Advertisement

Annons

Köpråd om 30D eller 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nerevarine skrev:
Jo, visst går allt sånt att ställa in, men speciellt fokuspunkternas omställning går väldigt mycket enklare i 30D, där dom har en smart joystick för det. Bara att trycka den i riktningen du vill ha fokuspunkten, och trycka av ett kort, eller trycka ner joysticken (är även en knapp alltså) för att direkt hoppa till mitt-punkten. Omställningen tar ungefär 0,1 sekund. Bra när det är bråttom. Missade många bilder på detta med 300D (och man ställer om likadant i 350D), där man måste trycka på en knapp, sedan rulla/stega igenom alla punkter med ett hjul till den man vill ha är aktiv. Tar väl allt mellan 0,5 sekunder (när man vet att man ska byta enbart ett rull-steg åt ett håll) och upp till ett par sekunder, om man råkar rulla fel eller ska stega igenom flera punkter).

För vissa kanske en småsak, men det är iaf en av de bästa sakerna i inställnings/användar-området som jag verkligen uppskattar med 30D.

Provade just att byta fokuspunkt på min 350D, och det tar 0,5-1 sekund. Jag har aldrig missat en bild av den anledningen - men det är min personliga erfarenhet ;-) Känns som om den större displayen och det stabilare huset är bättre anledningar att hosta upp ca. 4000 extra för 30D.
 
Testade att slänga på mitt 24-70 (aningen större än 17-55:an) på en 350D och fota lite. Ser absurt ut och blir lite jobbigt, men med ett batterigrepp är jag övertygad om att det är ett helt okej paket att springa runt med om man inte bryr sig om vad andra tycker. Nu har jag iof tjocka och korta fingrar, har man långa så kan nog 350:n vara jobbig.

Bara för att göra livet lite jobbigare för dig så finns ju alltid kobinationen 17-55 och beg 20D. Skulle jag nog säga är ett bättre köp än en ny 350D. Finns många 20:eek:r till salu nu och du borde kunna få en sån för ungefär samma summa som en ny 350D, kanske någon tusing mer men inte mycket.
 
EOS 20d + 17-55/2,8!

Hej

EOS 20d säljs flitigt på beg. marknaden. Den har nästan samma ergonomi som 30d och om du inte tvunget vill har spotmätning och/eller 2,5" skärm så är den samma kamera som 30d.

Beg 20d och 17-55 hade jag valt.

VIll du inte gå på begagnat är det min åsikt att optiken är viktigare än skillnaden mellan husen i det här fallet..

Bildkvaliteten är nästan identisk som jag förstår det, ergonomi och speed skiljer

/R
 
Re: EOS 20d + 17-55/2,8!

Majorskan skrev:
EOS 20d säljs flitigt på beg. marknaden. Den har nästan samma ergonomi som 30d och om du inte tvunget vill har spotmätning och/eller 2,5" skärm så är den samma kamera som 30d.
Det är allt mer än så. Men visst, på det stora hela är dom ju lika varandra. Dock verkar det tas ut överpriser ofta på beggade 20D, medan 30D ligger väldigt vettigt till i nypris...plus att begagnat ju alltid har andra nackdelar.
 
Sigma 18-50/2,8 och Tamron SP 17-50/2,8 är andra alternativ som inte kostar skjortan.

Visst har Sigma 17-70 ett trevligt omfång. Men 4,5 är riktigt låg ljusstyrka som är klart begränsande.
 
froderberg skrev:
Sigma 18-50/2,8 och Tamron SP 17-50/2,8 är andra alternativ som inte kostar skjortan.

Visst har Sigma 17-70 ett trevligt omfång. Men 4,5 är riktigt låg ljusstyrka som är klart begränsande.

Har kollat på den Sigman också, den verkar också riktigt bra.
Det som känns lite tråkigt är att Canon tar hutlösa priser om man vill ha bra ljusstyrka.
Funderade på kitobjektivet 17-85mm men kände att det är ett ganska dåligt köp i relation till de objektiv som tex sigma erbjuder.
Undrar lite hur stor användning man egentligen har av IS?

Min fråga var ska jag lägga pengar på "billig" kamera/Dyrt objektiv eller dyr kamera/"billigt" objektiv på mitt första inköp.

Tror det lutar mest åt en 30D och något av de två Sigma jag kollat på + en telezoom.
De känns som fullt tillräckliga objektiv för mig till en början och sen får jag se hur behovet utvecklas och komplettera därefter.
 
Jag var och klämde på Sigma 18-50 2,8 häromdagen. Fick prova det med en 350d, kändes riktigt riktigt välbyggt å fint. Synd bara att det kostar dryga tusenlappen mer än 17-70, samt att man ju faktiskt även förlorar lite omfång samt makromöjligheten...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.