---
Har just nu nikon d5300 men är inte helt nöjd med dess film funktion
det jag är ute efter är en bra systemkamera till film som är bra i mörker.
---
Om du inte är nöjd med det en APS-C sensor kan ge i mörker så är det enda du kan välja en videokapabel kamera med FF-sensor.
Du har inte angett något prisintervall utan bara att du ska kunna använda den till framtida jobb. Du är medveten om att du därmed har undanröjt alla tänkbara övre prisbegränsningar ...
Nåväl, vad jag känner till finns det sju FF-systemkameror som klarar 4K video. Det var Canon som en gång i tiden startade videofilmning med FF-stillbildskamera genom EOS 5D Mark II. MYCKET framgångsrik när den kom, men som en video pro-kille sa till mig för en tid sedan när jag undrade vart Canon hade tagit vägen nu? "Dom har inte gjort något sedan dess," sa han lakoniskt. Nu är det Sony som tagit över där.
De två FF-kameror som dominerar stillbildskamera-videomarknaden är vad jag sett Sony A7S och A7S II. A7R II förekommer i vissa fall.
Leica SL är en FF-kamera med 4K-kapacitet, men jag har inte sett att videofotografer använder den. En recension av en sådan kan väl sammanfattas med att vederbörande tyckte att videohanteringen var "inte optimal".
Canon valde länge att att inte implementera 4K i sina stillbildskameror. Man hänvisade till sina (betydligt dyrare) Cine-kameror. Denna "kannibaliseringsskräck" förefaller dock inte att ha varit särskilt lyckosam. Andra, framförallt Sony, tog i stället gradvis över denna marknad.
Vad jag på rak arm kommer ihåg är att 4K finns i Canon 1D X Mark II och 5D Mark IV. "För sent och för lite" verkar vara omdömet om dessa.
Nyligen har det kommit ytterligare en 4K-kapabel FF-stillbildskamera - Sony A9. Den är förvisso optimerad för stillbildsfotografering, men den uppvisar i vissa avseenden så dramatiska förbättringar jämfört med allting annat att man inte riktigt vågar tro på vad som visas på nätet, speciellt när det gäller auto-fokusen i alla möjliga och omöjliga situationer, även i dåligt ljus. Men jag fick chansen att pilla lite med denna A9, och den får väl kort sagt sägas öppna nya fotovärldar. Den klarar sådant som jag aldrig förr sett någon kamera klara, oavsett pris. I och för sig provade jag inte med just videofilmning - man blir ju inte tilldelad så väldigt lång tid när man försöker komma åt den just när den är som hetast och det myllrar av folk runtomkring som också vill komma åt den...
Dock talar vi inte om några hobbyistpriser nu, men som sagt, är din budget begränsad bör du ange detta, annars får du räkna med att "The sky is the limit" ...
Vid stillbildsfotografering har A9 visat sig ha bättre (både snabbare och säkrare) AF än Nikon D5. Som i sin tur av allt att döma är bättre än Canon 1D X Mark II (de två sistnämnda har jag dock inte själv jämfört).
För fullständighets skull kanske jag också bör nämna att det finns en videokamera med FF-sensor, men jag TROR inte att den är i produktion längre.