Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpråd laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

carinlinnea

Aktiv medlem
Jag behöver akut köpråd för en laptop, PC, då mina program är för PC och jag inte har råd att köpa nya för Mac. Skärmen behöver inte vara 17" då jag har tänkt köpa mig en stationär skärm, typ Eizo, Självklart ska datorn klara bildbehandling. Ser fram emot fina tips!

Hej Carin! Köpte själv en laptop för ffa bildbehandling nyligen och letade länge innan valet föll på ASUS N53J med HD-upplöst bildskärm 15.6 tum. Har ingen sep. bildskärm utan prioriterar att kunna ta med datorn runt. Och bildskärmen på denna ASUS är grymt bra - och jag är nöjd med resten av prestandan också. Lite dyrare än det du skriver men om du ska köpa sep. skärm till utöver det pris du nämner så kanske det kan vara intressant... Och måste du inte köpa omgående så vänta och kolla lite på prissänkningarna som brukar komma runt jul!

Lycka till!
Rika

En sak som slår mig när man tittar runt på laptop är att upplösningen 1366x768 verkar vara mer eller mindre standard på många, även med litet större skärmar. För bildbehandling tycker jag inte att det räcker. Verktygsfält och annat runt bilden tar för mycket utrymme, mindre blir kvar till själva bilden.
Asus'en som var på tal tidigare i tråden har mycket bra upplösning.

Minne är en annan sak att fundera på. 4GB kan vara knappt med Windows 7, datorn segar ner ganska snabbt efter ett antal bilder, det löser man lätt genom att starta om men är en sak att ta hänsyn till.

/FW

tack för tipset, det lät som en bra burk. Ja, prissänkningar kan vara värda att vänta på, får se vad som dyker upp!
Ingen idé att vänta, då får du vänta i evigheter för det komme nytt varje vecka. Nedanstående två Acermaskiner med i5 460 och 13.3" resp. 15.6" LED-skärmar verkar sjukt prisvärda. Har inte klämt och känt på dem i verkligheten men de är väl lika bra som något annat. Båda fanns med på listan jag skickade tidigare.

http://www.inet.se/artikel/1969618/acer-aspire-5742g
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610602

Det kan bli en MSI med samma egenskaper som nämnda datorer ovan. Har fått erbjudande om en för 6400 plus moms.

ProcessorIntel ® Core™ i5 450M Processorhastighet 2.66
GHz OperativsystemWindows
7 Premium 64bit Minne4 GB Minnestyp DDR3 Hårddisk 500GB Hårddisktyp SATA
5400 rpm Skärm 15.6'' Skärmtyp 1366x768 HD LED Glare Grafikkortn Vidia G310M
1GB Optisk enhet DVD/RW SMWLAN 802.11 b/g/n Webbkamera Ja, 1.3
Megapixel Pekdon Touchpad

Nån som har nåt negativt om MSI?

Det kan bli en MSI med samma egenskaper som nämnda datorer ovan. Har fått erbjudande om en för 6400 plus moms.

ProcessorIntel ® Core™ i5 450M Processorhastighet 2.66
GHz OperativsystemWindows
7 Premium 64bit Minne4 GB Minnestyp DDR3 Hårddisk 500GB Hårddisktyp SATA
5400 rpm Skärm 15.6'' Skärmtyp 1366x768 HD LED Glare Grafikkortn Vidia G310M
1GB Optisk enhet DVD/RW SMWLAN 802.11 b/g/n Webbkamera Ja, 1.3
Megapixel Pekdon Touchpad

Nån som har nåt negativt om MSI?

Hej Carin. I mitt tidigare svar skrev jag bl a om upplösningen på skärmen och på denna har du just den, relativt, låga, upplösningen. Fundera en gång till är mitt råd.

Jag har en liten laptop med 11,6" skärm med den upplösningen och det är bara i nödfall jag redigerar bilder på den. Ett annat problem är att grafikkortets maximala upplösning inte räcker till för min externa skärm heller, bilden fyller helt enkelt inte hela skärmen. En sak till jag kommer att tänka på är blanka respektive matta skärmar. Det är nog en smaksak men en blank skärm är helt hopplös ute, inte för att någon skärm funkar bra men den blanka blir full av spegelbilder/reflexer från omgivningen.

/FW

Intel i5 450 är på 2.4 GHz och inte 2.66, alla processorer går att överklocka till högre hastighet men en dyrare processor går att överklocka mer. Om du jämför din MSI med de två Acer maskinerna:

MSI 15.6", i5-450 2.40GHz, 310M (73 GFLOPs), 500GB HD, 6.312 kr + m
Acer 15.6", i5-460 2.53GHz, GT420M (192 GFLOPs), 750GB HD, 6.392kr + m
Acer 13.3", i5-460 2.53GHz, HD5650 (400 GFLOPs), 500GB HD, 5.996kr + m

Summering av skillnader:
Acer har en snabbare/dyrare i5 processor
Acer har bättre grafik, fler GFLOPs (Giga FLoating point OPerations per sec.)
Acer 15.6" har störst hårddisk (dock är alla diskar rätt slöa)
Acer 13.3" har snabbast grafik, bra när du kopplar till extern skärm

Om MSI eller Acer är snyggare/bättre har jag ingen åsikt om.

Butikslänkar:
http://www.webhallen.com/hardvara/1..._i5_450m-4gb-500gb-15.6_led-gf_g310m-win_7_hp
http://www.inet.se/artikel/1969618/acer-aspire-5742g
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610602#extra

Senast ändrad:
Hej Carin. I mitt tidigare svar skrev jag bl a om upplösningen på skärmen och på denna har du just den, relativt, låga, upplösningen. Fundera en gång till är mitt råd.

Jag har en liten laptop med 11,6" skärm med den upplösningen och det är bara i nödfall jag redigerar bilder på den. Ett annat problem är att grafikkortets maximala upplösning inte räcker till för min externa skärm heller, bilden fyller helt enkelt inte hela skärmen.
/FW
Frode,
Trådskaparen skrev redan i inlägg #1 "Skärmen behöver inte vara 17" då jag har tänkt köpa mig en stationär skärm, typ Eizo, Självklart ska datorn klara bildbehandling. Ser fram emot fina tips!" Hon kommer alltså att driva en stor/bra extern skärm från sin laptop. Därför har vi tittat på datorer med bra grafikprocessor. Kolla specen på Mobility Radeon HD5650 GPU så hajjar du att den pallar att driva en fet extern skärm. http://www.amd.com/uk/products/notebook/graphics/ati-mobility-hd-5700/Pages/hd-5650-specs.aspx

Dessutom pratar vi om 13.3" resp 15.6" inbyggda skärmar och inte 11.6" som du refererar till ovan.

Senast ändrad:
Frode,
Trådskaparen skrev redan i inlägg #1 "Skärmen behöver inte vara 17" då jag har tänkt köpa mig en stationär skärm, typ Eizo, Självklart ska datorn klara bildbehandling. Ser fram emot fina tips!" Hon kommer alltså att driva en stor/bra extern skärm från sin laptop. Därför har vi tittat på datorer med bra grafikprocessor. Kolla specen på Mobility Radeon HD5650 GPU så hajjar du att den pallar att driva en fet extern skärm. http://www.amd.com/uk/products/notebook/graphics/ati-mobility-hd-5700/Pages/hd-5650-specs.aspx

Dessutom pratar vi om 13.3" resp 15,6" inbyggda skärmar och inte 11.6" som du refererar till ovan.

Jag vill bara göra trådskaparen uppmärksam på att de allra flesta laptops idag av någon underlig anledning, förmodligen att hålla priset nere, har väldigt låg upplösning, även de med 15,4" skärmar. Det gäller att kolla att grafikkortet verkligen klarar den upplösningen som den externa skärmen kräver. Att jag tog min lilla dator som exempel var bara för att förtydliga, fullt medveten om att hon inte söker en sådan. Specarna du hänvisar till räcker nog gott och väl :) /FW

Jag har kollat och har fått det till att Acern har samma upplösning

"Hands-On With Asus N53J, a 15-inch Multimedia Notebook for $999 (...) the 15.6-inch screen has the standard 1366 x 768-pixel resolution" men det är kanske nåt jag inte har hajjat här?

Jag har kollat och har fått det till att Acern har samma upplösning

"Hands-On With Asus N53J, a 15-inch Multimedia Notebook for $999 (...) the 15.6-inch screen has the standard 1366 x 768-pixel resolution" men det är kanske nåt jag inte har hajjat här?

Den upplösningen gäller när du kör på laptopens egen skärm och det är den jag inte tycker räcker. Kopplar du till en extern skärm får du mycket högre upplösning på den externa.

/FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar