Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, billig första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Twoldt99

Ny medlem
Hallå!
Jag går i tankarna att köpa min första systemkamera och skulle gärna fråga efter lite tips. Min budget ligger runt 2500kr vilket jag förstår inte är särskilt mycket. Jag har kollat på Nikon D5100 och undrar vad ni tycker om den som första kamera? Jag har tänkt fota mestadels naturen och helst lite stjärnhimmel/norrsken och då har jag förstått att bland annat sensorstorlek är en viktig faktor. Många forum och andra sidor verkar rekommendera Canon eos 7D istället dock, och jag skulle gärna vilja höra era åsikter om det eftersom jag tycker 5100 verkar mer lämplig än 7D när jag kollar upp specs.
Tacksam för alla svar!

Blir svårt att råda här. Det behövs ju objektiv till systemkameran med. Om budget är totalsumman du skrivit.
Finns bra kompakter att välja på som klarar det du skrivit hyfsat bra så har du en lättare resevariant/ extrakamera senare också. För stjärnor natthimmel krävs bra ljusstarkt objektiv
Kanske spara under tiden till du vet vilken du behöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar