l-malmqvist
Aktiv medlem
Nerevarine skrev:
Jo, visst går allt sånt att ställa in, men speciellt fokuspunkternas omställning går väldigt mycket enklare i 30D, där dom har en smart joystick för det. Bara att trycka den i riktningen du vill ha fokuspunkten, och trycka av ett kort, eller trycka ner joysticken (är även en knapp alltså) för att direkt hoppa till mitt-punkten. Omställningen tar ungefär 0,1 sekund. Bra när det är bråttom. Missade många bilder på detta med 300D (och man ställer om likadant i 350D), där man måste trycka på en knapp, sedan rulla/stega igenom alla punkter med ett hjul till den man vill ha är aktiv. Tar väl allt mellan 0,5 sekunder (när man vet att man ska byta enbart ett rull-steg åt ett håll) och upp till ett par sekunder, om man råkar rulla fel eller ska stega igenom flera punkter).
För vissa kanske en småsak, men det är iaf en av de bästa sakerna i inställnings/användar-området som jag verkligen uppskattar med 30D.
Provade just att byta fokuspunkt på min 350D, och det tar 0,5-1 sekund. Jag har aldrig missat en bild av den anledningen - men det är min personliga erfarenhet ;-) Känns som om den större displayen och det stabilare huset är bättre anledningar att hosta upp ca. 4000 extra för 30D.