Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mellanformatfilm 120-220 och generella mellanformatfrågor
- Trådstartare Jochum Berg
- Start datum
Jochum Berg
Aktiv medlem
Är det 6x9cm? Finns det fina vidvinklar till den? Har du? Vill du sälja? Jag köper den i så fall.
hansen
Aktiv medlem
Det är 6x9. Från början (70-tal) gjordes detta koncept med utbytbar optik, men kameran på bilden har liksom de övriga 80-talsvarianterna fast optik. Finns i en variant 690GW med 90 mm optik och en 690 GSW med 65 mm, vilket är vidvinkel på 6x9. Finns även Fuji 670 för 6x7.
Behåller mitt ex, har helt klart ambitionen att komma in i en fas där den blir till nytta. Dessutom var det så meckigt att komma över den, köpte den från USA. De finns på Blocket någon enstaka gång, säkert också på Tradera även om jag själv aldrig sett någon där. De är mer vanligt förekommande på t ex tyska ebay, där skulle jag ha tittat i första hand.
Behåller mitt ex, har helt klart ambitionen att komma in i en fas där den blir till nytta. Dessutom var det så meckigt att komma över den, köpte den från USA. De finns på Blocket någon enstaka gång, säkert också på Tradera även om jag själv aldrig sett någon där. De är mer vanligt förekommande på t ex tyska ebay, där skulle jag ha tittat i första hand.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Är din 90 eller 65mm?
vad köpte du den för ungefär?
hansen
Aktiv medlem
Är din 90 eller 65mm?
Min är 90 mm och den kostade kanske 7000 inklusive tull o andra avgifter.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Du gör rätt i att behålla den. Men använd den!
Jochum Berg
Aktiv medlem
Det är ju sjuttsingen ett perfekt format, varför gör inte Fuji eller nån en liknande kamera idag med utbytbara objektiv? Skulle köpa en direkt.
hansen
Aktiv medlem
Jag lovar, jag ska använda den mer! Tycker verkligen du ska kolla runt efter en om du är intresserad, som sagt var leta på ebay Tyskland. Kolla upp 70-talsvarianten på nätet om du absolut vill ha utbytbar optik. Den serien är optiskt lika ansedd som de senare kamerorna och skillnaderna vad gäller funktioner på själva huset är faktiskt nästan obefintliga mellan generationerna. Annars låter det som en 690 GSW med fast 65 mm vore din grej. Sista generationen kom väl kring -90 tror jag.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Tack för tips!
Dock känner jag mig lite osäker att köpa utomlands, rädd att få tegelsten...
Dock känner jag mig lite osäker att köpa utomlands, rädd att få tegelsten...
hansen
Aktiv medlem
Här har du din kamera. 690 GSW ur senaste generationen. En säljare som i praktiken är en firma, 80 000 gjorda affärer på ebay. Kommer nog inga tegelstenar från honom tror jag...
http://cgi.ebay.de/Fuji-GSW-690-III...mcorder_AnalogeKameras_PM?hash=item3357c003e6
http://cgi.ebay.de/Fuji-GSW-690-III...mcorder_AnalogeKameras_PM?hash=item3357c003e6
Erik Schalin
Aktiv medlem
två sådana vill man ha, både GW & GSW men de är för dyra.Fuji 690. Mätsökare, superoptik, enkelt hus utan ljusmätning. Har en sån här, tyvärr allt för sällan använd. DSLR kom in i mitt liv kort efter inköpet av Fujin.
Snyft!
lusidor
Aktiv medlem
två sådana vill man ha, både GW & GSW men de är för dyra.
Snyft!
Det är ju då det är bra med en P67, så man kan byta glugg!
Lite förvånad f ö att det skulle vara svårt att få tag på grejer till Pentax 6x7. Den är ju mycket såld genom åren. Men kanske många tänker som jag, man får så lite för dem så att man hellre behåller dem i garderoben utifall andan faller på.
Fast min använde jag faktiskt senast nu i helgen. Panorama med 45mm var det tänkt, ska bli spännande att se när det kommer från labbet.
Walle
Aktiv medlem
Det är ju då det är bra med en P67, så man kan byta glugg!
Lite förvånad f ö att det skulle vara svårt att få tag på grejer till Pentax 6x7. Den är ju mycket såld genom åren. Men kanske många tänker som jag, man får så lite för dem så att man hellre behåller dem i garderoben utifall andan faller på.
Fast min använde jag faktiskt senast nu i helgen. Panorama med 45mm var det tänkt, ska bli spännande att se när det kommer från labbet.
Är det verkligen svårt? När jag köpte min för ett par år sedan drösade det av P67or. Faktum var att jag råkade köpa två, eftersom jag bjöd på två stycken samtidigt. Det var dock inga problem att bli av med den extra, fick vad jag hade gett för den.
lusidor
Aktiv medlem
Vilka är fördelarna med Pentaxen vs Mamiyan?
För min del: Lättare , smidigare, hantering som småbild.
Använder inte blixt så centralslutare var ointressant. Funderade på en nyare RB 67, för möjligheten att skifta mellan horisontal- och vertikalformat med filmmagasinet.
Jag har ett 100 macro som är helt fantastiskt, men lite svårinställt på normala avstånd pga utväxlingen i snäckan.
Walle
Aktiv medlem
Jag väger mellan en mamiya RZ67 och en Pentax 67.. Lutar väl lite mer åt mamiyan pga bälgen som möjliggör närmre fokusering.. Min hasselblad med närgränsen 0.9m gör mig tokig när jag ska ta porträtt!
Vilka är fördelarna med Pentaxen vs Mamiyan?
På närgränsen (1 meter) täcker min 105'a ca 45x68 cm, och det kan helt klart kännas som lite mycket om man vill ta riktigt tighta porträtt.
Nackdelen med RZ67 är väl att den främst är en studiokamera. RZ67 är modulär på ett helt annat sätt än P67'an. P67'an är mer som en "vanlig" SLR, dock med utbytbart prisma. Filmen sitter integrerat i huset, RZ67 använder lösa bakstycken som t.ex. hbl. Det gör att P67'an känns betydligt mer gedigen, och troligen är den också det. Min ser rejält misshandlad ut, men fungerar perfekt.
Graal
Avslutat medlemskap
SMC Pentax 67 Macro 135mm f/4 har närgräns på 75 cm. Ganska vanlig optik, bör passa för porträtt. Någon som testat?
Har inte tagit något porträtt med den ännu, men jag tror det skulle fungera bra. En äkta Heliar-konstruktion borgar för det.