Annons

Köpt 5D MkII - var det ett "onödigt" köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Kanske egentligen hör hemma i köpråd men ändå inte.

Jag impulsköpte en 5D MkII från Rajala för 13999 kr i måndags. Slog till eftersom den var så billig. Har inte ens fått hem kameran än men börjar ändå få lite kalla fötter. Kanske får utnyttja min ångerrätt.

Jag har i dagsläget en 5D MkI som jag tycker jättemycket om. Det enda jag skulle önska är lite bättre skärm och bättre ISO-prestanda även om jag EGENTLIGEN inte begränsas av det.

Högre upplösning har jag aldrig behövt och filmning är inte intressant. Gillar ju verkligen bilderna från min MkI. Gjorde jag ett dumt (onödigt köp)?

Tänker att de pengarna kunde ge något skönt objektiv eller en resa för att fotografera istället...

Tankar för och emot, please! :)

Det låter som ett utmärkt köp. 5D Mark II är en väldigt bra kamera.

Efterträdaren kommer antagligen kosta minst 25.000 kronor. Nu har du köpt en helt ny kamera till ett pris som bara ligger lite över vad en 5D Mark II kommer att kosta begagnad när efterträdaren kommer ut, men då riskerar du hela tiden att behöva byta slutare för 5000 kr. Den risken är minimerad nu.

Jag håller med Magnus och tycker att du har gjort ett fyndköp. Mark II har ju fler finesser jämfört med "ettan" vid sidan om de du redan nämnt, till exempel live view och tre C-lägen. Själv har jag min gamla 5D kvar som backup och ibland som komplement till Mark II (teleglugg på det ena huset och vidvinkel på det andra, så är man alltid redo). Gilla läget och du kommer att gilla kameran!

Tack! Bra tänkt med slutaren där.

Till saken hör att jag har en enskild firma där jag i stort sett inte har någon verksamhet i nuläget pga annat jobb + husrenovering + småbarn. Tanken var att köpa in en kamera billigt nu. Ifall jag inte har kvar firman sen så har jag i alla fall en kamera som jag kan ha i många år. På en begagnad kamera kan jag ju inte dra momsen (om det inte är via en annan firma).

Får jag sålt min MkI för 5-6000 så har jag i praktiken betalat ca 8000 inkl moms för en MkII. Är ju ändå rätt OK :)

Jag är ju så nöjd med bilderna från min MkI och har hört att den kameran ger bilder med "speciell känsla". Ni som har bägge eller har bytt - är det risk att bli besviken på bilderna från MkII?

Det största skälet till "ångest light" är nog att jag får sälja min älskade 5D MkI. Om jag skulle göra helt om istället och sälja min 30D OCH mitt EF-S 10-22, som jag gillar så mycket... med två FF-hus kommer jag ju aldrig att behöva mitt 10-22 igen.

Jag hade en 5d som jag var väldigt nöjd med, men köpte till slut en Mk II ändå. Och jag är ännu nöjdare med den. Särskilt de bättre ISO-prestanda tillför mycket för mig.

Jag har både 5D och 5D mark II. Det jag gillar med Mark II är:

- bättre skärm
- nästan tyst i skärmsökarläge
- exakt fokusering med skärmsökare
- snabbare skrivtid på minneskort efterom jag ofta tar snabba serier med råformat
- fungerande ISO 6400

Jag är ju så nöjd med bilderna från min MkI och har hört att den kameran ger bilder med "speciell känsla". Ni som har bägge eller har bytt - är det risk att bli besviken på bilderna från MkII?

Inte besviken, bildkvalitén i 5D2 är enastående. Men du har rätt i att karaktären är lite annorlunda i MK1. Jag tycker personligen att den rakt ur kameran har en trevligare färgåtergivning med stuns på rätt ställen. Detta tillsammans med en vassare grundskärpa pga lågpassfiltret gör att man upplever MK1 bilderna som lite mer behandlade redan från scratch. Detta är mina personliga åsikter. Det finns dom som inte märker någon skillnad alls, alternativt inte bryr sig. Beror helt på hur mycket man skall jobba med bilden.

Det finns mycket annat i MK2 som väger upp dessa egenskaper. Men hade jag fått önska skulle Canon jobba på att efterlikna MK1:ans karaktär lite mer i den kommande Mark 3.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar