Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Nikon D90 eller Canon 550D, D90/550D ägare se hit!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rynkan

Medlem
Hej, jag köpte en Nikon D90 med 18-105 kitlins från Cyberphoto och den har tyvärr varit sönder vid start - vad jag tror iaf, visade Err F-- från dag två typ var tionde minut -, är detta normalt ni som har en Nikon D90?

Jag gillar att D90 verkar ha alltin på plats och ser stor nytta med den lilla diplayen tycker jag känns användbar, samtidigt känns hdinspelning lite hemmabyggd och kameran är från 2008 :/

550D känns som att inte allt sitter var det ska, här jag jag säkert fel eftersom jag inte hållit i kameran. denna kamera är ju mycket "nyare" än D90 vilka fördelar har den mot d90?

jag tänkte ringa in imorgon till cyberphoto och be dem antigen göra ett återköp eller byta från nikon d90&18-105 till nikon d90&16-85 eller Canon 550D
en annan fråga:

Vad är fördelen med en 16-85 jämfört med en 18-105?

Min budget är ca 14000

Mitt syfte med kameran är att lära mig fotografera, vill gärna växa med kameran men inte väsxa ur den för snabbt.

Senast ändrad:
Ge din Nikon en chans, innan du byter! Är din kamera ny, så får Cyberphoto fixa det, så klart! Jag tror inte att chansen är ett dugg mindre att en ny Canon är felaktig vid leverans.

Felet tyder på att det är problem med kontakt mellan objektiv och kamerahus.

Per.

PS: Givetvis är det inte normalt att D90 ger felindikering! Det gäller alla kameror. DS

Tror du ångrar dig om du byter D90 mot 550D.Du ska väl inte ha kameran för att filma ? Även om D90 är äldre så har den bättre prestanda än 550D och filmfunktionen i den senare är inte så mycket bättre.MVH.

Ge din Nikon en chans, innan du byter! Är din kamera ny, så får Cyberphoto fixa det, så klart! Jag tror inte att chansen är ett dugg mindre att en ny Canon är felaktig vid leverans.

Felet tyder på att det är problem med kontakt mellan objektiv och kamerahus.

Per.

PS: Givetvis är det inte normalt att D90 ger felindikering! Det gäller alla kameror. DS

Hej, nej jag byter inte ut kameran för att den varit felaktig vid leverans, utan det handlar snarare om att jag börjat fundera om det är bättre att ta ett nyare kamerahus än då d90 som har nått år på nacken.

Jag tycker som sagt om D90, främst för hur den känns i handen, att allt verkar sitta vart det ska lättåtkomligt. Har därför börjat titta på pentax k7.

Om jag fortsätter med D90 börjar hänga kvar vid 18-105 objektivet eller är det bättre att jag går på ett 16-85 nu är jag lär mig kameran/fotografera?

Hej, nej jag byter ut kameran enbart för att den varit felaktig vid leverans, utan det handlarar snarare om att jag börjat fundera om det är bättre att ta ett nyare kamerahus än då d90 som har nått år på nacken.

Jag tycker som sagt om D90, främst för hur den känns i handen, att allt verkar sitta vart det ska lättåtkomligt.

Har samtidigt även börjat titta på pentax k7.

Det verkar litet sent att fundera på kameraval när du redan slagit till. Eller har du öppet köp på Cyberphoto?

Per.

Det verkar litet sent att fundera på kameraval när du redan slagit till. Eller har du öppet köp på Cyberphoto?

Per.

jag har öppet köp iom att den var felaktig vid leverans,
eftersom jag tyckte om hur cyberphoto behandlade mig som kund så vill jag stanna hos dem och bara säga "jag vill gärna ha det här paketet med kamera-X istället" än att gå till någon annan återförsäljare.

Jag förstår om detta gör det lite komplicerat men hoppas jag är tydlig nu :)

Japp, så vad tycker ni d90, 550D? Vilket objektiv klarar man sig länge/långt med?
Nån annan kamera som är värd att titta på istället?

Jag är själv D90-ägare och tror egentligen inte att det finns något bättre just nu. Frånsett video-funktionen, då, om man är intresserad av sådant. 550D tycker jag är för liten att hålla i, och 50D ger för mycket brus.

Per.

Äger själv en D90 som jag trivs mycket bra med.
Köpte först kittet med 18-105 , och har senare sålt det och köpt ett 16-85.Har du utrymme i din budget så slå till på det så får du ett jättefint startpaket som kommer att räcka långt.

Äger själv en D90 som jag trivs mycket bra med.
Köpte först kittet med 18-105 , och har senare sålt det och köpt ett 16-85.Har du utrymme i din budget så slå till på det så får du ett jättefint startpaket som kommer att räcka långt.

Förlåt om jag ställer en dum fråga nu men var är skillnadet mellan dem? om du förklarar i "pratar med en 9åring"-termer :(

Precis som Annica har jag kitobjektivet 18-105.
Hade också valt 16-85 i stället (eftersom det är bättre kvalitet på den optiken än på kitobjektiven)

/Peter

Jag upplevde att mitt 18-105gav fler misslyckade kort än mina andra objektiv,70-300,tamron 90 och 50 1,8
så jag satte ut mitt 18-105 på blocket.. Nåt jag aldrig ångrat.
Jag tycker 16-85 har bättre färger och kontrast samt bättre skärpa.

Jag upplevde att mitt 18-105gav fler misslyckade kort än mina andra objektiv,70-300,tamron 90 och 50 1,8
så jag satte ut mitt 18-105 på blocket.. Nåt jag aldrig ångrat.
Jag tycker 16-85 har bättre färger och kontrast samt bättre skärpa.

Tack! blir att ringa cyberphoto imorgon, trevligt att man fick inte blev övertygad att gå ifrån d90 med

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar