Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd objektiv Canon 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

dohm

Ny medlem
Efter att ha varit utanför systemkamerornas värld i 15 år har jag nu bestämt mig för att köpa en Canon 60d. Jag fotar primärt familj och vänner i vardagen men också sport inomhus (ishall, gymnastiksalar) och utomhus. Jag har av mer erfarna kompisar blivit rekommenderad 15-85mm objektiv men sneglar också (kanske delvis av prismässiga skäl) på kitet med 18-135mm objektiv. Är det någon som kan ge tips alt egna erfarenheter inför mitt beslut?

Jag skulle gå på 15-85;

- förmodligen ett bättre objektiv
- USM är trevligt
- 85 är rejält med tele, betydligt mer än vad man använder vid vardagligt normalzoom fotograferande. Den är alltså mer än väl lång nog.
- 15 innebär att du har rejält med vidvinkel och inte kommer känna att du har ett stort behov av mer vidvinkel
- 3mm vidvinkel är mycket mer värt än att ha en massa millimetrar tele.

Jag har i EF 24-70/2.8 på 5DmkII vilket skulle motsvarar ungefär ett EF-S 15-44/2.8 (vilket inte finns, men ändå) om man räknar på 1.6 crop faktor för 60d. Jag tycker det är bra och tillräckligt och den extra vidvinkeln är trevligt, den använder jag ganska ofta! Det är ganska sällan 70 inte räcker för mig, så 85 (aps-c) som är jämförbart med 136 kommer räcka till extremt mycket.

Kort sagt, jag tycker 15mm är trevligt och 85mm är rejält. Objektivet klarar att ta både mer vidvinkel och mer tele än vad en normalzoom "skall" klara.

Sen så hade jag personligen hellre köpt en 2.8 normalzoom eller köpt till någon billig fast (de flesta börjar med billiga 50/1.8, perfekt andraobjektiv) för att kunna fota i låg belysning, och för att kunna leka med kort skärpedjup. Mörka zoomar är lite begränsande ibland.

sport inomhus (ishall, gymnastiksalar) och utomhus.

Det där är en lite svår fråga.

Utomhus och du får stå precis bredvid spelplanen, då funkar en normalzoom.

EF-S 55-250 är bra utomhus om du måste plåta tele för att komma nära nog, om du t.ex. plåtar från en läktare.

Inomhus kan mörk belysning var ett svårt problem, en del hallar har uselt med ljus, typ några lysrör till en jättehall. Jag plåtade med 70-300/4-5.6 i en mörk hall och det blev ganska uselt (tur att syrran har ganska låga krav... Hon var nöjd ändå). 70-200/2.8 (inte jättebilligt, finns sånna från 5000:- och uppåt) kanske är ett bra tele för foto i hall, men man kan behöva tripod och hög ISO även där. Är det en hall med fet belysning så är det inte så noga att man har ett ljusstarkt objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar