Annons

köpråd makro 1:1-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag står fast vid mitt första inlägg att köpa något som i alla fall har möjlighet till AF på din kamera (dvs med motor). Om du tittar på ScandinavienPhoto begagnad, så hade de i alla fall för några dagar sedan Nikkor 40/2,8 för 1800:- ett 85/3,5VR för lite över 3000:- och Tamron 90/2,8 för runt 3000:-. Du har då också 6mån garanti ocvh kan testa innan köp i den butik som ligger närmast dig. Och ja det funkar ganska bra att ta makro med AF, fastän jag ofta gör en fininställning mauellt.. Men jag har flygande insekter som jag faktiskt har tagit med AF, så visst går det. Dessa objektiv kan du också använda till annat än makro.
 
Jag står fast vid mitt första inlägg att köpa något som i alla fall har möjlighet till AF på din kamera (dvs med motor). Om du tittar på ScandinavienPhoto begagnad, så hade de i alla fall för några dagar sedan Nikkor 40/2,8 för 1800:- ett 85/3,5VR för lite över 3000:- och Tamron 90/2,8 för runt 3000:-. Du har då också 6mån garanti ocvh kan testa innan köp i den butik som ligger närmast dig. Och ja det funkar ganska bra att ta makro med AF, fastän jag ofta gör en fininställning mauellt.. Men jag har flygande insekter som jag faktiskt har tagit med AF, så visst går det. Dessa objektiv kan du också använda till annat än makro.

Det finns väl inte mångaobjektiv som inte har AF, eller ?
Trådskaparen har en Canon vad jag förstår, och jag skulle föreslå ett Canon 100mm/2.8 macro:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417

Canons 60mm macro har EFS-fattning, och jag tror att det har en smalare eftermarknad om du vill sälja det senare.

Ett begagnat 100mm kan man nog få för ca 3000kr, och vill du ha nya varianten med IS så ligger ett begat på ca 6000kr.
Något av dessa skulle jag satsa på.

M.V.H

/Tobias
 
Men för 4000 kr får en ny Sigma 70 med garanti som är skarpare, vinjetternas mindre, är mindre, väger mindre.
Nackdelen gentemot Canons 100 är att Sigman är högljudd och slöare att fokusera om man nu skulle få för sig att fota annat än porträtt, makro odyl.
Sen för de som älskar originaldelar så står det ju Canon på objektivet.



/Stefan R. Nilsson
 
Det finns väl inte mångaobjektiv som inte har AF, eller ?
Trådskaparen har en Canon vad jag förstår, och jag skulle föreslå ett Canon 100mm/2.8 macro:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=417

Canons 60mm macro har EFS-fattning, och jag tror att det har en smalare eftermarknad om du vill sälja det senare.

Ett begagnat 100mm kan man nog få för ca 3000kr, och vill du ha nya varianten med IS så ligger ett begat på ca 6000kr.
Något av dessa skulle jag satsa på.

M.V.H

/Tobias

Glöm helt mitt inlägg, det fanns en tidigare tråd med precis samma fråga som gällde en Nikon D40, jag trodde att jag var i den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.