Ska köpa en ny kamera nu när skatten kommer och var nere på M**** M****
Och kände lite på olika kameror och fastnade för Nikon D60 för den låg bra i handen..
...
Om du tittar i specifikationerna till Tamron AF DI II 55-200/4-5 och Sigma 70-300/4-5,6 DG MACRO i länkarna du hänvisar till, så ser du att där står:
Passar produkterna: Alla Nikon digitala systemkameror (även Fujifilm)
MEN!
Endast manuell fokus för D40/D40x/D60
Dvs dessa båda objektiv är helt olämpliga till det kamerahus du har valt - att autofokusen faller ifrån är ett så stort handikapp att detta definitivt får anses vara en "deal breaker". Dessa kameror är dessutom tämligen hopplösa att försöka fokusera manuellt med - de är inte konstruerade med tanke på detta.
Den NYA versionen av Tamron AF 70-300/4-5,6 DI klarar däremot att ge AF även till D60. Det finns även ett nytt (men betydligt dyrare) Sigma 70-300 mm som också klarar AF till D60.
I mitt tycke har Nikon gjort en väldigt ful sak när det gäller deras D40/D40x/D60-serie - de har skippat fokusmotorn i dessa kamerahus, trots att detta innebär att det bara finns ett fåtal billigare objektiv att välja på, ifall man inte vill tappa möjligheten till AF. Vill man ha AF (mycket få kör huvudsakligen med manuell fokus nuförtiden) så blir det snabbt MYCKET dyrt.
Ifall du vill köra med Nikon föreslår jag därför att du tittar på något av deras andra kamerahus (som tyvärr blir betydligt dyrare). Vill du hålla ner priset till instegskameranivå, så får du åka till MM igen och kolla de andra märkena.
Av de fem huvudaktörerna på marknaden har Nikon och Canon de mest avskalade och strippade instegsmodellerna. De ger alltså MINST kamera för pengarna. Olympus, Pentax ger klart mer, och Sony mest (som läget är just nu, och dessa lite olika inriktningar verkar knappast komma att nämnvärt ändra sig inom överskådlig tid).
Jag antar att du har upptäckt att Canons instegsmodeller har det sämsta greppet, men kände du på Sony A200? Den har det klart bästa greppet av marknadens samtliga instegskameror. Kollas enklast genom att hålla kameran en bit ut med enbart höger hand. Canons grepp känns väldigt obekvämt och ostadigt (för de flesta händer i alla fall), medan A200 sitter som gjuten i handen. Dessutom har den AntiSkak i kamerahuset (vilket f.ö. också alla nyare Pentax och de flesta Olympus-husen har), vilket innebär att SAMTLIGA objektiv som går att montera på ett Minolta/Sony-hus (dvs som har Alpha-fattning) automatiskt får AS-funktionen. Det finns över 300 olika nya och begagnade Sony och Minolta-objektiv (samt Tamron, Sigma, Tokina etc.) att välja på. Ifall man vill ha objektiv som ger såväl autofokus, antiskak och inget krångel med exponeringsmätningen, så finns det faktiskt inget annat system som kommer ens i närheten av detta stora objektivurval.
A200 är den minst strippade instegskameran på marknaden. Den har en hel del som man annars finner bara hos de dyraste kamerahusen. Efter yen-ökningen kostar den tydligen cirka 6.000 kr inkl. moms på de flesta ställen, men senast jag var på MM gick den fortfarande att få för 4.500 kr inkl 18-70 mm kitobjektivet.
Bäst att jag slutar här, för att undvika att starta ett märkeskrig. Vem som helst kan självfallet föreslå andra val - men, PLEASE! Ta bara upp vad som är relevant för trådskaparen! Det är INTE AV NÅGOT SOM HELST INTRESSE för trådskaparen att få höra att det märke man själv har valt med automatik alltid är det bästa även för honom. Det är INTE så att den som står i begrepp att välja system är bäst betjänt av att bli attackerad av en skock fundamentalister, som betraktar alla som inte använder just deras eget kameramärke som lägre stående ohyra, som fiender sprungna ur slemmigt avfall och vilka därför till varje pris måste bekämpas, beljugas och svartmålas!
Edit: Detta var givetvis inte på något sätt föranlett av ditt inlägg, Allemyr!
Själv äger jag/har jag genom åren ägt kameror från ett 30-tal olika tillverkare, så jag lär väl knappast tillhöra de fullständigt märkesblinda, och borde kunna ha förutsättningar för att se förtjänster även hos de system jag själv väljer att för tillfället inte använda...