Annons

Köpråd - budget 3000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

AudiRS6

Ny medlem
Hej alla vänliga fotosjälar!

Hoppas att jag postade detta rätt!
Nu är det iaf så att jag har en budget på 3000kr och ska köpa en ny digital kamera.
Jag kommer att använda den till fotografering av fordon såsom motorcyklar, bilar och båtar.

Kraven på kameran är följande:
* Stor LCD skärm (minst 2,5tum)
* Det ska vara okej filmkvalitet
* Svenska menyer
* Helt okej Optisk zoom (vad behöver en vanlig användare egentligen? 3-4ggr?)


Vad är det annars som en förstagångsanvändare ska tänka på?

Mycket tacksam för köptipps!

Mvh
Marcus
 
Alla är bra, men ingen är fantastisk, så gå på magkänslan tycker jag. Ta den snyggaste.

Jag vet faktiskt ingen som ångrar sitt köp av digitalkompakt och säger "jag skulle köpt den andra modellen istället". Dock finns det sådana som mig som inser att kompaktkamera inte räcker hela vägen fram, även om man pyntar 2500 för den :)
 
S3 iS

Kanske en begangnad S3 iS vore ngt. Finns just nu inte för under 3000 kr men för 3200 finns det allt. Val av kamera bror ju lite på vad du skall fotografera en motorcykel som står snyggt uppställd behöver du kanske ett omfång från 24-28 till 100 mm kanske, medans om du skall fota en motorcykel på banan kanske du behöver 200 mm ibland till och med 300. S3 iS täcker dom två sistnämnda brännvidderna. Men om du skall ha en kamera med vidvinkel kanske en Canon Digital IXUS 850 IS passar bättre den finns ju för cirka 3000 ny.
 
Tack för svaren!

Kolalt igenom kamerorna ni nämt och de verkar vara bra alternativ allihopa. Hittade en Canon Ixus 75 på nätet, vad säger ni om en sådan?

MVH
Marcus
 
IXUS 75 är säkert än jättebra kamera men jag föreslår istället en 850 IS då den har lite mer vidvinkel 28 mm för att vara exakt. Hur ska du fotografera motorcyklarna hade du tänkt dig?
 
Tack för svar så snabbt!=)

Jaadu, jag som är så kass på kamera (än så länge iaf). Vidvikel är det hur "vid" vinkeln kan vara som max utifrån linsen eller något i den stilen?

Kan nog bli en del närbilder på fordonen. Men vad har Canon Ixus 75 för vidvinkel då?

MVH
Marcus
 
Ja de är inte lätt att hänga med vad vad som klassas som vidvinkel då det ända som markandsförs är hur många gånger zoom en kamera har. 28 mm är vidvinkel (850 iS har det) 35 mm är någonstans mellan vidvinkel och kort tele 50 mm just 35 mm har många kompaktkameror från Canon samt även IXUS 75. Om du vill få bra koll på allt vad de gäller bildvinkel så finns det en bra artikel här på fotosidan (http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm). Du kommer alltså kunna befinna dig nära motorcyklarna istället för att befinna dig långt bort t ex på en racingbana. Dom gångerna jag fotat bilar på nära håll är vidvinkeln på mitt 17-40 med 400D guldvärd. Det är en smaksak vad man vill ha, men i ditt fall skulle jag absolut välja en kamera med 28 mm vidvinkel istället för en kamera med 35 mm i vidaste läget. Hoppas artikeln hjälpte.
 
Tack så hemskt mkt för den artikeln!

Den var mkt bra och lärorik. Där fick man ju konkrete exempel på vad de olika vidderna betydde.
Om jag tar mkt närbilder så förstår jag att 850 IS är bra mkt bättre.

Tack än en gång!

MVh
Audi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.