ANNONS
Annons

Köpråd till amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

resqual

Aktiv medlem
Hej!
Då en resa till New York med familjen är planerad till nästa vår så tänkte jag passa på att köpa mig en kamera då de är en hel del billigare där, än här i Sverige. Jag har fotat en hel del i mitt liv och brinner verkligen för att fota mer. har aldrig haft någon egen kamera men lånat kompisars och använt skolans (550D bl.a.)

Nu till mitt stora dilemma:
Ska ju som tidigare nämnt köpa en kamera. Är ute efter en snabb kamera som man kan växa i men som inte blir "gammal" då man bemästrat div. funktioner (man ska kunna ha den i ett x antal år.)
Har kollat runt lite på en Canon 60D men är den något att ha?
skulle gärna vilja ha lite tips, idéer och synpunkter om vad man skall ha i sin kameraväska (och vilken väska man ska ha) då jag inte har så stor koll om vad som är nödvändigt, "bara för att" och livsavgörande att ha i en kamerabag.

Affären där jag tänkt inhandla prylarna ifrån heter BH Photo Video. de är kända för bra priser på just elektronic och div. annat.

min budgett för hela paketet (en färdig fotoväska) är ca 2000$

Ser fram emot hjälpsamma tips, köpråd och "färdiga paket" (för den som har tid/ork i dagens samhälle)

//Victor

PS. Kommer fotografera allt från vardagssaker, till div. sporter (hockey/utförsåkning skidor) till konfirmationer, bröllop och dop. (EJ på en proffessionell nivå, utan i privat syfte)

EDIT:
Hittade ett intressant paket:
*Canon 7d med 28-135 f/3.5-5.6 IS USM
*Lowepro Adventura 140
*8gb ULTRA Compact Flash (30MB/S)
*Batteri grepp Vello, batteri, utlösare, cap holder och LCD skydd (ett BHPhotoVideo kit)

är detta prisvärt? (2082$)
räcker minneskortet för att fota 8fps?
är objektivet bra?
tänkte börja såhär då den är snabb och väderskyddad (åker mycket skidor/vandrar) roligt att kunna dra av en 8 bilder på någon som åker skidor.
måste börja någonstans (köpa objektiv senare, när budgetten räcker till)
konstruktiv kritik?

Tack på förhand
 
Senast ändrad:
Mitt råd är kort och gott att köpa kameran här.
Då kan du redan kameran när du är i USA,
istället för att kanske göra misstag där och få dåliga bilder
med hem.
 
*Canon 7d med 28-135 f/3.5-5.6 IS USM

tänkte börja såhär då den är snabb och väderskyddad (åker mycket skidor/vandrar) roligt att kunna dra av en 8 bilder på någon som åker skidor.

Konstigt objektivval till 7D då det snarare blir en telezoom än en normalzoom på en 7D. Finns den inte med t.ex 17-55/2.8? Men det kanske du är medveten om och valt efter behov?

Om packbarheten när du är ute är viktig så kika på lilla och tåliga Pentax K-5. Även dess kitobjektiv är vädertätat.
 
28-135 till den kameran låter inte som en höjdare i mina öron.
Se efter om objektivet har vädertätning också, annars blir ju kameran inte vädertätad. :)
 
Då jag är student känner jag att de tusen jag tjänar på att köpa kameran där är värt några dåliga bilder i början :)

jag kollade runt lite och verkade itne hitta någon 7d med ett x-55 objektiv (ska leta vidare)
kan ju annars köpa 7d huset och sedan kompletera med ett x-55 men antar att det objektivet man får med är väldigt bra pris på då det är kit
 
Den enda 7d de hade annars var med ett 18-135mm f/3.5-5.6 SI.
Men kan tänka mig att de har fler kameror i butik än de har på webben.
 
Bestäm

Den enda 7d de hade annars var med ett 18-135mm f/3.5-5.6 SI.
Men Ta reda på mer innan du åker och kolla runt på objektiv och tester här hemma. Annars är risken stor att du ångrar dig och köper nytt objektiv efter ett tag. Det finns mycket bra att välja mellan som ryms inom din budget.

60D är en bra kamera. lite långsammare än 7D vad gäller seriematning och AF men den har en vinklingsbar skärm som kan komma till nytta vid t.ex. macrofoto och konsertfoto.

Bra normalzoomar som man inte byter efter ett par månader är t.ex.

Sigma 17-70 OS
Canon 15-85 IS
Både tamron och sigma har 17-50 zoomar (Lite kortare räckvid jämfört med de två ovan) i bra prisklass.
För inomhusfoto och porträtt finns det billiga och mycket skarpa 50/1,8.

Bestäm dig för hus och vilken normalzoom som passar dig bäst och leta sedan upp dessa till ett bra pris därborta. Kolla cyberphotos hemsida där du kan jämföra priser och prestanda och kolla även här där du kan testa många objektiv mot varandra:
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=0
 
Då jag är student känner jag att de tusen jag tjänar på att köpa kameran där är värt några dåliga bilder i början :)

jag kollade runt lite och verkade itne hitta någon 7d med ett x-55 objektiv (ska leta vidare)
kan ju annars köpa 7d huset och sedan kompletera med ett x-55 men antar att det objektivet man får med är väldigt bra pris på då det är kit

Tänk på att Canon inte har världsgaranti på kamerahusen.
Garantin för ett kamerahus köpt i USA gäller inte i Europa.
 
Tänk på att Canon inte har världsgaranti på kamerahusen.
Garantin för ett kamerahus köpt i USA gäller inte i Europa.

vad kostar det att laga en 7d utan garanti? (cirkapris)
min farsa köpte sin första kamera (canon) i singapore och den har varit inne för lagning ett antal gånger. (minns dock inga priser)
 
vad kostar det att laga en 7d utan garanti? (cirkapris)
min farsa köpte sin första kamera (canon) i singapore och den har varit inne för lagning ett antal gånger. (minns dock inga priser)

Det beror ju på felet, men undersökningsavgiften är 700:- på Intervision.
Det dras sedan av från det totala reparationspriset om du väljer att låta reparera kameran.
Du får betala timkostnad samt priset för eventuella reservdelar.
 
då vet jag. får försöka att inte ha sönder min framtida kamera :)
men vad är smartast: köpa en 60d plus ett schyst objektiv eller en 7d med 18-135mm?
är sugen på en snabb kamera som man kan ha över 5år med objektiv uppgraderingar.

(kan ju komma uppdateringar till nästa april/maj)

//Victor
 
då vet jag. får försöka att inte ha sönder min framtida kamera :)
men vad är smartast: köpa en 60d plus ett schyst objektiv eller en 7d med 18-135mm?

Då objektivets kvalitet har större inverkan på slutresultatet är det smartast att köpa ett billigt kamerahus med ett bra objektiv

är sugen på en snabb kamera som man kan ha över 5år med objektiv uppgraderingar.

Här bör du nog tänka om, visst kan du ha kvar ditt kamerahus så länge men sannolikheten att du vill uppgradera inom ett par år är ganska stor på grund av den tekniska utvecklingen. Vi kan nog räkna med en uppföljare till 7D redan nästa år.

När det gäller objektiv gäller snarast det motsatta, ett bra objektiv kan du ha hur länge som helst. Jag använder regelbundet mer än tio år gamla objektiv för att det faktiskt inte finns något bättre, har sedan ett gäng objektiv från 1970-talet som jag fortfarande använder lite då och då.

Objektivet blir sedan inte sämre för att du sätter det på en bättre kamera, fast ett dåligt objektiv på en bra kamera kan förstöra din dag totalt.

Så om du väljer mellan en 60D med 15-85 eller en 7D med 18-135 så ger det första alternativet dig ett objektiv du kan ha länge, medan med det andra alternativet kommer du snart vilja uppgradera objektivet.

Tänk på att en snabb kamera som 7D behöver objektiv med snabb (ringformad) USM motor för att komma till sin rätt, 18-135 är ett enkelt billigt och ganska plastigt objektiv som inte alls matchar 7D (förstår faktiskt inte varför de säljer dem som paket).
 
Senast ändrad:
Räknat lite på min budget och kommit fram till att den är på ca 2800USD
Vad skulle ni rekommendera för det priset?
Det som ska få plats inom budgeten är:
Kamera väska (axel)
Kamera (canon)
Ev. Objektiv
Minneskort
Div. Viktiga saker
Ev. Stativ

Ska inhandlas på: bhphotovideo.com
(9% skatt utöver priserna)

Kameran ska vara snabb. Användas till sporter ex. Hockey, utförsåkning och segling.
 
Jag håller på 7d

Jag köpte nyss en 7d med 18-135mm som ett kit i London. Det var prisvärt jämfört med Sverige eller om man köper kamera och objektiv för sig. Zoomen har ju lite för brett omfång för att vara toppklass, men en av de bästa i sin klass. Personligen tror jag att du skulle tycka att en zoom som börjar kring 28mm blir för begränsande. Du får alltför lite vidvinkel, enligt mig, för att obesvärat kunna fotografer tex inomhus.

Jag använder 18-135mm som "reseobjektiv" då det fungerar både för vidvinkel, normal och lite tele. På det viset slipper jag byta objektiv under resan och få skit på sensorn. Hemma har jag istället två 7d och på ena sitter en 17-55 /2.8 och på den andra en 70-200 /4.

Jag skulle i ditt fall satsa på en 7d. Den täcker alla behov du har och så har du en kamera att växa i länge.

Angående övrig utrustning får jag återkomma noggrannare om jag får tid, men jag skriver upp det jag kommer på på en gång:

Stativ är enligt mig överskattat (nu lynschas jag kanske av nån ha ha). Jag brukar använda en monopod istället.
En extern blixt.
Extra minneskort.
En reflexskärm.
Extra batteri.
Putsduk.
En väska anpassad till den utrustning du ska ha med (jag har flera)

De grejerna skulle jag inte åka utan - sen finns det naturligtvis mycket annat som "är bra att ha"

/Jonas
 

okej, värdefull info. Tanken om jag införskaffar mig en 7d är att köra på 18-135mm kit objektivet "all-round" och sedan komplettera med ett lite högre kvalités canon 70-200mm f/4L IS då jag läst/sett mycket bra recensioner om det.

Mitt andra "val" av kamerautrustning är att köpa en 60D med kit objektivet 18-135mm MEN att i samma veva köpa till ett 70-200mm då jag får mer pengar över än i ett 7d köp.

vad låter bäst i era öron?
7d m. kit
elelr
60d m. kit och 70-20mm

//victor
 
okej, värdefull info. Tanken om jag införskaffar mig en 7d är att köra på 18-135mm kit objektivet "all-round" och sedan komplettera med ett lite högre kvalités canon 70-200mm f/4L IS då jag läst/sett mycket bra recensioner om det.

Mitt andra "val" av kamerautrustning är att köpa en 60D med kit objektivet 18-135mm MEN att i samma veva köpa till ett 70-200mm då jag får mer pengar över än i ett 7d köp.

vad låter bäst i era öron?
7d m. kit
elelr
60d m. kit och 70-20mm

//victor

Edit:
Vet du om 18-135mm är vädertätad?
 
Detta är vad jag tänkt inhandla

Nu har jag suttit i några timmar och kollat igenom hemsidor och dyl.
Jag måste tacka för alla de underbara tipsen jag fått från er som hjälpt mig, tipsat mig och givit konstruktiv kritik på mina funderingar.

självklart kan man kanske göra något med mitt val med jag tänker förklara vad jag vill få ut av systemet. påminn gärna om något saknas som inte följer med div. objektiv eller dyl.

(admin, ifall jag postat för mycket på rad, tag gärna bort tidigare kommentarerna då denna är en liten summering)

_________________________________________________________________________
Paketet

Nuvarande varukorg:
http://www.bhphotovideo.com/wl/40637984A9

kan förklara mitt tänk lite grann (hallshuggningar skickas via PM ;) )

Varför ett 50mm f/1.8 objektiv?
Tänkte använda mig av det här när jag fotar på gatan (trängre områden) där ett större objektiv bara är klumpigt och inte har samma närgräns. Vet att det inte är världens bästa men det är inte mitt mål. detta ska vara ett objektiv jag använder då och då. (min fotografering kommer vara mest inriktad på sporter)

Canon 7d (hus endast)
Jag tänkte skippa köpa en 7d med kit objektiv. på så vis tjänar jag 300$ som kan användas till ett mer "anpassat" objektiv och annat smått och gott.

Canon 70-200mm f/4L USM (Ej IS)
Läste lite på internet om detta objektiv och många verkade älska det. jag tycker att de possitiva omdömerna och den kvalité som man sägs få ut ur det för det lilla priset (L lens) är tillräckligt bra för att jag ska bli sugen på att köpa det. Läste lite och många säger att vid sportfotografering spelar inte IS så stor roll. Och de vibrationer/skakningar som kan uppstå motverkar jag genom att köpa ett monopod stativ. Tänkte även lägga till ett stativfäste till objektivet så det sägs att man ej får med det (mer välbalanserat på monopodet)

Allt annat
BH har ett bra nybörjar kit med extra batteri, linslock hållare, fjärr och ett batterigrepp. tycket att det hade ett vettigt pris då jag inte vet om jag vill använda mig av batterigrepp.

Monopodet ser stadigt ut på pappret, men är det något att ha?

Är minneskorten kapabla till att ta många serietagningar och visst är det compact flash man ska köra på? tog även två 8gb istället för ett 16gb då jag känner att jag hellre blir av med hälften av bilderna än allihop (om något går sönder/blir stulet)

Väskan var bara något jag tog. vill ha en diskret väska med utrymme för kamera, 1-2 objektiv, telefon, lite smått och gått. verkar bra iaf.

Extern blixt känner jag är ganska överflödigt då jag kommer stå på avstånd att fotografera och det lilla som blixt kommer användas kan man lämna över till den inbyggda.

Det var nog allt
kom gärna med konsturktiv kritik, eventuella ändringar, saker som jag valt som man lika gärna kan använda till flöte o dyl.

//Victor
 

Bilagor

  • rofl.jpg
    rofl.jpg
    17.8 KB · Visningar: 157
okej, värdefull info. Tanken om jag införskaffar mig en 7d är att köra på 18-135mm kit objektivet "all-round" och sedan komplettera med ett lite högre kvalités canon 70-200mm f/4L IS då jag läst/sett mycket bra recensioner om det.

Mitt andra "val" av kamerautrustning är att köpa en 60D med kit objektivet 18-135mm MEN att i samma veva köpa till ett 70-200mm då jag får mer pengar över än i ett 7d köp.

vad låter bäst i era öron?
7d m. kit
elelr
60d m. kit och 70-20mm

//victor
Min 7D används stundtals ihop med en 70-200 f/2,8L IS II USM lins för actionfoto och jag är sjukt nöjd med den kombon :)
 
okej, värdefull info. Tanken om jag införskaffar mig en 7d är att köra på 18-135mm kit objektivet "all-round" och sedan komplettera med ett lite högre kvalités canon 70-200mm f/4L IS då jag läst/sett mycket bra recensioner om det.

Mitt andra "val" av kamerautrustning är att köpa en 60D med kit objektivet 18-135mm MEN att i samma veva köpa till ett 70-200mm då jag får mer pengar över än i ett 7d köp.

vad låter bäst i era öron?
7d m. kit
elelr
60d m. kit och 70-20mm

//victor

Jag valde 7d två gånger om, men det är jag det. Du blir säkert nöjd hur som helst. Jag skulle köpa 7d med kitoptiken eftersom den är så pass bra att du kommer att vara nöjd med bilderna du får och lära dig kameran. Sedan kan du köpa 70-200 och kanske en 24-70 eller en 17-55 av bättre kvalité när du får råd.

Så här ser cyberphoto på saken;
"60D är en kamera i mellansegmentet och har självklart inte lika många inställningsmöjligheter som exempelvis 7D. Men det viktigaste och det som de allra flesta behöver finns. Den saknar bl.a. micro-finjustering för felfokuserande optik och övriga specialjusteringar för AF som den dyrare 7D har... EOS 60D är en mycket bra och trevlig kamera. Lämplig för dig som tycker att 7D är för dyr, för stor/tung, och inte har behovet av 8 b/sek. Bildkvalitén är det inte så mycket att orda om, monterar man skarpa och vältecknande objektiv på kameran levererar den bilder av mycket hög kvalité."

/Jonas
 
Canon USA har just nu rabatt på 100USD tills september på 7D och 60D. Skall egentligen bara gälla om man bor i USA men blir i regel inget problem om man köper på plats. Jag tycker det ser ut som om man tjänar mer på att skaffa 60D i USA gentemot 7D. 70-200/4 var inte så mycket billigare än i Sverige. Köper du 60D kan du istället titta på 70-200/4 IS som du nog tjänar mer på. Sedan har du nog pengar över för antingen 15-85 IS eller 17-55/2,8 IS eller 10-22+50/1,8. tror på ca 2500-2600USD för dessa paket - mer för pengarna.

Jag har aldrig oroat mig över garantier - den statistiska chansen att kameran går sönder under garantitiden x reparationskostnad blir med all sannolikhet en lägre kostnad än kamera i Sverige (med garanti). Förresten - var det en Kata 3N1-11? Skaffa något större 3N1-20 eller ännu bättre 30 så du kan ha kameran med 70-200 monterad och skjutklar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.