Här finns många olika tankeskolor om vad som är bra eller dåligt och ingen har fel.
Om vi börjar med de väldigt små kamerorna som saknar sökare helt - Nex, Pen serien (f u EP-2, eller EPL serien där det är ett dyrt tillbehör), Panasonic GF serien så måste jag säga som van spegelreflexamvändare att det aldrig ersätter en spegelreflex eller kamera med EVF sökare av följande anledningar: 1) svårt hålla stadigt utan att kunna luta mot ansiktet 2) fungerar sisådär i solljus- svårt att se 3) tycker mig ha en känsla av mer avstånd tillmotivet. Det finns de som tycker tvärtom - man kan hålla kameran långt ner och fota diskret och prata på så motivet slappnar av.
Gällande alla spegellösa kameror: de är mindre, men vad tjänar man på det i portabilitet? Om man ändå skall ha en zoom är de inga fickkameror. Det blir ändå en kameraväska, bara mindre än för en spegelreflex. För mig är väldigt lite vunnet med tanke på kompromisserna. Och vad man än säger om hur bra AF hastighet har blivit på dessa gäller det bara stilla motiv. Så fort de rör sig så är alla långsammare än spegelreflex med sin dedikerade fasdetekterande AF. Klämde mycket på NEX då de var nya men fann att med zoom var de ändå inga fickkameror och inte mindre än Pen, G,GF,GH, NX kamerorna. Det var bara kamerahuset som var litet. Total storlek tjänade man inte mycket på. Då måste man använda fast brännvidd och det är begränsande med bara en brännvidd för en nybörjare tror jag.
Ser man på spegelreflexkameror är alla bra. Det finns mindre skillnader i brus och ännu mindre i verklig upplösning bland alla tillverkares instegsmodeller. I stort sett är det bara att klämma och känna på vad som passar dig bäst - kameramässigt. Tycker man om EVF istället föe optisk sökare finns val även här - Sony A33.
Sedan det här med optik. Som nybörjare med begränsad budget spelar det ingen roll om kameran har inbyggd stabilisering i huset eller om man måste köpa detbi varje objektiv eftersom de som har det i objektiven bara (Nikon & Canon) är smarta nog att sälja prisvärta packet med bildstabiliserade kitzoomar 18-55 IS (Canon) VR (Nikon). Likaså i budgetklassen vad gäller telezoomar är det i stort sett dött lopp prismässigt om man köper en telezoom med bildstabilisering till Nikon (55-200VR), Canon (55-250 IS) eller Pentax (55-200). Sony har mig veterligt inget i den lägsta budgetklassen men en prisvärd 70-300 istället.
Då kommer nästa steg. Det är sant att alla objektiv till Pentax och Sony blir bildstabiliserade p g a att det finns i huset. Men, möjligen p g a att de säljer i mindre volymer, är övriga dyrare standardzoomar och telezoomar i originalmärke i bästa fall marginellt billigare än Nikons och Canons bildstabiliserade motsvarigheter. Då man skall beakta frågan mest är med objektiv med fasta brännvidder och vidvinkel för här finns väldigt få objektiv gjorde av Nikon eller Canon eller ens till dessa som har bildstabilisering. Men då skall detta vägas mot det större utbudet av tredjeparts och begagnatobjektiv tillgängliga för Nikon och Canon. Sedan kan nämnas att en fördel som fortfarande åtnjuts av Sony och Pentax är att det fortfarande finns ett begränsat utbud av Sigma, Tamron och Tokinaobjektiv som har bildstabilisering i objektiven (Tokina =0). men antalet växer snabbt.
Nu är du på väg att köpa första systemkameran. Vad är bäst. Det finns två svar på frågan. Båda är rätt:
1) Om du vill få bildtabilisering med vad som helst och vill gardera dig redan nu - Köp Sony eller Pentax. Om du tänker köpa många objektiv och vill ha ett större eller billigare utbud - köp Nikon eller Canon. Men då bör du i fallet Nikon välja D90, D7000, D300s av Nikons nuvarande modeller för att få AF med alla Nikonobjektiv (inbyggd AF motor i huset). D3100 och D5000 kräver AF-S objektiv (eller motsvarighet från Signa/Tamron) för detta.
2) det spelar ingen roll vad du köper nu - standardzoomen och en telezoom till i budgetklassen från alla märkena är ungefär lika bra och du får stabilisering ändå. Blir du mer seriös i ditt fotande kommer du ändå vilja sälja ditt kamerahus och objektiv och skaffa något bättre så du är inte bundet till något system ändå. Välj något nu som känns bra i handen för dig. Stick till en fotoaffär som låter dig klämma och känna - t ex Mediamarkt och bekymra dig inte för framtida objektiv och kompatibilitetsfrågor. Tycker du att D3100 är häftig - köp den. Vill du ha en rosa kamera har Pentax en. Vill du ha EVF och inte optisk sökare köp A33. Tycker du att TFTn på 500/550D är bäst köp den.
Däremot, i likhet med föregående inlägg vill jag nog avråda från de allra mest bantade kamerorna t ex Canon 1000D/1100D, Nikon D3000 (utgående), Sony A290. De är så hårt bantade och priset är så nära nästa snäpp upp att de knappast är prisvärda.