Om du har lite större händer/fingrar kommer nog D50 vara den av dessa som ligger bäst i handen, om jag får gissa fritt. Den har ju större yttermått, men det beror ju även på greppets utformning och så. Jag har inte hållit i en S9500, men 350D är ganska liten och S9500 har i stort sett samma yttermått.
Ser man till kamerorna och dess möjligheter så får du ju betydligt mer att växa i om du köper en systemkamera. En "alltiett", som tex Fujin du nämner, ger ju en bekväm alltiettlösning, men är inte lika flexibel. Den mindre sensorn gör ju åxå att man får högre brusnivåer och därför inte kan använda lika höga ISO-tal. På S9500 verkar man få användbara bilder upp till ISO400, medan man kan ta bilder som är användbara på ISO1600 med de båda andra. Tom ISO3200 går bra, beroende på hur petig man är
Jag kollade lite snabbt på lite bilder från S9500 och den har en del kromatisk aberration, men det håller sig på någorlunda rimliga nivåer, annars får man nog säga att den presterar ganska bra med tanke på zoomomfånget. Den har inte en chans mot D50 eller 350D med en bra optik på, men med kitoptik eller en annan billigare konsumentoptik så kan den hävda sig rätt bra om man bårtser från brusnivåer och dynamiskt omfång.
Nackdelen med en systemkamera är att det blir en dyrare totallösning (fler tillbehör) och att det blir mer att släpa på (man har ju i regel några stycker objektiv). I övrigt finns det bara fördelar med systemkamera och är du intresserad av foto coh vill utveckla dig inom det så tycker jag att det är det enda rätta att köpa.
Skillnader mellan D50 och 350D finns det gott om trådar som täcker då det kan du söka lite om. Rent prestandamässigt är 350D lite bättre, men det handlar ju om mer än bara prestanda.