FlyerOne
Aktiv medlem
Ja, skam vore det ju annars! D60 är en väldigt strippad kamera jämfört med A200, och borde enligt min mening inte kosta mer än kanske hälften (kolla t.ex. AnandTechs test igen). Den allvarligaste bristen med D40/D40x/D60-serien är förstås att de saknar AF-motor i huset. Detta kommer som en mycket obehaglig överraskning den dag man tänker börja att komplettera sin utrustning med ytterligare objektiv. Då finns det endast ett fåtal prisbilliga objektiv att välja på ifall man vill ha autofokus (och dessa kameror är ganska hopplösa att jobba manuellt med - det är de inte konstruerade för). Och möjligheten att skaffa sig objektiv med bättre kvalitet till måttligt pris genom att köpa begagnat är också stängd - man tappar normalt AF även här.Jag betalar mindre för en D60 med 18-55 än en A200 med 18-70 ~ 400kr
Så prismässigt ligger D60 bättre till, ...
Ifall du kommer att bestämma dig för Nikon, så rekommenderar jag därför att du väljer vilket hus som helst FÖRUTOM något av dessa tre. Tyvärr lär detta komma att bli dyrare - det innebär från D90 och upp. Begagnat kanske du kan hitta en D80 till humant pris. Mycket bättre än Nikons instegsserie (har inte dessas alla begränsningar).
När det gäller A200 är det precis tvärtom. Det finns över 300 olika objektiv att välja på ifall man vill köpa begagnat, vilka samtliga har AF. Utöver detta får man dessutom AntiSkak med alla dessa objektiv.
Således - ifall man sätter kravet att de extra objektiv man vill ha samtliga ska ge AutoFokus, AntiSkak samt fungerande Autoexponering (mycket rimliga krav!) så har man till Minolta och Sony-kamerorna tillgång till marknadens absolut största objektivutbud - väldigt mycket större än till Nikon, Canon eller någon annan.
Och även en fattiglapp (som t.ex. jag) har råd att bygga upp en objektivväska med 8-10 st begagnade mycket fina objektiv (samtliga med AutoFokus, AntiSkak samt Autoexponering förstås) till Minolta/Sony för en mycket rimlig penning. Att göra detsamma till Nikon eller Canon skulle kosta en smärre förmögenhet!
Det är faktiskt inte helt rätt. D60 är möjligen enklare än A200 så länge du INTE gör något utöver det allra enklaste. Men så fort du ska göra något lite utöver detta, så blir A200 genast enklare och mycket snabbare att arbeta med. Anledningen är att A200 är försedd med knappar för direktåtkomst av alla väsentliga funktioner, medan man på D60 måste dyka ner och gräva bland alla menyer, vilket ofta är mycket frustrerande. För vem kan i huvudet komma ihåg precis var någonstans allting ligger? Ytterst få, skulle jag säga!...
frågan är ju om A200 är enkel och inte har några knöliga menyer, funktioner mm.
Eftersom D60 är avskalad så borde den ju vara enklare, rätta mig om jag har fel men inga märkeskrig tack!
Senast ändrad: