Annons

Köpråd - Canon 650D vs 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Min Canon Eos 400D har varit med mig länge nu och det börjar bli dax för en uppgradering. Jag har funderat på dessa två, 650D och 7D. Jag fotar mest landskap, arkitektur men skulle gärna vilja fota mer makro. Vet att 7D är något dyrare med skulle ändå vilja ha med den i mina funderingar. Är det någon därute som skulle kunna ge mig lite feedback om dessa, för- och nackdelar? Vad skulle ni rekommendera?
All info/hjälp uppskattas.

Tack på förhand.
//Stefan

Efterssom du nämner macro men inget som kräver hög serietagning/snabb fokusering så föreslår jag 650D så kan du lägga mellanskillnaden på bättre objektiv.

7D, snabbare.... på alla sätt och vis
650D, vridbar skärm och bättre videoegenskaper (bra med vridbar skärm för macro)

Jag har hört många säga när man pratar om huruvida man skall välja 7D jmf 550/600/650/60D att: "vet man inte om att man behöver en 7D så gör man det inte..."

Håller med i det Magnus säger ovan.
Har själv 7D och en 600D och just för macro är den vridbara skärmen oerhört behändig. Dessutom väger den mindre. Rent tekniska specifikationer hittar du säkert själv men vad som kan sägas därutöver är väl att 7D är mer robust och tål antagligen dåligt väder, regn & snö lite bättre.
650D är dock en mycket kompetent kamera så att lägga mellanskillnaden på bra objektiv låter som ett mycket gott råd.

Nu har jag inte provat med min 650, men kan tänka mig att touch skärm ger lite mindre skak vid makro. Så ge 650 en halv poäng där, timer är ju fortfarande bättre :)

Min Canon Eos 400D har varit med mig länge nu och det börjar bli dax för en uppgradering. Jag har funderat på dessa två, 650D och 7D. Jag fotar mest landskap, arkitektur men skulle gärna vilja fota mer makro. Vet att 7D är något dyrare med skulle ändå vilja ha med den i mina funderingar. Är det någon därute som skulle kunna ge mig lite feedback om dessa, för- och nackdelar? Vad skulle ni rekommendera?
All info/hjälp uppskattas.

Tack på förhand.
//Stefan

Intressant tråd! Hur står jämförelsen om man tittar på bildkvalitet (med tillräckligt bra objektiv naturligtvis) och funktioner. Både stillbild och video.
Visst är 7D dyrare, tåligare, och kanske mer kvalitet. Men mer än det? Vem tar bäst bild?

Tittar man på tester mm, så är det väl ingen större skillnad mellan 650D och 7D. De har väl inte samma sensor (eller?) men båda har 18MP.

Skillnaderna ligger istället på "annat". 7D är lite mer för proffs, med display på ovansidan, bättre autofokus, mer bilder per batteriladdning, bättre seriebildtagning, fler knappar att programmera osv. Priset för det blir sen att du nästan har dubbla vikten på kameran. Vilket såklart även det kan vara en fördel.

650D är enklarr, utan att tumma på kvalitén. Dess styrka ligger i den nya sensorn som gör sig bättre för filming, den vinklingsbara skärmen och såklart touch.

Jag valde min 650D utifrån situationen att Jag ville ha något mer rejält att ersätta den gamla 1100D med, då jag utvecklats lite mer sen den köptes. Flickvännen ville ha bättre videofunktion och en enkel kamera att hantera. Så istället för en 600D och bättre optik blev det en 650D. Och så här långt är jag väldigt nöjd.

Sen kan vi prata om skärmen lite, även om jag sällan använder live-view. Touch används dock, väldigt trevligt. Vissa inställningar kan vara krångliga att nå, man trycker Q och sen bläddrar man. Med touch ger man Q ett tryck och sen väljer man det man vill direkt på skärmen. Samma när man tittar på bilder, skönt att bläddra och zooma med fingrarna men även trevligt att man lätt "går tillbaka" vid zoomning genom att peta till bakåtpilen.

Live-view fungerar Även det bra. Att sätta fokuspunkt med fingret har sina fördelar, men har inte direkt använt det. Touch-shutter tar samtidigt bilden när man petar på skärmen, vilket med är trevligt. I kombination med det "nya" autoläget (som av sig själv väljer porträtt, landskap osv) är kameran lika enkel att hantera som en mobiltelefon. Fast kanske inte något som avgör för dig.

Jag skulle personligen lätt kunna välja 7D idag. Har inget behov av det och hade jag haft pengar att slänga bort hade väl en 5D m3 varit det bättre valet. Men känner du att du behöver den snabbare och bättre fokuserande 7D, ta den kameran. Vill du "bara" ha en vettig kamera att utöva din hobby med, så tror jag du kommer vara lika nöjd som jag är med mig 650D. Sen har du pengar över till objektiv och annan utrustning.

Sen drömmer vi väl alla om en 1D XC, bara för att ha coolaste prylen i klassen. Vad vi nu ska ha åbäket till :p

Tack så mycket för era svar. Verkar som ni är inne på samma linje allihop. :) Behöver ingen snabb kamera, då jag inte fotar sånt. Nackdelen som jag ser det, med 7D är att den är dyrare och tyngre. Sen gillar jag ju att 650D har vridskärm och touchscreen. Får väl fundera lite till. :)

Tack än en gång för era svar. :) :)

//Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar