ANNONS
Annons

Köpråd, hjälp mig =)

Produkter
(logga in för att koppla)

chilla

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska äntligen köpa mig en digital systemkamera, som jag har längtat ! Är nybörjare på det här men har alltid haft en kärlek till fotografi/konst

Har då börjat läst en massa, det är så jäkla mycket att ta in men tar lite i taget, finns så otroligt mycket information!

Skulle behöva lite råd !

Jag har bestämt mig för att det blir en canon, har dock inte bestämt mig för om jag ska ha en 500 d eller 550 d

Om jag nu har förstått det rätt så är kit objektiven inte så mycket att ha, så då tänkte jag bara köpa själva kamerahuset, och ett annat objektiv

Vad behöver jag i så fall, ett normalzoom av det bättre slaget?
Tips? Förslag? Pris ?

Jag hade till att börja med tänkt läggga ut kring ca 10 000 kr för kamera och obejktiv
(INTE väska å minneskort mmmm inräknat)

Tacksam för svar =)
Anna

Ett fast 50mm är väl alltid bra att ha! Visst är det ett plastigt och kanske inte så välbyggt objektiv, men det presterar riktigt bra till ett enormt lågt pris (runt 1000:)

Polarn' har ett Tamron 17-50/2,8 och den är faktiskt helt ok. Blåser kitgluggarna av banan.

Bättre skärpa, fast 2.8, mer raktecknande. Och skönt att jobba med också.
.T

Om jag nu har förstått det rätt så är kit objektiven inte så mycket att ha, så då tänkte jag bara köpa själva kamerahuset, och ett annat objektiv.
Nja, jag skulle nog vilja påstå att kitzoomen (18-55 IS) är det mest prisvärda objektiv du kan hitta. I paketpris brukar det bara kosta 600-700 kr och det är oslagbart. Objektivet är inte alls dåligt, även om det givetvis finns bättre.

Nu kan jag inte Canon så jag hasplar ur mig lite allmänna kommentarer i stället.
Den första frågan Du ska ställa Dig är naturligtvis: "Vad ska jag ha kameran till?"
Ska Du fota natur, fåglar eller inseklter? Porträtt?
Dessa "kräver" lite olika gluggar.
Kitobjektiv brukar vara "ok" men inte "superkrispiga" så frågan är ju vad Dina krav är?

Ett tips är att börja enkelt och sedan uppgradera efter hand Du märker att behoven uppstår.

Det är alltid roligt att bygga upp från början :)
Lycka till trots att Du valde "fel" system ;)

/Peter (nikonholist)

Jag vill fotografera det mesta, natur, människor och inte direkt insekter men gärna andra små små saker som finns i naturen. Så jag är ju helt med på att jag behöver olika objektiv, så småningom !

Det jag bara läst men också hört är att köper man ett kitobjektiv så vill man rätt snart ha ett annat, så jag vet inte men det känns som att man lägger ut pengar i "onödan" på nåt vis om man vill ha ett annat nästan på direkten. Så då tänkte jag att det är lika bara att köpa nåt som är relativt bra direkt.

eller så är det jag som är löjlig ;)

tamron objektivet hade förövrigt ett bra pris tycker jag !

Visst kan det vara skönt att bygga upp ett system från "början"..
Canon har jag valt då mina systrar har märket och för att vi så småningom kan låna objektiv av varandra (de har bara vanliga kit än så länge) ;)

Så ja, jag vet inte om jag är nå klokare, det bara susar i skallen på vad å hur jag ska göra å köpa =)

Billigast är att beställa från Holland via www.cameranu.nl eller www.camera.nl. Där får du t.ex. en EOS 550D + EF-S 18-55IS kitobjektiv för 5950kr, sälj sedan objektivet oanvänt på fotosidan för 750kr så har du betalat 5200kr för ditt kamerahus. Nu har du 4800kr kvar i din budget att köpa objektiv för.

EF-S 15-85IS är ett jättebra objektiv, skarpt och med bra omfång som täcker det mesta, snabb och tyst AF, inte så ljusstarkt kanske men med bra bildstabilisering och kostar 5075kr i Holland. Nästan inom budget.

Tamron 17-50/2.8 är en skarp och bra normalzoom som är ljusstark men saknar snabb AF och bildstabilisering, kostar 3075kr. Gott och väl inom budget.

Vill du ha fasta objektiv kan du t.ex. köpa EF 50/1.8 för 1000kr och EF 100/2 för 3750kr, båda är mycket skarpa och ljusstarka men du har inget objektiv för vidvinkel. Alternativet kan vara att behålla kitobjektivet EF-S 18-55IS och använda det som ditt vidvinkelobjektiv mellan 18 och 35mm. Nästan inom budget.

Polarn' har ett Tamron 17-50/2,8 och den är faktiskt helt ok. Blåser kitgluggarna av banan.

Så brukar man ju säga, men det finns inga fakta som underbygger detta. Bättre? Säkert. Men "blåser av banan"? Knappast.

Köp en paketglugg till ditt kamerahus och fundera sedan på vad du behöver! Canon 18-55IS är riktigt bra optik! 55-250 IS är inte dum den heller. Finns i paket till mycket bra pris.

Per.

Inte säker på att det är så lätt att sälja 18-55 IS för 750 kr. Finns sedan länge flera stycken utannonserade här på FS, några för 600 kr.

Må så vara, men eftersom det bara kostar 178kr extra vid samtidig beställning av 550D är det värt att köpa oavsett om man har för avsikt att använda det eller ej.

Så brukar man ju säga, men det finns inga fakta som underbygger detta. Bättre? Säkert. Men "blåser av banan"? Knappast.

Köp en paketglugg till ditt kamerahus och fundera sedan på vad du behöver! Canon 18-55IS är riktigt bra optik! 55-250 IS är inte dum den heller. Finns i paket till mycket bra pris.

Per.

Det jag tycker att den blåser den av banan med är att den är rakare, och mycket skarpare, testbilder på en tavla visade hur det föll av osv.

Men såklart så är det också flera hundra procents skillnad i pris också.
.T

Kitobjektiven håller ofta bättre klass än sitt rykte, men.... Skärpan och den optiska kvaliteten är inte allt. Ljusstyrka (dvs möjlighet till kortare skärpedjup) är minst lika viktigt för många, åtminstone för mig. Med ett ljusstarkt objektiv minskar risken att man blir tvungen till att använda onödigt långa slutartider, onödigt högt iso eller tvingas till att använda blixt. Alltså ljusstarka objektiv ger möjlighet till dels bättre skärpa genom kortare slutartider och mindre brus, kortare skärpedjup och gör det lättare att fånga det naturliga ljuset. En bra ritktbar blixt behövs förstås ändå ibland, men inte lika ofta som då man fotograferar med kitobjektiv eller motsvarande objektiv med blygsamt ljusinsläpp.

Jag rekommenderar att köra på en Sigma eller Tamron 18-50/2,8 eller nåt ditåt. Det ger bättre ljusstyrka än kitobjektiven men även den flexibilitet som en zoom ger. Med fasta objektiv får man bättre ljusstyrka men då behöver man en uppsättning olika för att klara olika bildsituationer och det kanske man inte är beredd på att skaffa direkt i början.

Av Sigma och Tamron skulle jag välja Sigma. Jag gillar Sigmas byggkvalitet mer än Tamrons och fokuseringen är generellt snabbare. Risken för felfokus är tyvärr större men sånt kan man få korrigerat utan extra kostnad om man råkar ut för det.

Ett objektiv jag varit lite sugen på är Sigmas 17-70/2,8-4 DC OS HSM. Det är ett steg (dubbelt) ljusstarkare än kitobjektiven och har lite mer zoomomfång än 17-50/2,8 zoomarna, men det på bekostnad av ljusstyrkan i teleläget. Kostar tyvärr också lite men saknar motsvarighet på marknaden.

En sak att tänka på är att dessa 2,8-zoomar väger avsevärt mer än kitzoomarna, och för bekvämlighetens skull kan man vilja ha ett batterigrepp på då man fotograferar med dessa. Det gör kameran lite tyngre och större men åtminstone enligt mig också mycket stabilare och skönare att hålla i, speciellt med tunga objektiv.

Dina systrar som fotograferar med kitobjektiv låter kloka :) Köp kameran med kitobjektiv och komplettera med ett fast ljusstarkt objektiv för de tillfällen du vill ha extra kort skärpedjup. Kitobjektiven är små, har helt godkända prestanda och kostar nästan inget i paket med kameran. På detta vis får du lite av det bästa av båda världar, möjlighet till kortare skärpedjup än med de 2,8-zoomar som diskuteras, toppenbra optiska prestanda (men se länken nedan) och det ryms inom din budget. Sedan kan du komplettera med en 55-250 om du känner behov, och du får väl i så fall nästan in den i samma budget också. Men denna och kitgluggen kanske går att hitta i något prisvärt paket?

Lite tänkvärt om skärpa: http://www.kenrockwell.com/tech/lens-sharpness.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar