Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd första FF kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Har fotat ett tag med m43 systemet nu. Har dock blivit sugen på att testa en fullformat för att se vad jag missar. Främst har väl tankarna gått åt sonys a7 modeller eller Canons 5d mark 2 eller 3 men är öppen för förslag på andra hus också. Som ni ser har jag ej heller riktigt valt budget heller utan antingen sparar jag nog ett tag och lägger en större peng eller så köper jag ett hus ganska omgående som är lite billigare. Jag gillar att fota det mesta så vill ha en kamera som är ganska så allround. Film är inget som intresserar mig för tillfället. Funktioner som jag skulle uppskatta är dock högupplöst touchscreen och möjlighet att synca till telefonen och använda den för att ändra inställningar samt som utlösare vid långa exponeringar osv. då jag vant mig vid det från m43.

Tilläggas bör kanske att jag kan tänkas köpa begagnat också.

Tar tacksamt emot all input som kan göra valet lättare.

Mvh / Johan
 
Har fotat ett tag med m43 systemet nu. Har dock blivit sugen på att testa en fullformat för att se vad jag missar. Främst har väl tankarna gått åt sonys a7 modeller eller Canons 5d mark 2 eller 3 men är öppen för förslag på andra hus också. Som ni ser har jag ej heller riktigt valt budget heller utan antingen sparar jag nog ett tag och lägger en större peng eller så köper jag ett hus ganska omgående som är lite billigare. Jag gillar att fota det mesta så vill ha en kamera som är ganska så allround. Film är inget som intresserar mig för tillfället. Funktioner som jag skulle uppskatta är dock högupplöst touchscreen och möjlighet att synca till telefonen och använda den för att ändra inställningar samt som utlösare vid långa exponeringar osv. då jag vant mig vid det från m43.

Tilläggas bör kanske att jag kan tänkas köpa begagnat också.

Tar tacksamt emot all input som kan göra valet lättare.

Mvh / Johan


Hej Johan,
jag var i din situation för ett år sedan. För mig var dock bildkvalitéten prio 1. Valet föll till slut på en begagnad Nikon D800 och jag är extremt nöjd!
För ca 12.000:- får du denna underbara kamera med en fantastisk sensor. Den saknar dock de egenskaper du skriver, dvs högupplöst touchskärm och inbyggd Wi-fi.
Peter
 
Om jag klickar i att kameran ska ha en småbildsensor, WiFi och pekskärm på prisjakt.nu så får jag inga träffar, så det ser inte ut som att det finns en kamera som uppfyllar alla dina krav.

(Prisjakt är dock inte alltid helt uppdaterat.)
 
Slopar man kravet på touchskärm, så kommer de sex Sony A7-modellerna upp, men inga andra. Duger någon av dessa sex?
 
Nikon D750 förefaller ha det du efterfrågar, utom touchskärm. Men den är vinklingsbar.
Att styra kameran från sin mobil fungerar till en viss del, men det är ännu så länge inte många funktioner som fungerar den vägen, app-tillverkarna har mycket att göra där.
Fjärrutlösare finns ir, kostar 200 kr.
 
Slopar man kravet på touchskärm, så kommer de sex Sony A7-modellerna upp, men inga andra. Duger någon av dessa sex?

Du måste ha slagit på något mer filter. Tillverkare: Sony, e!ler Typ av kamera: Spegellös, kanske?

Jag får upp även Nikon D750 och Canon EOS 6D, förutom Sony A7- kamerorna.
 
Tar tacksamt emot all input som kan göra valet lättare.

Mvh / Johan

Här har du min input :

Du kommer ångra dig. Kameran kommer bara bli liggande hemma för den är så stor och tung. Dessutom försvinner det roliga med att fotografera när folk stirrar ilsket på en så fort man greppar och för en så stor kamera till ögat. De verkar tro att det är en bazooka eller nåt.. Åh sen alla agressiva människor (9 ggr av 10 män) som tänker bli "veckans hjälte" och ska ifrågasätta varför man fotograferar som om man vore nån slags terrorist..

Nej fortsätt du med m43-systemet. Det omtalade korta skärpedjupet fungerar inte på digitalt, det ser ändå lika platt ut, även på fullformat.

Haha, fy f*n vad jag är bitter :)
 
Varför vill man ha touch-skärm? Känns inte prioriterat.

Jag skulle kolla på Canon och Nikon först, deras system. Jag skulle inte rekommendera spegellöst, helt enkelt för att jag ser inget syfte med det. Du kan inte ens titta i sökaren utan att kameran käkar batteri, knappast något som gynnar fotandet.

Jag skulle för den delen heller inte vilja ha en mindre kamera (jag kör Nikon D800 bland annat). Varför? En liten kamera betyder att du har färre dedicerade knappar, och det blir därför mer som en kompaktkamera, du måste in i menyerna och greja så fort du ska göra något, inte heller det något som gynnar fotandet. (då kan jag förstå att man vill ha touch) Men köper du en riktig kamera så slipper du flippa med menyer hela tiden.

Du är inte intresserad av film.... än. Så en bra filmfunktion är ett +, men oavsett kamera så får du nog en helt okej filmfunktion för ditt behov.

En liten spegelfri är för mig en kompromiss, den är varken tillräckligt liten för fickan, eller tillräckligt stor för att ge alla fördelar med en riktig spegel-system. Därför har jag en riktigt systemkamera och en Sony rx 100 IV i fickan.

Mitt tips är att då går in och känner på både Nikon och Canons systemkameror. De har dessutom mest tillval, optik mm samt bättre andrahandsvärde. Och du slipper ha fickan full av extra batterier.
 
Varför vill man ha touch-skärm? Känns inte prioriterat.
Trådskaparen tycks vilja ha det, och jag kan nog hålla med. Det är lättare att göra inställningar på skärmen om det är en pekskärm. Om man t.ex. ska använda kamerans WiFi mycket så kan det ibland bli en hel del konfigurerering och då är det bekvämt att kunna peka direkt på skärmen istället för att fippla med knappar och rattar.

Tyvärr verkar kameratillverkarna anse att pekskärm är något som hör till kameror i de lägre segmenten. Det finns ju inte direkt gott om pekskärmsförsedda kameror i de högre segmenten.

Någon småbildskamera med pekskärm tycks dock inte finnas (åtminstone enligt Prisjakt) så det kravet får nog TS släppa.
 
D5500 är det närmsta jag kan komma att tänka på ingen fullformatare dock. Sen är ju frågan vad den skärmen egentligen ger. Om jag vore i din sits hade jag satsat på ett mindre spegellöst system typ Fujifilm. spegelreflex ser ju inte ut att finnas kvar i samma grad i mitt tycke om några år. Angående sonys A7 så är ju kamera suverän. Men objektiven är löjligt dyra, det få som finns. Det man eventuellt förlorar med mindre sensor är skärpedjup. Angående film har jag ingen koll. Men om jag skulle köra video så skulle jag nog satsat på just en videokamera och ingen kamera som är i första led utformad för stillbild. Sök lite på nätet det finns massor som gått från deras D810 och Nikons motsvarighet till just Fuji. Både amatörer och Proffs. Det viktigaste måste ju ändå vara hur man själv kommer överens med systemet. Rätta mig om jag har fel :)
 
Fujifilm har ingen småbildskamera, vilket ju är vad TS frågar efter.

Sonys A7-kameror finns numera i sex varianter, med en faktor 3-4 i pris mellan den billigaste och den dyraste, så man bör nog läsa på lite och se vilken som passar bäst.

Förutom A7-kamerorna är det som sagt bara Nikon D750 och Canon EOS 6D som har WiFi inbyggt. Det finns småbildskameror som har WiFi som löst tillbehör, men det är i allmänhet sämre ur bekvämlighetssynpunkt.
 
Varför inte kika på en beg Canon EOS 6D för runt 10.000 kr se till att det är den modellen MED Wi-fi eftersom den finns både med ovh utan wi-fi.
 
En begagnad EOS 6D utan WiFi ska nog snarare kosta nånstans runt 6-7 tusen, men en sån är väl inte aktuell för TS med tanke på kraven/önskemålen i första inlägget.
 
Du måste ha slagit på något mer filter. Tillverkare: Sony, e!ler Typ av kamera: Spegellös, kanske?

Jag får upp även Nikon D750 och Canon EOS 6D, förutom Sony A7- kamerorna.
Helt korrekt analyserat, PMD! Att anstränga sig för att försöka förstå anser jag vara en av människans allra främsta egenskaper (obehagligt nog går utvecklingen speciellt här på nätet snabbt åt rakt motsatt håll).

När jag skrev mitt inlägg,kl 05:45 på morgonen utan att ha lyckats sova någonting alls dessförinnan, så är vl förutsättningarn för att vara 100 % fokuserad inte jättestora ...

Hade fortfarande Windows-fönstret öppet nu, och jag hade felaktigt knappat in filtret "Mirrorless". När jag klickade bort detta så kom mycket riktigt även D750 och EOS 6D upp.

Får väl också skylla lite på att jag har väldigt ringa erfarenhet av att använda Köpguiden på Prisjakt.nu. Senast var för några år sedan, och då var kvaliteten inte tillräcklig för att jag skulle tycka det vara lönt att fortsätta använda den - hittade felaktiga funktioner för någon/några kameror, och saknade för andra.

Ifall de inte har skärpt sig sedan dess, vilket de förstås bör ha gjort, så kan det ju t.o.m. finnas fler FF-kameror med WiFi ute... Fast jag tror dock att de är noggrannare nu, i varje fall när det gäller systemkameror.

Nåväl, jag kan inte påminna mig att ha sett någon "bättre" kamera med touchskärm. Själv gillar jag den inte alls, den blir fort kladdig och svårare att se pga fler reflexer i fettbeläggningen. Jag vet ingen som gillar fettbeläggning på sina objektivs linsytor! :)

Till sist, det finns ju alternativa metoder att lösa detta problem. T.ex. i Sonys kameror, där man först har en (inställbar) Fn-snabbmeny, sedan (vanligen) en QuickNavi-meny, och därefter en konfigurerbarhet som jag inte sett att någon annan komma i närheten av. Som att man kan välja mellan över 60 olika funktioner för att tilldela de olika konfigurerbara knapparna. T.o.m. den lilla RX100 III som jag skafffade mig nyligen! OK, där finns bara ca 40 val.
 
Hade helt missat att någon svarat här alls. Jag ska läsa igenom allas kommentarer under dagen. Men jag ser redan nu att det såklart finns mycket och starka åsikter om det här. Eftersom jag är relativt ny inom fotografering så vet jag ännu inte riktigt vilket format som är rätt för mig. En FF kamera ska införskaffas för att följa med på ett par resor och fota lite hemmavid så att jag får se skillnaden från M43. Det jag skrev som önskemål gällande techlösningar är inte alls några absoluta krav. Jag förstår att en stor kamera har fler dedikerade knappar osv. Jag reser dock mycket och tanken på att släpa med sig 2kg på bara kamerahus och ett 24-70 tar ju initiellt såklart emot lite.

Jag älskar m43 men förstår ju också att det finns lite begränsningar. Kommer behålla valda delar av min utrustning där också.
 
Hade helt missat att någon svarat här alls. Jag ska läsa igenom allas kommentarer under dagen. Men jag ser redan nu att det såklart finns mycket och starka åsikter om det här. Eftersom jag är relativt ny inom fotografering så vet jag ännu inte riktigt vilket format som är rätt för mig. En FF kamera ska införskaffas för att följa med på ett par resor och fota lite hemmavid så att jag får se skillnaden från M43. Det jag skrev som önskemål gällande techlösningar är inte alls några absoluta krav. Jag förstår att en stor kamera har fler dedikerade knappar osv. Jag reser dock mycket och tanken på att släpa med sig 2kg på bara kamerahus och ett 24-70 tar ju initiellt såklart emot lite.

Jag älskar m43 men förstår ju också att det finns lite begränsningar. Kommer behålla valda delar av min utrustning där också.

Hej!

Reser du mycket så ska du tänka dig för lite. Själv köpte jag en Nikon D800 men efter några turer så såldes den. Jag har min Nikon D7100 som är lite smäckrare men ändå har alla funktioner lätt åtkomliga utan att man behöver gå in i menyn. Bildkvalitetsmässigt så är det ingen storre skillnad idag, visst, den finns där men det är ingen aha-upplevelse som manga vill ha det till. Eftersom jag mest fotar för att dokumentera mina resor så saknar jag absolut inte större sensor, tycker APS-C är ganska idealt format och med dagens kameror som D7100/D7200 finns det inte mycket att önska rent bildkvalitetsmässigt. Men måste man ha småbildsformat så finns ju D610 & D750 som är nästan lika smäckra som D7100.
MVH // Anders
 
Jag gillar min A7:a, lagom storlek och IQ. Visst Sonys objektiv är dyra men möjligheten att använda billig gammal manuell optik öppnar upp och med focus peaking är det lätt att sätta fokus om det inte måste gå extremt snabbt, går säkert att lära sig blir vass på att fokusera snabbt manuellt också för den delen. Dedikerade knappar är inget problem på denna modell, själv behöver jag aldrig in i menyn och rota. Ett batteri räcker till ungefär 400 bilder och jag brukar inte lyckas köra slut på det när jag är ute ändå har jag med ett extra och det varken väger mycket mer eller tar stor plats. Så klart de som är inkörda på en tjockkamera varken vill eller kan ser några fördelar med en spegellös dito.
 
Reser du mycket så ska du tänka dig för lite.
För resor har ju TS sitt m4/3-system. Att byta det mot ett APS-C-system med spegelreflex vore dumt ur vikt- och storlekssynpunkt, och man vinner knappast något bildkvalitetsmässigt heller (speciellt med tanke på att de båda formatens sidoförhållande är olika).

För att få en märkbar förbättring när det gäller brus och skärpedjupskontroll behöver man gå upp till småbild.
 
Hade helt missat att någon svarat här alls. Jag ska läsa igenom allas kommentarer under dagen. Men jag ser redan nu att det såklart finns mycket och starka åsikter om det här. Eftersom jag är relativt ny inom fotografering så vet jag ännu inte riktigt vilket format som är rätt för mig. En FF kamera ska införskaffas för att följa med på ett par resor och fota lite hemmavid så att jag får se skillnaden från M43. Det jag skrev som önskemål gällande techlösningar är inte alls några absoluta krav. Jag förstår att en stor kamera har fler dedikerade knappar osv. Jag reser dock mycket och tanken på att släpa med sig 2kg på bara kamerahus och ett 24-70 tar ju initiellt såklart emot lite.

Jag älskar m43 men förstår ju också att det finns lite begränsningar. Kommer behålla valda delar av min utrustning där också.

Ja egentligen så är nog begränsningarna med m43 inte så stora som du tycks tro. Det beror lite på vilka ljustyrkor som finns att köpa för de brännvidder du använder. Främsta anledningen för många när de väljer fullformat är att de vill kunna leka med korta skärpedjup men du kan få exakt samma effekt med m43 genom att välja två steg större bländaröppning. Två steg större bländaröppning innebär även att du kan använda lägre iso och därmed få lägre brus. Vad du inte kan få i med m43 är riktigt högpixliga sensorer som t.ex sonys 42mpixel sensodr som sitter i A7IIR vilket ger bättre möjligheter att göra delförstoringar, stora utskrifter, eller utnyttja de många pixlarna för bättre brusreducering.
 
Jag kommer vilja ha med min fullformat på resor även om det blir tungt. Kommer säkert släpa med en liten m43 också så kan man välja beroende på aktivitet. Jag har ännu inte hittat någon kamera som jag får någon extrem köplust på så jag kanske väntar och sparar ihop lite pengar och lär mig lite mer om foto och redigering under tiden.

Dock måste det väl finnas en del begränsningar med m43 systemet annars skulle ju fullformat inte ens vara aktuellt längre. Jag tänker typ kontrastomfång och detaljrikedom osv, är inte så duktig på fototermer men. :D

Hur som helst är jag fast besluten att testa då jag är för nyfiken för att inte göra det.

Jag kan även tänka mig att göra små enklare fotojobb senare när jag känner mig hyggligt duktig, för att finansiera min hobby.

Men som det ser ut nu tror jag kanske att jag låter det bero till våren och kämpar på med det jag har om det inte dyker upp någon väldigt bra deal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.