Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

svejug

Medlem
Hej

Tips och råd vilken kamera passar en nybörjare. Har liten kunskap om fotografering därav svårt att bestämma mig för vilken av dem.
Bör tilläggas att priset har ingen betudelse utan handhavande sam grepp med tanke på att jag har lite större fingrar.

1.Finepix s9500
2.Nikon d50
3.Canon eos 350d

Tack på förhand
svejug

Jag köpte en begagnad Canon 10D, och är supernöjd. Jag ville ha något som passade mina stora fingrar.

Om du har lite större händer/fingrar kommer nog D50 vara den av dessa som ligger bäst i handen, om jag får gissa fritt. Den har ju större yttermått, men det beror ju även på greppets utformning och så. Jag har inte hållit i en S9500, men 350D är ganska liten och S9500 har i stort sett samma yttermått.
Ser man till kamerorna och dess möjligheter så får du ju betydligt mer att växa i om du köper en systemkamera. En "alltiett", som tex Fujin du nämner, ger ju en bekväm alltiettlösning, men är inte lika flexibel. Den mindre sensorn gör ju åxå att man får högre brusnivåer och därför inte kan använda lika höga ISO-tal. På S9500 verkar man få användbara bilder upp till ISO400, medan man kan ta bilder som är användbara på ISO1600 med de båda andra. Tom ISO3200 går bra, beroende på hur petig man är
Jag kollade lite snabbt på lite bilder från S9500 och den har en del kromatisk aberration, men det håller sig på någorlunda rimliga nivåer, annars får man nog säga att den presterar ganska bra med tanke på zoomomfånget. Den har inte en chans mot D50 eller 350D med en bra optik på, men med kitoptik eller en annan billigare konsumentoptik så kan den hävda sig rätt bra om man bårtser från brusnivåer och dynamiskt omfång.
Nackdelen med en systemkamera är att det blir en dyrare totallösning (fler tillbehör) och att det blir mer att släpa på (man har ju i regel några stycker objektiv). I övrigt finns det bara fördelar med systemkamera och är du intresserad av foto coh vill utveckla dig inom det så tycker jag att det är det enda rätta att köpa.

Skillnader mellan D50 och 350D finns det gott om trådar som täcker då det kan du söka lite om. Rent prestandamässigt är 350D lite bättre, men det handlar ju om mer än bara prestanda.

Tack Robert för den fina och detaljerade förklaringe. Är själv inne på att D50 och 350D är så mycke mer kamera.Det lutar åt D50 hålet.
Tack Zoran får tipset om begagnat men i mina trakter så är möljighet för köp av begagnat väldigt liten. Att köpa beg via nätet har jag svårt att tänka mig med tanke på att jag vill känna på den.

Jag fortsätter också här. Är ute efter i stort sett samma sak. Men kikar också lite på 10D som alternativ.

Alla tips är välkomna, just objektiv kanns viktigt. Ska man köpa "paketen" eller bara huset? Jag har objektiov till min gamla nikon75 om de kan vara till användning?

Måns:
Beroende på vilket kit man tittar på så håller ju objektiven lite olika klass. 350D-kitet har ett ovjektiv som är "okej". Det presterar inte så bra på vidvinkel om man inte bländar ner det en hel del, medan det är ganska okej mot teleläget. D50-objektivet är något bättre. Canons 17-85 är åxå lite bättre, men dyrt och inte värt pengarna enl. min personliga åsikt. Nikons 18-70 (D70-kitet) är ett mycket bra objektiv som står sig bra även mot dyrare objektiv, om man bortser från att det inte är så ljusstarkt.
Har man pengarna är det ju inte fel att köpa dyra fina objektiv, såklart, men samtidigt kan kitobjektiven vara en billig väg att komma igång och "känna" lite på vad man vill göra med kameran och vad man saknar och eventuellt vill komplettera med.
De är ju i regel ganska små och lätta åxå och kan vara smidiga att ha om man vill packa lätt.

Varför inte ta en titt på Dynax 5D? Den har ju fått bra kritik och bör passa oss som har lite större händer.

Hej igen, hoppas det inte gör något att jag spinner vidare på en annans tråd, men det handlar ändå om samma sak.

Eftersom det är pengarna som styr för en fattig student, så lutar det nog åt ett färdigt kit. Men var hittar man de bästa kiten? visst kan man söka på pricrunner, men är svårt då jag inte riktigt vet vilket jag ska ha.

Ingår det minne ibland, och ibland inte. Då måste jag hitta ett kit där jag får hus, obj (mins ett, helst ett tele också, annars så får jag köpa det själv...) och så minnes kort.

Går det att använda mina gamla obj. från F75? också obj från ett färdigt kit.

tack

(Fler fördelar/nackdelar? D70 eller 350D?

Är det AF-objektiv ska de funkar utan problem med D70/D50. Manuella objektiv får ingen ljusmätning, men det är svjv likadant på F75 så... :)
Med vissa 3:e-partsobjektiv kan det råda kompatibilitetsproblem om de är lite äldre. Ofta kan man dock få dem omchippade gratis.

350D vs D70 är ett väl avhandlat ämne. Använd sökmotorn. Jag skulle valt D70 även idag (jag valde mellan 300D och D70 (och 10D)).

D70:n tycker jag inte det är nån tvekan om att köpa med 18-70:n (den är oslagbar för de pengar man betalar för den i kitet) och, om behov finns, köpa till ett billigt teleobjektiv (finns alternativ både nytt och begagnat för relativt små pengar). 350D finns ju med kit 18-55+55-200, både med Sigma och Canon som tillverkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar