Annons

Köpråd: Nikon J2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria87

Ny medlem
Hej alla,

Jag är ny här och undrar lite kring om jag tänker rätt i val av kamera. Förstår att det finns många trådar kring detta, men har inte hittat någon som hjälper mig :)

Den kamera jag nu lutar åt är Nikon 1 J2 enligt följande erbjudande:
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...kamera/nikon-1j210-3030-110black/180091.5909/

Prioriteringar:
1. Vill kunna få bra bilder på motiv i rörelse (framför allt hundar)
2. Vill ha en enkel kamera som går att avancera lite med om andan faller på
3. Vill gärna kunna ta okej bilder i lite mörkare situationer (ett plus men inte det viktigaste)
4. Priset får gärna vara rimligt i förhållande till kamerans egenskaper.

Om jag har förstått rätt är Nikon det enda riktigt snabba alternativet om man inte vill ha en stor SLR-kamera att släpa på.

Har jämfört de olika versionerna (v1, v2, j1, j2, j3 och s1).

Frågor:
- Hur viktigt är det med elektrisk sökare som på v1 och v2? Kommer det vara svårt att anpassa inställningar med bara display?
- Är J2 en bra kamera enligt mina kriterier? Är det värt att lägga ut det dubbla för en v2 eller j3?

Tacksam om någon orkar ta sig tid att svara :)
//Maria

Personligen tycker jag det är "omöjligt" att fota sport, hundar, barnspring och liknande med en kamera som saknar en riktigt sökare.

Jag tycker du skall fundera en extra gång på om du trots allt inte skall satsa på en "riktig" systemkamera, trots att den är lite större. En J2 med objektiv är ju trots allt inte något du stoppar ner i byxfickan så skillnaden är inte dramatisk.

Hej alla,

Jag är ny här och undrar lite kring om jag tänker rätt i val av kamera. Förstår att det finns många trådar kring detta, men har inte hittat någon som hjälper mig :)

Den kamera jag nu lutar åt är Nikon 1 J2 enligt följande erbjudande:
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...kamera/nikon-1j210-3030-110black/180091.5909/

Prioriteringar:
3. Vill gärna kunna ta okej bilder i lite mörkare situationer (ett plus men inte det viktigaste)
4. Priset får gärna vara rimligt i förhållande till kamerans egenskaper.

Om jag har förstått rätt är Nikon det enda riktigt snabba alternativet om man inte vill ha en stor SLR-kamera att släpa på.

Frågor:
- Hur viktigt är det med elektrisk sökare som på v1 och v2? Kommer det vara svårt att anpassa inställningar med bara display?
- Är J2 en bra kamera enligt mina kriterier? Är det värt att lägga ut det dubbla för en v2 eller j3?

Tacksam om någon orkar ta sig tid att svara :)
//Maria

Jag gissar att sökaren framförallt kommer till användning när det är riktigt ljust. Då blir skärmen svårare att använda/se. Har svårt att se att sökaren skulle förändra något annat ur ett användningsperspektiv.

Övrigt, Vet inte alls :-(

. Har svårt att se att sökaren skulle förändra något annat ur ett användningsperspektiv.

Har du provat att försöka följa en springande hund med en kamera som du håller med utsräckta armar och försöker sikta med skärmen?

Jag tycke det är extremt mycket svårare att följa objektet på det viset jämfört med att hålla kameran till ögat och titta genom en rejäl sökare. Speciellt om man har ambitionen att sätta fokus på hundens ögon och "ansikte".

Men jag kanske bara är fumlig.

Har du provat att försöka följa en springande hund med en kamera som du håller med utsräckta armar och försöker sikta med skärmen?

Jag tycke det är extremt mycket svårare att följa objektet på det viset jämfört med att hålla kameran till ögat och titta genom en rejäl sökare. Speciellt om man har ambitionen att sätta fokus på hundens ögon och "ansikte".

Det kan jag i och för sig förstå. Samtidigt är jag van vid kompaktkamera utan sökare så då kanske jag inte märker av den skillnaden.

Vill ändå inte gå så långt som att köpa en vanlig system då jag känner mig själv och garanterat skulle lämna den hemma i många fall. En liten spegellös system bör ju gå ner i handväskan rätt smidigt i alla fall :)

Så då står det väl mellan V1 (V2) med sökare eller J2 utan sökare. Men då har V1 ingen inbyggd blixt istället :-/

Nej, jag tror inte du är fumlig. En riktig sökare är helt klart bättre för sådant här. Dessutom håller man en kamera mycket stadigare om man kan hålla upp den mot ögat och låter huvudet var ett tredje stöd. För att inte tala om att skärmen på baksidan av kameran kommer att vara ganska värdelös om solen tittar fram, och jag skulle kunna tänka mig att det finns rätt många lekandehundfototillfällen som inträffar under sådana förhållanden.

Kamerorna i Nikon 1 systemet är annars bra val i och med att de är snabba. Ska man välja någon av Nikon 1 seriens kameror är det nog V2 som passar bäst. Den är snabb, har bra grepp, inbyggd blixt och en riktig sökare, om än elektronisk (EVF).

Nej, jag tror inte du är fumlig. En riktig sökare är helt klart bättre för sådant här. Dessutom håller man en kamera mycket stadigare om man kan hålla upp den mot ögat och låter huvudet var ett tredje stöd. För att inte tala om att skärmen på baksidan av kameran kommer att vara ganska värdelös om solen tittar fram, och jag skulle kunna tänka mig att det finns rätt många lekandehundfototillfällen som inträffar under sådana förhållanden.

Kamerorna i Nikon 1 systemet är annars bra val i och med att de är snabba. Ska man välja någon av Nikon 1 seriens kameror är det nog V2 som passar bäst. Den är snabb, har bra grepp, inbyggd blixt och en riktig sökare, om än elektronisk (EVF).

Den verkar onekligen mycket bra. Dock känns det kanske lite omotiverat att betala det dubbla bara för att få med en riktig sökare. Synd att V1 inte har en inbyggd blixt :-(

J1+10-30 kostar 3000:-. J1+10-30 kostar 2200:- - så dubbelt är det inte.

J1/2/3 har inbyggd blixt - men till vilken nytta? Den går inte att vinkla så den blir inte rolig inomhus. Ute är den ganska värdelös som upplättningsblixt då J serien saknar mekanisk slutare och ger därför synk på 1/60 som gör att man måste blända ner och då avtar blixtstyrkan så mycket att den blir nästan värdelös.

SB-N5 är rätt så kraftig trots att den är liten och går att studsa och V serien ger synk på 1/250 sek så det funkar även som upplättningsblixt utöver att den kan studsas inne.

J1+10-30 kostar 3000:-. J1+10-30 kostar 2200:- - så dubbelt är det inte.

J1/2/3 har inbyggd blixt - men till vilken nytta? Den går inte att vinkla så den blir inte rolig inomhus. Ute är den ganska värdelös som upplättningsblixt då J serien saknar mekanisk slutare och ger därför synk på 1/60 som gör att man måste blända ner och då avtar blixtstyrkan så mycket att den blir nästan värdelös.

SB-N5 är rätt så kraftig trots att den är liten och går att studsa och V serien ger synk på 1/250 sek så det funkar även som upplättningsblixt utöver att den kan studsas inne.

Oj vad man har dålig koll på blixtar och grejor :p Jag har bara använt vanlig blixt till kompaktkamera, är det ungefär så en inbyggd blixt i J2:an kommer se ut?

J2+10-30+30-110: 3490:-
V2 + 10-30: 6429:-
V1 + 10-30: 2900:-
V1 + 10-30 + 30-110: 4912:-
Enligt prisjakt... Och till V1 behöver man väl köpa till blixten för 799:-?
Var mest prisskillnaden mellan J2 & V2 jag syftade på.

Prioriteringar:

Det klarar Nikon 1-kamerorna mycket bra, de är kvicka och kan följa motiv som rör sig.

Ser vi till enkelhet så är det faktiskt få kameror som egentligen är "krångliga" :) Även de stora systemkamerorna är faktiskt överraskande enkla att använda, men som sagt större. Så den delen behöver du nog inte vara orolig för oavsett vilken kamera du väljer.

Det här är väl en lite svagare punkt hos Nikon 1-kamerorna. Visst, de är påtagligt bättre än de flesta kompaktkameror, men man kan säga att bra egenskaper i svagt ljus har ett samband med kamerans storlek - eftersom storlek på sensorn (och därmed hela kameran) är viktigt i svagt ljus.

Frågor:

Det sökaren kanske framför allt bidrar med är att göra det rejält mycket enklare att följa ett rörligt motiv - t.ex. en hund. Jag har fotat ganska mycket agility och skulle inte vilja göra det utan sökare :)

Oj vad man har dålig koll på blixtar och grejor :p Jag har bara använt vanlig blixt till kompaktkamera, är det ungefär så en inbyggd blixt i J2:an kommer se ut?

J2+10-30+30-110: 3490:-
V2 + 10-30: 6429:-
V1 + 10-30: 2900:-
V1 + 10-30 + 30-110: 4912:-
Enligt prisjakt... Och till V1 behöver man väl köpa till blixten för 799:-?
Var mest prisskillnaden mellan J2 & V2 jag syftade på.

Varför köpa V2? 14 kontra 10mp spelar ingen roll så det enda V2 har är HDR läge och inbyggd blixt men V1 plus den mycket bättre SB-N5 ger klart mycket bättre blixt prestanda än den mycket dyrare V2 med sin inbyggda blixt. Enl mig är valet enkelt - V1. Om man gräver vidare hos ÅF har några paket med blixt.

Den verkar onekligen mycket bra. Dock känns det kanske lite omotiverat att betala det dubbla bara för att få med en riktig sökare. Synd att V1 inte har en inbyggd blixt :-(

Nu ger ju v2 en hel del mer än bara en sökare. Du får t.ex. fler bilder per batteriladdning, mera robust byggt kamerahus (mer metall i stommen). bättre blixtsyntid, Allmänt bättre ergonomi t.ex. har den ytterligare ett inmatningshjul/knapp, bättre grepp.

Men enbart det faktum att en riktig sökare kommer ge dig mycket bättre kontroll över motivet är definitivt värt de extra pengarna. Att se att skärpan ligger rätt på ögon och ansikte på lekande hund en solig sommardag kommer inte att vara en rolig upplevelse på armlängds avstånd på en J2 skärm

Varför köpa V2? 14 kontra 10mp spelar ingen roll så det enda V2 har är HDR läge och inbyggd blixt men V1 plus den mycket bättre SB-N5 ger klart mycket bättre blixt prestanda än den mycket dyrare V2 med sin inbyggda blixt. Enl mig är valet enkelt - V1. Om man gräver vidare hos ÅF har några paket med blixt.

Håller med om att 10 eller 14 megpixlar kan kvitta åtminstone så länge man inte tänker göra jätteförstoringar och att de inbyggda blixtarna i såval V2, som J2 är svaga och mest duger som upplättningsblixt. Förutom då i J2 där blixtsynktiden sätter stopp i de flesta fall.

Ska man ägna sig åt mer seriös blixtfotografering behövs extern blixt som både ger mer ljus, och kan riktas så att den inte slår blixten i ansiktet på motivet som vid ett annat förbrytarporträtt. Fördelen med att ha blixten inbyggd är att den alltid är med, och använder man den för upplättning gör det inget att blixten inte kan vinklas eller att den är ljussvag.

V2 har dock en viktig fördel över V1, nämligen att det tar längre tid för V1:s sökarbild att tändas när man sätter kamerant till ögat. Detta känns som ett avbrott i kontakten med motivet och inte bra när man snabbt vill vara redo fånga ögonblicket. Jag funderade på att använda V1 till fågelfoto med FX adapter och en 70-200, men lät bli just för att sökaren tog för lång tid på sig.

Håller med om att 10 eller 14 megpixlar kan kvitta åtminstone så länge man inte tänker göra jätteförstoringar och att de inbyggda blixtarna i såval V2, som J2 är svaga och mest duger som upplättningsblixt. Förutom då i J2 där blixtsynktiden sätter stopp i de flesta fall.

Ska man ägna sig åt mer seriös blixtfotografering behövs extern blixt som både ger mer ljus, och kan riktas så att den inte slår blixten i ansiktet på motivet som vid ett annat förbrytarporträtt. Fördelen med att ha blixten inbyggd är att den alltid är med, och använder man den för upplättning gör det inget att blixten inte kan vinklas eller att den är ljussvag.

V2 har dock en viktig fördel över V1, nämligen att det tar längre tid för V1:s sökarbild att tändas när man sätter kamerant till ögat. Detta känns som ett avbrott i kontakten med motivet och inte bra när man snabbt vill vara redo fånga ögonblicket. Jag funderade på att använda V1 till fågelfoto med FX adapter och en 70-200, men lät bli just för att sökaren tog för lång tid på sig.

Fast det är en jättestor skillnad i pris och då man beaktar hur stort prisfallet är på dessa då en ny modell kommer året efter känns att köpa V2 idag som att kasta pengar i sjön.

Fast det är en jättestor skillnad i pris och då man beaktar hur stort prisfallet är på dessa då en ny modell kommer året efter känns att köpa V2 idag som att kasta pengar i sjön.

Att köpa kameror eller annan elektronik är alltid att kasta pengar i sjön. Det kommer ständigt nya modeller och det man köpte går ned i pris. Det man kan göra är att köpa det man tror sig behöva och sedan leva med det.

Både V1 och V2 är bra val men den längre svarttiden i sökaren och att man måste komma ihåg att ta med sig en lös blixt med färska batterier, samt bättre ergonomi och batteritid talar till V2:ans fördel. Bara TS kan avgöra om dessa fördelar är värda det högre priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar