eller 35/1.8 om motivet är rätt.

Hur som helst behöver man inte vara rädd för att bildkvaliteten ska bli dålig oavsett vad man köper. Det finns små subtila skillnader mellan olika modeller, men när bilden väl hänger på väggen och man inte har något annat att jämföra med är det ytterst få som kan märka någon skillnad. Förhoppningsvis är ju dessutom betraktaren fullt upptagen med att tillgodogöra sig det bildmässiga innehållet i bilden.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto