Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Pentax K10D / Canon 400D/450D

Produkter
(logga in för att koppla)

lyckedal

Aktiv medlem
Hejsan nu är det dags för en systemkamera!
har kollat runt lite & hittat 3st alternativ
Pentax K10D
Canon EOS 400D
Canon EOS 450D

Kan som ingenting om det här området alls så tänkte höra med er om ni har några synpunkter
angånende mina alternativ. Har ingen direkt inriktning på det jag ska fota, Så allt från landskap, djur, sport, osv

och då inte min ekenomi är den bästa, Har jag fått för mig att om jag köper pentax K10D som har bildstbillisering i huset så borde väl optiken vara billigare till den?

Har känt lite på 400D/450D och tycker väl dom har varit lite plastiga men har fått för mig att Canon ska vara väldigt bra, Pentax har jag nästan aldrig hört talas om.

Så jag skulle uppskatta om jag lite hjälp med synpunkter/tips kanske till och med på någon annan kamera i samma prisklass.

Pentaxen säger jag. Inte bara för att jag själv har en. Utan för att jag själv valde mellan 450D och K10D. Innan dess hade jag bara erfarenheter av analoga kameror från slutet av åttiotalet (Nikon).

Jag valde till slut K10D, efter att ha varit inne på 450D i flera månader. Och efter att ha testat 450D under ett par dagar. Kan jag bara konstatera att jag gjorde rätt val.

Jag tror att vilken du än väljer kommer du att i slutändan vara nöjd. Men i mitt tycke är K10D ett bättre val. Den känns mer gedigen, den är betydligt lättare att navigera, stabiliseringen ser jag som ett plus att den sitter i huset.

Nu kommer det komma 30 inlägg om att det är bättre med stabilisering i optiken, och jag håller med dem om att det är en bra feature, men den väger inte upp till att ha den i huset, i alla fall inte för mig som köper gammal hederlig optik som fanns långt innan autofokus och stabilisering ens var tankar.

ibbe76 skrev:
med tanke på galleribilderna så kanske du en olympus kille,så 510/520 kanske? :)

Olympus kille kan jag inte kalla mig (känner mig lite missnöjd med den jag har) men kan inte dra alla deras kameror ner i stupet för det.

Ska ta & läsa lite om den och se vad det är för något,

Om man skulle köpa en vi säger Canon 400D då finns det ju ingen bildstbilisering i det kitobjektivet som följer med, är det svårt att få bra kort med dom då?
(Om man inte använder stativ)

bara man får bra tider för rätt exponering,
och har man inte har pengarna så får man ju en billigare glugg med sämre ljusinsläpp.
Så när det närmar sig runt sekunden så kan det börja bli oskärpa. beror ju även på motivet.
säg att du ska ta macro utan stativ och få skärpa på en väldigt lite detalj som en ståndare i en blomma då vill det helt till att du har en glugg med rikligt med ljusinsläpp eller tur med solen,samma sak vid längre tele.du får inte superskärpa med antiskaken med det kan kanske rädda några bilder från soptunnan.

har du budgeten klar ?
Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + batterigrepp BG-E3 för 7900 på cyber med IS
men tänk sen även vad du kan tänkas köpa senare till kameran om du ska fortsätta med is objektiv.

Helst under 7000:- skulle jag vilja hamna då jag inte är så instatt i det här så vill jag lägga ut för mycket pengar innan jag kommit in helt i det.

men samtidigt vill jag ha en ordentlig kamera som jag kan ha en tid framöver, inte känna att man vill ha en ny om ett halvår.

Ibbe: Känner du dig nöjd med din K10D?
sen har du varit i kontakt med någon av olympus kamerona du skrev?
Har läst om dom och det låter ju bra när man läser om dem. (Men fattar inte riktigt vad det är för skillnad mellan 510 och 420)men ja det här är ju inte direkt lätt :(

lyckedal skrev:
Helst under 7000:- skulle jag vilja hamna då jag inte är så instatt i det här så vill jag lägga ut för mycket pengar innan jag kommit in helt i det.

men samtidigt vill jag ha en ordentlig kamera som jag kan ha en tid framöver, inte känna att man vill ha en ny om ett halvår.

Åter igen tror jag K10D är ett bra val, där har du kamera du kan använda från början till slut. Den är byggd som de större kamerorna men massa hjul och rattar och inget in i menyer och pilla en massa. Ytterst sällan jag använder något annat än direktknappar på K10D.

Det enda du kanske kommer sakna är snabba bild serier. K10D har bara 3 fps. Iofs, det har 450 med tror jag. Har inte stött på något jag har behövt snabbare kamera för iofs. Men de snabbaste sporter jag fotat hitills är trav. ;)

Men som sagt, räkna inte ut Olympus heller.

japp,helt nöjd,har känt lite på canon d40 och 400 på elgiganten men vetifan om jag skulle trivas med den som du säger plastig och ihålig.
k10 är som en solid guldklimp(hukar)
har även en nikon d40 med kitt & 50mm1.8 och haft en d70 men är inte lockad att lägga några pengar på nikon.
sen vet jag inte hur länge du varit och läst på forumet men vilka kameror som bäst och prestanda mässigt kommer att ältas i evighet men vi måste ju ha något att göra vid datorn när man inte är ute.
och om du som Zewrak gillar att ta dig tid med gamla godingar i m42 och k-fattnig är det inget dåligt köp heller.

Har inte varit i kontakt med olympus men ska nog sälja d40 för en liten olympus 420.gillar oldschool locken på kameran

ja där var en skillnad ja, hade missat det helt.
känns som att det kommer att bli en K10 men ska först hitta en butik som har den så man får kolla in den ordentligt, innan man bestämt sig helt

Bara du är beredd på att K10D inte presterar som allra bäst vid höga ISO av det kameror som finns ute i dagsläget. Men annars är det ju en väldigt fint hus, som är skönt å hålla i, dock kanske Pentax gränssnitt känns lite omodernt och inte alltid lika logiskt, men det är dock inget som man lär sig efter ngn dags användande.

400D förstår jag om den känns liten, men när du ändå varit inne på Canon så känn på EOS 40D och se vad du tycker om den innan du slår till på Pentaxen, ett tips som inte alltid är så lätt att sätta sig in i från scrath är objektiv utbudet, dock bör inte det vara några problem när DA 60-250 landar i hyllorna.

okej, men vad anses som höga iso? använder man ofta det?, med den jag kör nu brukar jag använda iso mellan 200-400. som sagt inte så kunnig inom foto men vill lära mig!

Har inte kollat in 40D något,känns som att den ligger lite utanför min budget tyvärr.

Främst vid ISO 800-1600 som det kan ses skillnad, så inget att lägga karate stor vikt vid.

har man tur med omständiheterna så kan det gå att avända en bild på iso1600.
800 är oftas inga problem och ger fina bilder.

lyckedal skrev:
men använder man så höga iso värden?
vid vilka tillfällen är det isåfall?

Bra kvalité på höga ISO är framtiden kan man säga, sen är det upp till var och än att välja vid vilka tillfällen man vill fota.

Men om du känner att det är ISO 200-400 som kommer att användas så blir det svårt att se skillnad.

Tänk inte kamera.
Tänk först behov. Kommer du att fota mycket i mörker, utomhus vid dålig väderlek. Vill du fota fåglar, insekter, landskap, arkitektur, mm. vad är viktigast för dig.

När du kommit fram till det, ja då kan du börja fundera vilket system du skall välja, Nikon, Canon eller Pentax, mm.
Med system menar jag då hus + objektiv.
Sanningen är att alla märken levererar bra objektiv och hus, men vilka passar just dig, utifrån både din ekonomi och dina behov, det måste du nog själv ta reda på.

Det jag tycker du skall komma i håg är att en systemkamera är en väldigt tekniskt avancerad pryl, som kräver sin man för att komma till sin rätt. Därför tycker jag att du skall läsa på lite innan du köper kameran. Både för att ta rätt belsut, men också för att få ut det mesta av din kamera när du väl har den i din hand.

jag använder nästan aldrig iso 400. Händer ibland när jag är ute på kvällskvisten. Men 95% av tiden använder jag ISO 100-200

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar