Annons

Köpråd semipro videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Den envise

Aktiv medlem
Jag håller på och kollar runt lite efter alternativ för att få ut maximal kvalitet på bild och ljud för DVD film för uppspelning i stationära spelare.

När jag menar maximal kvalitet så menar jag såklart så bra som möjligt inom min budgets ramar.
Har satt en Max budget på runt 23000:- inkl moms för kamera och ev extern mikrofon.

Var stenålder sist jag använde videokamera så jag behöver råd.

Det kommer att filmas i alla olika miljöer, allt från skumma skymmningar till soliga sommardagar.

En kamera som jag har tittat lite på är Canons kommande XA10. Kan detta vara ett bra alternativ eller finns det annat som är bättre eller prisvärdare?

Är tacksam för svar, tack på förhand

XA10 verkar trevlig men bildmässigt är den nog inte bättre än t ex nya Canon HF G10 (verkar vara samma sensor) och Panasonics populära TM700 (som dessutom har ett 50/60P-läge, perfekt för slow-motion) utan det är snarare ergonomin och XLR-ingångar för mikrofoner som motiverar prisskillnaden. Klarar du dig utan XLR och handtaget kommer sannolikt en HF G10 att fungera lika bra.

Tänk på att du behöver en ganska rejäl dator för att kunna redigera AVCHD-material från dessa kameror utan allt för mycket tandgnissel.

Ett alternativ är att ta steget upp i storlek och kolla på begagnade HDV-kameror i proffsklass. Dessa spelar visserligen in på band men har större sensorer och bättre optik och garanterat alla ingångar och funktioner som man behöver.

Exempelvis har detta kit riktigt bra kamera och mic (du behöver ju dock inte alla delar): http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_Eng___Kamerakit_Canon_XH___A1_31616580.htm?ca=10&w=2

Ett väldigt bra ställe att läsa utförliga recensioner av videokameror är: http://www.camcorderinfo.com

Canons kameror finns inte i butik ännu men så fort de släpps kommer det garanterat upp recensioner där och jämförelser med den nuvarande toppkameran i klassen, Panasonic TM700.

XA10 verkar trevlig men bildmässigt är den nog inte bättre än t ex nya Canon HF G10 (verkar vara samma sensor) och Panasonics populära TM700 (som dessutom har ett 50/60P-läge, perfekt för slow-motion) utan det är snarare ergonomin och XLR-ingångar för mikrofoner som motiverar prisskillnaden. Klarar du dig utan XLR och handtaget kommer sannolikt en HF G10 att fungera lika bra.

Tänk på att du behöver en ganska rejäl dator för att kunna redigera AVCHD-material från dessa kameror utan allt för mycket tandgnissel.

Ett alternativ är att ta steget upp i storlek och kolla på begagnade HDV-kameror i proffsklass. Dessa spelar visserligen in på band men har större sensorer och bättre optik och garanterat alla ingångar och funktioner som man behöver.

Exempelvis har detta kit riktigt bra kamera och mic (du behöver ju dock inte alla delar): http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_Eng___Kamerakit_Canon_XH___A1_31616580.htm?ca=10&w=2

Ett väldigt bra ställe att läsa utförliga recensioner av videokameror är: http://www.camcorderinfo.com

Canons kameror finns inte i butik ännu men så fort de släpps kommer det garanterat upp recensioner där och jämförelser med den nuvarande toppkameran i klassen, Panasonic TM700.

Tack för svaret.

Kollade lite på klipp tagna med Panasonic TM700, galet bra för dom pengarna verkar den vara. Såg ut att vara minst lika bra om inte vassare än den kameran jag kollade lite på. Vart jäkligt sugen på en TM700 nu men då det är några månader kvar till köp så är det ju perfekt att avvakta lite och se lite recensioner på dom nya kommande modellerna. Recensionssidan du länkade till var riktigt bra.

Har delar liggandes så jag kan sätta ihop en rätt brutal redigeringsburk så på den fronten är det inga problem iaf.

En begagnad proffskamera kan ju vara något helt klart men är det där med garantier osv. Hur är livslängden på dessa kameror ?

Tack för svaret.

Kollade lite på klipp tagna med Panasonic TM700, galet bra för dom pengarna verkar den vara. Såg ut att vara minst lika bra om inte vassare än den kameran jag kollade lite på. Vart jäkligt sugen på en TM700 nu men då det är några månader kvar till köp så är det ju perfekt att avvakta lite och se lite recensioner på dom nya kommande modellerna. Recensionssidan du länkade till var riktigt bra.

Har delar liggandes så jag kan sätta ihop en rätt brutal redigeringsburk så på den fronten är det inga problem iaf.

En begagnad proffskamera kan ju vara något helt klart men är det där med garantier osv. Hur är livslängden på dessa kameror ?

Panasonic är det enda företag (av Sony, Canon, JVC) som ännu inte visas nya modeller för 2011, så det är inte helt omöjligt att det kommer en lätt uppdaterad TM700 snart och ja, det är smått otroligt vilken bildkvalitét de har fått till med den. Så bra har en konsumentprodukt aldrig sett ut :)

Fördelen med proffskamerorna är att de precis om t ex Nikons D3 och Canons 1D-serier har riktigt hög byggkvalitét och knappar för många funktioner istället för menyletande. Skönt när man lärt sig en kamera och lätt kan ändra inställningar utan att släppa blicken från motivet. Nackdelen med HDV-kamerorna är att de har en bandmekanik som mycket väl kan krångla och kräver rengöring. Och band känns inte så kul 2011.

Ärligt talat tror jag att du kommer klara dig med en mindre kamera i stil med TM700 eller de nya Canon-modellerna. Se bara till att du skaffar en bra mikrofon som fungerar tillsammans med den och att du kör en programvara som klarar AVCHD-formatet utan för mycket besvär (Premiere Pro CS5 eller Sony Vegas Pro 10 rekommenderas).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto