Annons

Köpråd på min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe76

Medlem
Har nu suttit och läst löpmeter efter löpmeter om kameror och som amatör blir jag helt snurrig i bollen av alla siffror och förkortningar som man inte har vidare koll på så här i början. Ska gå från min "peka tryckav" ixus. Har börjat ta en hel del bilder på rörliga motiv (radiostyrda flyg och bilar) och vill därför införskaffa mig en "fin" systemkamera. Tänkte även ta med den på promenader för lite naturbilder.

Så nu till den eviga frågan vad är lämpligt för mig, har kolla,lyft och klämt på nikon d60, d80 och canon eos 450d. Den som låg skönast i handen var den lite större d80´n men antar att där finns för mycket för en amatör som mig i den kameran som inte kommer till användning.

Räcker det med objektivet som följer med eller jag ska satsa på ett större utöver medföljande direkt.

Mvh
Jesper D
 
Jag har ingen D80 men kan inte tänka mig att den är FÖR avancerad.

Alla systemkameror har en uppsättning av basfunktioner som fungerar i princip lika på alla kameror oavsett märke och modell.

De mer avancerade funktionerna är "options", dvs du använder dem bara om du vill. Ungefär som en mobiltelefon - oavsett antalet finesser är det ju ungefär samma förfarande för att slå ett nummer och koppla upp ett samtal.

Tänk dessutom på att du bara är nybörjare en kort tid. Om du verkligen är intresserad och ger dig lite tid att läsa manualer och test-fota så kommer du relativt snabbt in i det.

Är det en D80 som känns bäst - köp!

Beträffande objektiv - börja med det som följer med. Först när du fotat en tid vet du vad du behöver ytterligare.

Mvh
Anders
PS. Om jag inte har helt fel är det väl en ersättare på gång ut på marknaden snart så ha det med i beräkningen.
 
jo sett att där är en d90 påväg ut här i dagarna, så därför känns det rimligt att köpa en d80 som då kommer sjunka i pris (eller har kanske redan gjort). Har god rabatt genom en vän på en större elkedja. Sätta sig och läsa manualer är inga bekymmer, framför gillar jag att lära mig ny teknik. Har alltid gillat att fota men aldrig haft möjligheten att skaffa bättre kamera förrens nu.
 
D80 är absolut inte för mycket för en nybörjare. Om du vill utvecklas i ditt fotograferande är risken rätt stor att du snart kommer vilja byta en D60 mot en D80 eller kommande D90. D80 är också (som du redan märkt) lite rejälare än både Canon och Nikon D60, gillar du det så är det ytterligare ett tungt argument att välja den kameran. Bildkvalitetsmässigt kommer det inte spela någon roll vilken du väljer, även om bildresultatet inte är identiskt, men alla presterar tillräckligt bra.
 
Tack för dessa utförliga svar, blir att slå till på en d80 då verkar det som.

Lite fler frågor när jag ändå är igång
Ska man ta ett stort minneskort eller två mindre? har ingen kortläsare i datorn så bilderna får jag föra över via kameran direkt, så jag antar att det inte är "lönt" med fler kort utan bättre med ett stort bara. Är det något speciellt man behöver tänka på när man ska köpa väska eller det räcker med en som "kameran får plats i".

//Jesper D
 
Det finns nog delade meningar om minneskorten. Fördelen med flera kort är att du "inte lägger alla ägg i samma korg", men annars tror jag nog att stora kort generellt sett är bekvämmare. Korten har ju en tendesn att hela tiden bli billigare så börja med ett "lagom" stort kort, köp ytterligare ett om en tid om du känner att du behöver det.

För väskan finns det många aspekter. Det är nog individuellt, somliga gillar ryggsäckar andra axelväskor. En del vill ha stora, en del små. Väska är nog bäst att köpa i butik så man verkligen kan känna och klämma.

Mvh
Anders
 
jag skulle köpa ett 4Gb kort till att börja med, flera kort tycker jag att det behövs först då man ska fota på uppdrag tex ett bröllop då riskerar man inte att förlora alla bilder vid ev kort haveri.
Så köp ett till vid behov sedan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.