Annons

Köpråd gällande kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

sittbulle

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har blivit intresserad av foto och skulle gärna vilja ha en del råd ang mitt första köp av systemkamera.
Jag vet att jag vill ha en kamera att växa med som jag inte behöver byta ut efter ett par år. Modellerna jag har tittat på är:
Sony 550
Pentax kx
Nikon D5000
Självklart finns det mycket för och nackdelar med alla modellerna men jag skulle gärna vilja ta era råd som har fotat ett tag.
Sonys 550 har jag inte fått hålla i ännu men de andra två har jag både klämt på och testat.
Kx har en galet bra skärpa även på lite högre iso, den känns bra i handen.
5000 har vinklings bar skärm vilket jag kan tycka är bra vid makro foto som jag tror jag kommer att fota en del dock lite dyrare.
Vore jätte glad om ni kunde hjälpa mig lite på vägen!
Hälsningar Sittbulle "Martin"

I långa loppet förmodar jag att du, precis som alla andra, kommer att lägga 80% av investeringen på objektiv och 20% på kamerahuset. Därför är det smart att fundera på vilka objektiv som du kan tänkas vilja ha, vilka alternativ som finns, vad de kostar nya, och om du kan tänka dig att köpa beg, vad de kostar och hur stort utbudet är.

Få "växer" med sitt kamerahus i mer än 1-2 år innan något annan modell (förhoppningsvis från samma tillverkare) lockar. Objektiven däremot kan du leva med i 10-20 år om du väljer erkänt bra objektiv.

Skit samma om tillverkare x har det "hetaste" huset idag om objektivurvalet är begränsat. Imorgon är någon annan tillverkares hus hetast.

Senast ändrad:
Det var någon smart typ som sa att man bör köpa samma märke som sina kompisar/familj, och det är ju ett bra ställe att börja på så man enklare lär sig och har lite objektiv att låna innan man köper för mycket.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto