Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpråd: scanner till 120/220 film ??

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasis

Aktiv medlem
hej

jag har funderat mycket på minolta dual II scanner men jag får skippa det eftersom jag tänker fotografera med 6x7 mellanformat också.

vilken billig scanner kan hantera upp till 6x7 negativ?

Jag tänker inte skriva ut något av dom negativ. Kvalitet ska räcka för web (800x600 max kvalitet och 2000x1500 för redigering) och KK. Viktigast att scannern kan hantera tonomfång speciellt på svartvitt och färger.

Klarar Epson 2450 Photo av 6x7 negativ?

Finns det billigare scanner?

Ja, inga problem, Den tar upp till 9x12, även panorama från XPan. Jag har nyss köpt en och är mycket nöjd med hårdvaran. Skannerprogrammet är mindre bra (det var en underdrift: det är gjort för idioter, men idioter skannar ju inte). VueScan hanterar 2450 utan problem.

Ok, det låter ju bra. Finns det mask för 6x6, som föjer med till EP 2450 eller ?:cool:

steinick skrev:
Ja, inga problem, Den tar upp till 9x12, även panorama från XPan. Jag har nyss köpt en och är mycket nöjd med hårdvaran. Skannerprogrammet är mindre bra (det var en underdrift: det är gjort för idioter, men idioter skannar ju inte). VueScan hanterar 2450 utan problem.
Jo, Epsons program med "Smart panel" var ju ingen höjdare för fotoinläsning precis. Blev dock acceptabelt när jag lät TWAIn-delen gå in under "importera" i photoshop. Det snabbade upp processen till ca 1/3-del av tiden. Panelen från Epson med gamma, ljus, etc. är väl inte så värst proffsig men den fungerar ju bra trots allt. Däremot kan jag stå ut med smart panel till OCR, kopiering och andra funktioner även om de känns litet barnsliga.
Us

finns det inga billigare scanners som klarar 6x7?

jag är osäker om billigare epson 1250/1650 klarar det?

andra märke då? t.ex agfa?

Epson 1650 klarar 6x7. Mina bilder från den övergivna campingplatsen är inlästa på en lånad 1650. Agfa har slutat tillverka skannrar i konsumentsegmentet.

okej det verkar bra..

vill se jämförelser mellan 2450 o 1650 (gärna dualscan oxo som referens) på 35mm negativ

va säger ni om canon D2400F?

är 2450 avsevärt snabbare än 1650?

jag tror att bästa alternativ blir 1650Photo

1640 och vanlig 1650 har ju ej inbyggd tillbehör för 5x4 tum negativ

2450photo är lite för dyr för mig

vet inget om canon D2400F hmm

Jag har en Epson 2450, scannar 6x6/6x7 och är mycket nöjd. Billigare scanner som klarar 6x7 med hyfsad kvalitet (om Du inte bara skall göra bilder för skärmpresentation) går nog inte att hitta.

Det följer med en hållare för 4 st oklippta 6x6, en hållare för 2 st oklippta 24x36-remsor (max 6 bilder/remsa) och en hållare för 1 st 120-filmruta upp till 6x9 kombinerad med en hållare för bladfilm 9x12 cm.

Skannar Du (mycket) 24x36 skall Du nog satsa på en filmscanner (också?).

Ett tips: Läs testet på http://www.virtualtraveller.org/epson2450.htm

Senast ändrad:
det låter bra

hur snabbt scannas det på 2 remsor 35mm negativ?

vet du några billigare scanners som kan scanna 6x7 och 35mm ? det skall duga för skärmpresentation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar