Annons

Köpråd: Systemare för 5 - 6 tusen kr.

Produkter
(logga in för att koppla)

sonatarctica

Aktiv medlem
Hejsan, ska köpa systemare, har kollat på Nikon D40, Pentax k100D Super och Canon EOS 350D. Vad tycker ni jag borde köpa? Ja vill kunna skjustera inställningarna helt manuellt, alltså inte låta kameran bestämma inställningar mm.

MVH// Thomas
 
Ja läste ett test om D40 och den fick bara 4 av 10 på manuella inställningar.. säker på att den går att ändra allt manuellt på?
 
Citerar från Tekniska specifikationer på Cyberphotos hemsida:

Programautomatik + bländarautomatik + tidsautomatik + manuell
 
sonatarctica skrev:
har kollat på Nikon D40, Pentax k100D Super och Canon EOS 350D. Vad tycker ni jag borde köpa?
Av de där tre: Vilken som helst. All tre är bra, liksom Sony A100, Canon 400D och Olympus vad den nu heter. Åk till fotoaffären, testa dem, och ta den som du känner dig bekvämast med.
Pentax, Sony och Olympus har fördelen att de har en bildstabiliseringsfunktion (anti-skak), men allihop är kapabla att ta precis lika bra bilder.

Så enkelt var det! :)
 
Jimmy, EOS 1V är ju en analog proffskamera som kostar 20000 kr. Begriper inte hur du kan föreslå den.
 
Jimmy, visst är 4-6000 bra pris för den kameran. Det stora problemet med ditt råd är att frågan gällande digitalkameror inte analoga kameror. Inte många som köper en analog idag. Måste lämna in film, alternativt skaffa eget labb. Så i längden blir ditt råd både tidsödande och dyrt.
 
Jo visst finns det billigare 1 V/1 V HS för drygt 6000 kr. Jag skulle själv gärna testa fullformat o känna på det o tittat på en 1 V HS. Det blir dock otroligt dyrt att fota å lära sig med analogt o ännu dyrare om man vill ha dom i bra upplösning till digitalt. Ingen bra nybörjar kamera helt enkelt.
 
sonatarctica skrev:
Ja läste ett test om D40 och den fick bara 4 av 10 på manuella inställningar.. säker på att den går att ändra allt manuellt på?
Det enda man kan ställa in manuellt på en kamera för att påverka bilden är bländare och tid. Oavsett om den är analog eller digital. Analog sätter man sedan in olika filmer i medans den digitala så styr du ISO själv.

Ja så blixten sedan, men det är ett eget kapitel.
 
Okej man tackar för alla svar, och någon analog systemare är det inte på tal om... utan det är digitalt som gäller. Om man kan ställa in allt manuellt på D40 så är ju den med i leken igen, men just nu känns K100D super och eos 350D som de hetaste alternativen. Det enda negativa som ja ser det med K100D super är batterierna, måste köpa batterier plus laddare till den.
 
sonatarctica skrev:
Okej man tackar för alla svar, och någon analog systemare är det inte på tal om... utan det är digitalt som gäller. Om man kan ställa in allt manuellt på D40 så är ju den med i leken igen, men just nu känns K100D super och eos 350D som de hetaste alternativen. Det enda negativa som ja ser det med K100D super är batterierna, måste köpa batterier plus laddare till den.

Det är väll endå en fördel tycker jag, man kan skaffa flera uppsättningar med batterier för en liten summa.

Mvh Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.