millimeter
Aktiv medlem
Johannes-S skrev:
Ni-MH-batterier ska laddas minst 12 h första gången. Detta eftersom de olika cellerna i batteriet kan ha lite olika laddning när det är nytillverkat. När batteriet är laddat efter ca 2h innebär det att vissa celler är fulladdade medan vissa kan ha en liten bit kvar. Om man då använder batteriet finns en risk att man förkortar den totala livslängden hos batteriet.
Efter ca 2h övergår laddaren till underhållsladdning och efter en tid (runt 12h) har även de celler som inte var fulladdade uppnått full laddning.
Så vitt jag vet gäller inte detta för litiumjonbatterier eftersom de har en mer avancerad laddningselektronik som kontrollerar laddningen av de enskilda cellerna.
Johannes
Jag tror jag kan bekräfta. När jag köpte KM 5D kollade jag upp det, och batterierna till den behövde *inte* laddas i 15 timmar, trots att de sa så på Expert. Jag minns dock inte om det är litiumjonbatterier, men jag tror det. Orkar inte kolla, dags att sova
Jag hittade en rätt bra sida den gången, men jag minns inte nu. Jag trodde att den hette www.batteryuniverse.com, men det är nåt annat nu. Det var en sida med information om alla möjliga slags batterier, men inte en webshop eller tillverkare.